• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Från Submarex boett till vintage dykare

rogart-63

Patek
Det blir bra!
Vad tror du on en blank chapter ring? Jag tror det skulle bli snyggare mot den tavlan

Har oxå funderat på det .Dels måste jag lossa glaset vilket kan gå åt pipan och dels så vill jag behålla den som den var från början . Om det nån gång skulle dyka upp nån annan mera passande tavla . Har mina funderingar åt det hållet nämligen .
Skulle väl iochförsig gå att svarva till en ny chapterring . Håller med om att det är lite plåttrigt nu :)
 

rogart-63

Patek
Har hittat denna tavla i bara svart .http://www.ebay.com/itm/14081877519...49&var=440072921299&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT och så har jag en sån här tavla hemma fast utan röd grej i mitten . Funderar om jag skulle kunna föra över indexen från den på bilden till den svarta och på så sätt få en tavla helt i min egen stil fast som liknar originalet mera .

24142667b1704aa9ad31ad5743b7fa7b.jpg
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Har oxå funderat på det .Dels måste jag lossa glaset vilket kan gå åt pipan och dels så vill jag behålla den som den var från början . Om det nån gång skulle dyka upp nån annan mera passande tavla . Har mina funderingar åt det hållet nämligen .
Skulle väl iochförsig gå att svarva till en ny chapterring . Håller med om att det är lite plåttrigt nu :)
Då tycker jag att en annan tavla skulle passa bättre :)
 

rogart-63

Patek
Fick hem en gammal Waltham klocka idag . Reservdelar till en annan klocka . Och ibland ska man ha tur :) .Testade verkhållaren och döm om min förvåning .Den passade perfekt . Bara å smacka ihop klockan . Färdig så långt . Allt skall rengöras ordentligt innan sista monteringen dock .Behöver justeras bara då den fortar lite . Men det går ju inte att lägga en quartzare på timegraphern :arghh:

RSCN3599.JPG
RSCN3598.JPG
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Grymt kul projekt, tack för att du delar med dig :)

Nu hade du ju tur med verkhållare men det borde väl gått att ordna med en 3D-skrivare annars?
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Säkert om man har någon sån :) . Hade tänkt att svarva till en i mässing eller rostfritt stål . Skönt att slippa bara .


Fick känslan av att det skulle vara "enklare" med en 3D-skrivare men det kanske det inte är, annars finns säkert någon reklamfirma eller något som kan assistera med 3D-skrivare.

Lycka till och håll oss uppdaterade! :D
 

rogart-63

Patek
Händer int eså mycket på bandfronten .Ännu inget från Hong-kong . Under tiden funderar jag på en annan tavla . Hade en passande tavla från ofrei . Som jag tvättat av siffror med mera från . Har oxå hittat några index från en annan tavla . Tänker se om jag kan måla tavlan mattsvart .Vet inte vilken sprayfärg som lämpar sig bäst .Är det nån som har nåt tips på bra färg så tar jag gärna emot det . Behöver ju bara tre index.

RSCN3632.JPG
 

watchwelder

Friends of KS
Får börja hänga mer på denna del av forumet. Läste precis igenom tråden, riktigt intressant. Tack för att du delar med dig av projektet :D
 

rogart-63

Patek
Det går trögt. Har beställt ett litet borrskaft och ett 10 tal 0,25 borr. För att borra hålen till indexen. Bandet lyser med sin frånvaro. Haft kontakt med säljaren och han trodde det skulle dyka upp dom närmaste dagarna
 

rogart-63

Patek
Nu så äntligen har shark meshet dykit upp ;) .Försökte var vitsig där :D . Det var lite för långt så jag fick korta det en länk per sida genom att knipsa av yttersta öglan . Och så sista hålet på Microjusteringen. Så nu är den färdig kan man säga .Fast jag jobbar ändå på en ny tavla och nya visare lite mer åt originalstuket . Håll till godo med lite bilder på bygget .

RSCN3659.JPG
RSCN3658.JPG
RSCN3657.JPG
RSCN3656.JPG
RSCN3654.JPG
RSCN3655.JPG
 

rogart-63

Patek
Det här är bara ett test inför framtida ändring av tavlan . Sprutade en gammal tavla med vanlig matt svart sprayfärg .Slarvade med rengöring så det blev massa dammpluttar i lacken .Men som sagt är det bara ett test . Och placerade ut indexen lite på måfå :) . Borrverkyget jag ska borra hålen till indexen har dykt upp . En så kallad archimedes borr . Som tar borr från 0-2 mm . Jag ska använda 0,25 mm

RSCN3699.JPG
RSCN3697.JPG
 
Topp