• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frös ned min Rolex

Spindel

KS vulkanolog på Island
Moebius oljor har ju givna tempersturområden, och t.ex de vanligt förekommande oljorna D-5 och 9010 har ju -15 till +80 respektive -29 till +70 grader som tempersturområde, så om man håller sig inom dessa så bör ju inte oljan ha några problem att fungera.
En klocka på armen i en bastu lär ju inte kunna bli varmare än 70 grader...
Hehe om klockan blir 70 grader sliter du nog av den ;) testa att värma upp en metallbit till säg 60 grader och lägg den på ovansidan av armen ;)
 

john b

Rolex
Vad roligt med lite debatt!
För mig är tanken helt befängd att en klocka inte skulle klara av några minusgrader.
Vad gör då på fjällen? Eller vintertid i Norra Sverige? Skall man lämna klockan hemma? Är det förbjudet att ha sina klockor utomhus eller lämna dem i bilen om det är kallt?

Jag håller inte alltid med David i hans bestämda åsikter och sätt att uttrycka sig men här tycker jag det är klockrent.
Sedan om tictac62 baserat på 30 års urmakeri hävdar annat baserat på personliga erfarenheter får den personen gärna komma med fakta som stärker åsikten att man behöver byta mer urverksdelar om klockan varit nedkyld.
Inom medicin, där jag är verksam, är personlig erfarenhet den näst lägsta av evidensgrader.

Minuteman kom med ett konstruktivt inlägg ang oljors temperaturområden. Moebius 9010, som verkar vara huvudoljan i Rolexverk, håller sig flytande fint ned till -29. Känns betryggande.
Skall man ge sig på polarexpeditioner kanske det är värt att be urmakaren olja om med 9040.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
spirit-and-history_pioneering-spirit_speed-in-space_showroom_31.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fjanterier att tro att en klocka tar skada av bastu. Hade klockan blivit riktigt varm av det så hade man inte kunnat bära klockan utan hade bränt sig på den. En klocka ändrar inte temperatur direkt bara för att omgivningen gör det.

Nedfrysning däremot är ju en helt annan sak. Tycker bilderna var ascoola och tror knappast klockan tar skada av att man utsätter den för det. Det är ju inget man gör varje dag direkt.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Jag undrar nog främst VARFÖR man vill ha klockan på sig i bastun? Om man är på ett offentligt bad eller liknande och det inte finns värdeskåp att förvara klockan i så är ju det ett skäl. Men annars? I en bastu vill man väl inte kolla på klockan utan slappna av och tänka bort tiden?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Vad roligt med lite debatt!
För mig är tanken helt befängd att en klocka inte skulle klara av några minusgrader.
Vad gör då på fjällen? Eller vintertid i Norra Sverige? Skall man lämna klockan hemma? Är det förbjudet att ha sina klockor utomhus eller lämna dem i bilen om det är kallt?

Jag håller inte alltid med David i hans bestämda åsikter och sätt att uttrycka sig men här tycker jag det är klockrent.
Sedan om tictac62 baserat på 30 års urmakeri hävdar annat baserat på personliga erfarenheter får den personen gärna komma med fakta som stärker åsikten att man behöver byta mer urverksdelar om klockan varit nedkyld.
Inom medicin, där jag är verksam, är personlig erfarenhet den näst lägsta av evidensgrader.

Minuteman kom med ett konstruktivt inlägg ang oljors temperaturområden. Moebius 9010, som verkar vara huvudoljan i Rolexverk, håller sig flytande fint ned till -29. Känns betryggande.
Skall man ge sig på polarexpeditioner kanske det är värt att be urmakaren olja om med 9040.


En gissning från min sida utifrån mina erfarenheter av bilar är att en olja som utsätts för stora temperaturvariationer snabbare förlorar sin funktion. Med största sannolikhet har tillverkarna koll på oljans livslängd även vid kraftigt temperaturvariationer och utifrån det bestämt hur ofta klockan ska servas.
 

DanielR

Friends of KS
2-Faktor
Fina bilder och bra sikt! Önskar att man kunde få ett sånt sponsrat dyk! Men det är ju inte mer än -2 till -3 grader i vattnet! När de kommer upp till ytan är det ju en helt annan sak dock!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Som har sagts, så länge klockan är mot huden blir den aldrig speciellt varm eller kall. I rymden är det inte speciellt kallt. Utanpå torrdräkt är det värre, men är inte vattnet fruset är det inte kallare än ca -2.
Intuitivt tycker jag inte att det borde vara något problem med temperaturen (oljor, etc) och tätheten att frysa klockan (är det inte fukt i den från början blir det ingen kondens, är det fukt i den från början är det inte kylan som är problemet), däremot kan ju trycket bli enormt. Inga betänkligheter?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Att en klocka tål stora variationer i temperatur, är ju inte samma sak som att oljornas åldrande är oförändrat. Eller?

Hur som helst några kul bilder i tråden.

Och om vi har en aktiv urmakare bland oss, tictac62 så vore det ju toppen att få resonemanget utvecklat snarare än att avfärda varandra, vilket jag tycker det låter som. Kommer ju inget positivt ut av det...

Så vad är de praktiska erfarenheterna av oljor från förr vis-a-vi nu? Hur påverkas moderna oljors åldrande av temperaturen? Åldras en syntetisk olja överhuvudtaget? Hur illa far ett verk, om temperaturen går utanför oljans specifikationer?

Mvh A
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jag undrar nog främst VARFÖR man vill ha klockan på sig i bastun? Om man är på ett offentligt bad eller liknande och det inte finns värdeskåp att förvara klockan i så är ju det ett skäl. Men annars? I en bastu vill man väl inte kolla på klockan utan slappna av och tänka bort tiden?

I mitt fall har det varit i en bastuflotte på somrar. Man vill ogärna ta av klockan utanför då den kan trilla i sjön pga allt gungande.
 

john b

Rolex
Som har sagts, så länge klockan är mot huden blir den aldrig speciellt varm eller kall. I rymden är det inte speciellt kallt. Utanpå torrdräkt är det värre, men är inte vattnet fruset är det inte kallare än ca -2.
Intuitivt tycker jag inte att det borde vara något problem med temperaturen (oljor, etc) och tätheten att frysa klockan (är det inte fukt i den från början blir det ingen kondens, är det fukt i den från början är det inte kylan som är problemet), däremot kan ju trycket bli enormt. Inga betänkligheter?


Trycket blir inte enormt eftersom vattnet/isen inte befinner sig i en stängd behållare. Det utrymme som klockan tar medför bara att isen fryser lite mer uppåt istället. Skulle man göra om det i en smäckfull glasburk med skruvat lock på skulle det kanske kunna få tryckrelaterade konsekvenser.

Det finns fiskar som överlever infrysta i insjöar.

Jag tror att en klocka som är specad ner till 1200 meter klarar av infrysning.
 
Topp