• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Från vilka distributörer får Uret.se, Klockkungarna, Urkompaniet etc sina klockor?

Fredriks

Breitling
Hallå där allihop!

Jag är så extremt nyfiken på hur alla dessa sidor får tag på sina klockor? Jag har förstått att AD's säljer till den gråa marknaden, men alla dessa butiker kan väl knappast ha avtal med massa olika AD's? Detta eftersom de har ett brett sortiment och påstår att "nästan vilken klocka som helst" går att få tag på.

Nej det måste ju rimligtvis vara så att det finns flertalet stora grossister/distributörer i Europa, gissningsvis Tyskland/Holland/Spanien eller något dylikt. Men hur fasen lokaliserar man dessa?

Jag har grävt åtskilliga timmar på Google utan resultat. Jag vill få tag på dessa då jag själv har en ebutik i europa som skulle bli en väldigt god kund hos de. Alla tips mottas med kärlek och god karma!

Skicka gärna ett PM om det är så. Tack!

/Fredriks
 
Uret och dom hAr inget lager, utan dom har kontakt med flera ADs både i Sverige och utomlands, så när du beställer en klocka av dom så kontaktar dom sin AD osv...
 

SSL

Audemars
Valde själv bort uret.se i sista sekund, vid senaste köpet, trots att det hade blivit billigare, för att jag var osäker på samma fråga. Var inte sugen på en Kinastämpel i certet helt enkelt. Och det var svårt att hitta deras grossister m.m.
 

DrDre

Patek
Varken köper eller säljare lär ha något intresse i att berätta om den där handeln, så man gör nog vad man kan för att det ska förbli okänt. Det enda som skulle kunna läcka ut är väl vilka butiker som stämplat cert:en.
 
Vad är det för märken du är ute efter?

Man kan leta efter något som inte finns och aldrig lyckas hitta det.

Uret köper klockor från olika AD's. De tjänar fortfarande en bra slant på det. Klockorna de har på lager är ju nästan gratis, så det är knappt någon lagerkostnad heller.
 

pederr

Cartier
Det är nog fel att prata om de handlar med grossister i egentligen mening. Vad jag förstått handlar det om att köpa enstaka exemplar från någon AD de har kontakt med och framförallt sälja vidare genom näthandel.
 

morrism

Audemars
Om vi pratar riktiga klockor Rolex, omega osv. så är det individuellt vid köp hur de löser det. När det gäller daniel wellington, diesel, hugo boss, fossil m.m. så är det väl grossister som sitter på klockorna.
 

Fredriks

Breitling
Om vi pratar riktiga klockor Rolex, omega osv. så är det individuellt vid köp hur de löser det. När det gäller daniel wellington, diesel, hugo boss, fossil m.m. så är det väl grossister som sitter på klockorna.

Det låter rimligt. Det är främst de billigare mainstream märkena jag är intresserad av, t.ex. alla som kontrolleras av Fossil, typ: Michael Kors, Diesel, Hugo Boss, Marc by Marc Jacobs, Seiko, Victorinox, Skagen och så vidare. Förstår att Rolex & IWC etc. antagligen är svårare, men för de andra bör det ju finnas grossister.
 

Fredriks

Breitling
Varken köper eller säljare lär ha något intresse i att berätta om den där handeln, så man gör nog vad man kan för att det ska förbli okänt. Det enda som skulle kunna läcka ut är väl vilka butiker som stämplat cert:en.

Säljare har väl ett intresse att berätta för mig då jag hade blivit en bra kund hos de? :) Dock förstår givetvis att det är lite hysch-hysch om det hela.

Och vilka butiker som stämplat certen är väl ingen jättehemlighet, många från det här forumet har väl handlat från t.ex. från uret, så det är ju bara att kolla. Jag vet t.ex. en AD i holland vars klocka har hamnat i händerna på uret, dock så tror jag ändå att det finns ytterligare en mellanhand och det är den jag vill hitta :)
 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Det låter rimligt. Det är främst de billigare mainstream märkena jag är intresserad av, t.ex. alla som kontrolleras av Fossil, typ: Michael Kors, Diesel, Hugo Boss, Marc by Marc Jacobs, Seiko, Victorinox, Skagen och så vidare. Förstår att Rolex & IWC etc. antagligen är svårare, men för de andra bör det ju finnas grossister.

De billigare märkena borde det väl inte vara så svårt att bli återförsäljare av? Det är väl bara att kontakta dom skulle jag gissa. Parfymklockor finns det väl ingen gråhandel av?
 

