• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frös in min Linde

Snygga bilder men riktigt puckat att frysa in en klocka som är menad för att vara vattentät.
Om du undrar varför, tänk efter hur tunnt mjukt gummi som inte är legerat för att klara extrema temperaturer eller slitage mår om man fryser ner det och sedan tinar upp det.
(Hint: det mår rätt kasst.)
Så vill du behålla vattentäthet så är det rätt dumt, men om du inte har något emot ett vattenskadat verk så kör på! :D
 

john b

Rolex
Snygga bilder men riktigt puckat att frysa in en klocka som är menad för att vara vattentät.
Om du undrar varför, tänk efter hur tunnt mjukt gummi som inte är legerat för att klara extrema temperaturer eller slitage mår om man fryser ner det och sedan tinar upp det.
(Hint: det mår rätt kasst.)
Så vill du behålla vattentäthet så är det rätt dumt, men om du inte har något emot ett vattenskadat verk så kör på! :D


Betraktar du (och urmakarlitteratur) -18C som extrem temperatur? Kan du inte ha en genomgång av de vanligaste oljornas (9010 och 8000) verkningsområde temperaturmässigt?
Och vad menar du med legerat gummi? Jag kan mycket lite om material-lära och skulle vilja veta mer.
Kan du förtydliga din parentesade hint? Och kanske hänvisa till en väl underbyggd allmänt tillgänglig artikel/genomgång som styrker dina påståenden?
 
Betraktar du (och urmakarlitteratur) -18C som extrem temperatur? Kan du inte ha en genomgång av de vanligaste oljornas (9010 och 8000) verkningsområde temperaturmässigt?
Och vad menar du med legerat gummi? Jag kan mycket lite om material-lära och skulle vilja veta mer.
Kan du förtydliga din parentesade hint? Och kanske hänvisa till en väl underbyggd allmänt tillgänglig artikel/genomgång som styrker dina påståenden?

Oljorna mår helt okej av det så länge de är syntetiska, alltså 9010, 9020, 9415/941 eller HP1000/1300, men detta nämnde jag inget om. Många av oljorna finns det varianter på som ska klara lägre temperaturer men detta är egentligen onödigt då klockorna inte är tänkta att frysas ner.
-18C är i allra högsta grad en extrem temperatur men det är oftast inte oljorna dom krånglar, utan fetterna så som Molycote eller den ovannämnda 9415 som används på hakpalletter och gånghjul som blir dåliga och förtjocknar.
Urmakarlitteratur räknar nästan aldrig på minusgrader, med undantag för Omegas nya 8-9000 serie. De temperaturer som används som spann i nästan alla fall är +7 grader till +37 då en klocka i väldigt få tillfällen hamnar utanför dessa. Det är framförallt spiralen som påverkas genom att hög temperatur orsakar en saltning och låg temperatur en fortning. Kiselspiraler påverkas avsevärt mindre och på annorlunda sätt mig ingen LW i min vetskap använder kiselkomponenter i reglagepartiet.

Packningarna i sig är gjorda i en gummilegering som är gjort för att täta. Alltså har den egenskapet att vara väldigt mjuk och formbar. Dessa packningar fungerar utmärkt i det ovannämnda temperaturspannet men mår sämre under minusgrader där de precis som vanligt med mjukt gummi (som inte är legerat specifikt för minusgrader.) hårdnar och stelnar avsevärt. Tätningsegenskapen blir därmed rejält försämrad, framförallt om packningarna utsätts för denna låga temperatur flertalet gånger.

Informationen om detta som går att hitta på nätet är tyvärr ganska begränsad om man inte vet exakt vad man ska leta efter. Informationen jag har om detta är heller inte påståenden, utan direkt fakta från den info Urmakarskolan lär ut. Vill du veta mer är du välkommen att hälsa på skolan!
George Daniels bok finns tillgänglig men kanske inte är till så mycket hjälp om man inte har osedvanligt mycket kunskap om det eller är urmakare tyvärr.
Om oljorna så är det vara googla på Molycote, syntalube och grafitfett så hittar du säkert mycket information som är rätt värdelös om man inte jobbar med det dock!
 

john b

Rolex
Oljorna mår helt okej av det så länge de är syntetiska, alltså 9010, 9020, 9415/941 eller HP1000/1300, men detta nämnde jag inget om. Många av oljorna finns det varianter på som ska klara lägre temperaturer men detta är egentligen onödigt då klockorna inte är tänkta att frysas ner.
-18C är i allra högsta grad en extrem temperatur men det är oftast inte oljorna dom krånglar, utan fetterna så som Molycote eller den ovannämnda 9415 som används på hakpalletter och gånghjul som blir dåliga och förtjocknar.
Urmakarlitteratur räknar nästan aldrig på minusgrader, med undantag för Omegas nya 8-9000 serie. De temperaturer som används som spann i nästan alla fall är +7 grader till +37 då en klocka i väldigt få tillfällen hamnar utanför dessa. Det är framförallt spiralen som påverkas genom att hög temperatur orsakar en saltning och låg temperatur en fortning. Kiselspiraler påverkas avsevärt mindre och på annorlunda sätt mig ingen LW i min vetskap använder kiselkomponenter i reglagepartiet.

Packningarna i sig är gjorda i en gummilegering som är gjort för att täta. Alltså har den egenskapet att vara väldigt mjuk och formbar. Dessa packningar fungerar utmärkt i det ovannämnda temperaturspannet men mår sämre under minusgrader där de precis som vanligt med mjukt gummi (som inte är legerat specifikt för minusgrader.) hårdnar och stelnar avsevärt. Tätningsegenskapen blir därmed rejält försämrad, framförallt om packningarna utsätts för denna låga temperatur flertalet gånger.

Informationen om detta som går att hitta på nätet är tyvärr ganska begränsad om man inte vet exakt vad man ska leta efter. Informationen jag har om detta är heller inte påståenden, utan direkt fakta från den info Urmakarskolan lär ut. Vill du veta mer är du välkommen att hälsa på skolan!
George Daniels bok finns tillgänglig men kanske inte är till så mycket hjälp om man inte har osedvanligt mycket kunskap om det eller är urmakare tyvärr.
Om oljorna så är det vara googla på Molycote, syntalube och grafitfett så hittar du säkert mycket information som är rätt värdelös om man inte jobbar med det dock!

Tack för ett utförligt svar som var mycket trevligare än ditt förra inlägg. Jag lägger det till kunskapsbanken och har nu lite på fötterna om jag själv skulle vilja kolla upp dessa påståenden.
 
Topp