DrDre

Patek
Säljare har väl ett intresse att berätta för mig då jag hade blivit en bra kund hos de? :) Dock förstår givetvis att det är lite hysch-hysch om det hela.

Och vilka butiker som stämplat certen är väl ingen jättehemlighet, många från det här forumet har väl handlat från t.ex. från uret, så det är ju bara att kolla. Jag vet t.ex. en AD i holland vars klocka har hamnat i händerna på uret, dock så tror jag ändå att det finns ytterligare en mellanhand och det är den jag vill hitta :)

Jo, som jag skrev så framgår det ju av certifikaten (förmodar jag, jag har aldrig köpt grått). Men det är väl något man ser som ett nödvändigt ont som gråhandlare.

Det finns i alla fall flera skäl till varför säljare inte skulle berätta varifrån de köper klockorna:
1) Det är ju en konkurrensfördel att ha bra leverantörer.
2) Man kan förlora leverantörerna iom att det är inte riktigt tillåtet och då kan ju Rolex mfl sluta sälja och eller till butiken eller så vill butiken inte ha att göra med gråhandlaren då gråhandlaren ställer till problem genom att "läcka".
3) Det finns ju en viss risk att potentiella kunder vänder sig direkt till källan. Om gråhandlaren berättar för kunden vem man köper ifrån, så försvinner ju lite av gråhandlarens kunskapsövertag.

Gråhandlaren har ju tagit risker och lagt ned tid på att nosa upp pålitliga leverantörer och det är ju en viktig i gråhandlarens affärsmodell att få fram klockor billigt, snabbt och säkert. Så varför berätta sådan information så att konkurrenter kan börja ta efter och kanske tom driva upp priserna.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
När det gäller Rolex så har dom även en kod för återförsäljare/land på alla nya cert så även om certen inte är stämplade (varför dom nu inte skulle vara det) så går det ganska enkelt att härleda ursprunget. Mellanhand, ja som masterkiller sa, leta på...
 
Och vilka butiker som stämplat certen är väl ingen jättehemlighet, många från det här forumet har väl handlat från t.ex. från uret, så det är ju bara att kolla. Jag vet t.ex. en AD i holland vars klocka har hamnat i händerna på uret, dock så tror jag ändå att det finns ytterligare en mellanhand och det är den jag vill hitta :)

Ytterliggare en mellanhand bör dra upp priset, så det påståendet dödar sig själv i mina öron.

Har du provat gå den vanliga vägen genom deras agenter i det land du är verksam?
Såna klockor säljs ju överallt, så annars kan du erbjuda dig att köpa upp butikers lager. Eller leta konkurslager.
 

Fredriks

Breitling
De billigare märkena borde det väl inte vara så svårt att bli återförsäljare av? Det är väl bara att kontakta dom skulle jag gissa. Parfymklockor finns det väl ingen gråhandel av?

Nej det är inte så svårt, fast går man genom generalagenten så är man också bunden av MSRP. Många av dessa shoppar ligger 20% eller mer under det priset på så gott som alla parfymklockor. Det kanske inte är traditionell gråhandel i den meningen, men att de inte kommer från den skandinaviska officiella återförsäljaren står ju klart...
 

Fredriks

Breitling
Efter att ha lyckats få fram lite mer information så kan jag garantera att inköpen av parfymklockor sker av grossister inom europa som levererar på 3-5 arbetsdagar, sedan skickar de vidare klockan till kunden. Vill dock fortfarande komma i kontakt med dessa grossister som levererar t.ex. Fossil och varumärken som de kontrollerar, t.ex. Michael Kors. Hittelön utlovas till tips som leder någon vart!
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
OT men Klockia verkar ha slutat sälja ORIS. Finns ej kvar på sidan och alla gamla länkar postade här på forumet är döda...
 

Apansson

Torpare
Jag ska förhoppningsvis kunna ge er ett exempel på var watchonwatch får sina klockor från under nästa vecka eller veckan därpå! Lite nyfiken är man...
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Säkerligen kommer många klockor från utlandet men jag är ganska säker på att en del också kommer från svenska butiker där man glömt bort momsen.
 

Ragnars

Breitling
Det är sannerligen ingen lätt match att hitta grossister för klockor på nätet. Skräpigare siter än de man hittar får man leta efter. Kanske medveten strategi för att finnas där men inte dra uppmärksamhet till sig från de varumärken som inte vill att deras produkter ligger uppe till försäljning på nätet?

Finns det någon officiell ståndpunkt på onlinehandel från parfymmärken så som GANT och Michael Kors? Är de liksom tex Rolex också negativt inställda till att deras klockor säljs på nätet? Med tanke på hur många officiella ADs som säljer deras klockor på nätet så jag antar att det är ok för dem?

När kommer den stora förändringen där även de exklusivare märkena börjas säljas officiellt på nätet från godkända ADs? För den kommer definitivt att komma (imo), precis som inom modebranschen där motståendet länge var stort men där de tillslut fick acceptera kundernas önskemål. Och nu i viss mån skapat något av en framgångssaga online för de gamla modehusen som länge gick på knäna.
 

Ragnars

Breitling
Har ändå svårt att se att Uret personal sitter och ringer/mailar runt och letar som galningar efter tillgängliga klockor hos olika ADs? Borde dem inte ha någon form av grossist som köper in dessa klockor på "gråa" marknaden och håller dessa i lager både till Uret och till ett antal olika återförsäljare runt om i Europa?
 

SurTratten

Cartier
2-Faktor
Det är sannerligen ingen lätt match att hitta grossister för klockor på nätet. Skräpigare siter än de man hittar får man leta efter. Kanske medveten strategi för att finnas där men inte dra uppmärksamhet till sig från de varumärken som inte vill att deras produkter ligger uppe till försäljning på nätet?

Finns det någon officiell ståndpunkt på onlinehandel från parfymmärken så som GANT och Michael Kors? Är de liksom tex Rolex också negativt inställda till att deras klockor säljs på nätet? Med tanke på hur många officiella ADs som säljer deras klockor på nätet så jag antar att det är ok för dem?

När kommer den stora förändringen där även de exklusivare märkena börjas säljas officiellt på nätet från godkända ADs? För den kommer definitivt att komma (imo), precis som inom modebranschen där motståendet länge var stort men där de tillslut fick acceptera kundernas önskemål. Och nu i viss mån skapat något av en framgångssaga online för de gamla modehusen som länge gick på knäna.

Har svårt att se att dom bryr sig särskilt hårt egentligen, det enda dom gjort är att låna ut sina varumärken till (antar jag) kinesiska skit-urverk. Allt för att höja sin egen image och få det att se ut som att dom även levererar "finklockor"...
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har ändå svårt att se att Uret personal sitter och ringer/mailar runt och letar som galningar efter tillgängliga klockor hos olika ADs? Borde dem inte ha någon form av grossist som köper in dessa klockor på "gråa" marknaden och håller dessa i lager både till Uret och till ett antal olika återförsäljare runt om i Europa?

Dom har såklart ett avtal med lite olika ADs runt om i Europa som säljer dåligt lokalt, ofta mindre städer.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har ändå svårt att se att Uret personal sitter och ringer/mailar runt och letar som galningar efter tillgängliga klockor hos olika ADs? Borde dem inte ha någon form av grossist som köper in dessa klockor på "gråa" marknaden och håller dessa i lager både till Uret och till ett antal olika återförsäljare runt om i Europa?
Nej, de kommer direkt från AD
Dom har såklart ett avtal med lite olika ADs runt om i Europa som säljer dåligt lokalt, ofta mindre städer.
Inga avtal finns på den här formen av försäljning, det kan jag lova dig. Vore oerhört klumpigt att lämna spår efter sig som direkt skulle leda till att de blir av med sin AD status.
 

Ragnars

Breitling
Muntliga överenskommelser lär duga i sammanhanget.

Låter dock extremt svårt att skala en sådan verksamhet som Uret har gjort.

Speciellt att hålla sina lager/ej lager/leveranstider aktuella på sin hemsida.

Någon som har råkat ut för extrema förseningar på Uret eller MyWatch (förmodligen orsakade av att de inte får tag på klockan i fråga)?
 

noeLLY

Cartier
Muntliga överenskommelser lär duga i sammanhanget.

Låter dock extremt svårt att skala en sådan verksamhet som Uret har gjort.

Speciellt att hålla sina lager/ej lager/leveranstider aktuella på sin hemsida.

Någon som har råkat ut för extrema förseningar på Uret eller MyWatch (förmodligen orsakade av att de inte får tag på klockan i fråga)?
Jag vet flera som fått vänta längre än vad som sagts med just uret. Men det är väl egentligen inte så konstigt då mycket av klockorna inte är på lager utan uret måste vänta in butik och många gånger kanske butiken måste beställa från grossisten = långa tider.
 
Topp