• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frös ned min Sinn

StrawberryFields

Sir Notalot
Förra veckan frös john b ned sin Sea Dweller. Coolt.
Men i helvetet att min döds beater från Sinn ska vara sämre! Den är ju trycktät till ytterligare 560m!

Bilder!

Förre. Ett glas vatten, måste ju fixa biffen.
Förre.jpg


Ut ur frysen. Nyvaken och omtöcknad, hade nästan glömt bort att jag stoppad in den igår kväll.
i glas 2.jpg


Isblock. Fick smälta lite av isen med varmvatten för att få ut blocket ur glaset...
Isblock.jpg


Smält, smält!
Smält 1.jpg


Smält 3.jpg


Färdig! Kom och torka mig!
Färdigt.jpg



Sinn Spezialuhren hävdar...
Sinn.de.png



Men ni som har varit uppmärksamma ser att klockan var 22:10 när den åkte in i frysen. När jag plockade ut den och lät den tina upp så var klockan 01:40. Efter ett par timmar i frysen stannade alltså klockan. Nu ska det testas lite mer här hemma för att se om min stackars lilla U2 mår riktigt dåligt. Men, det tror jag inte. Jag tror att Sinn räknar med att den fungerar utmärkt när det är -45 i luften och klockan sitter på din arm, -20 i en frys är nog en helt annan historia. Jag noterade när jag tittade på den genom isblocket att klockan hade mycket riktigt stannat, men så fort jag började tina den så började den ticka på som aldrig förr igen. Givetvis såg jag till att klockan var fullt uppdragen innan jag stoppade in den i frysen.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag blir ändå en smula förvånad. Sinn testar ju sina ur så att de ska klara det de specas för. Hur gammal är din vän?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Då borde tekniken funka precis som avsett. Med torrhållningstekniken så har denna också tre års garanti. Eller?
Efter detta tilltag tycker jag att du är skyldig din vän ett mejl till Sinns kundtjänst för en kommentar.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Då borde tekniken funka precis som avsett. Med torrhållningstekniken så har denna också tre års garanti. Eller?
Efter detta tilltag tycker jag att du är skyldig din vän ett mejl till Sinns kundtjänst för en kommentar.
Äsch, snart dags att skicka ner den på service ändå. Med tanke på all skit som jag har utsatt den här klockan för så vete om dem ens vill ta i den med tång. Tror inte att det är några som helst konstigheter. De kommer nog bara svara lite torrt och tyskt, "Jaha, våra tester avser luft och inte vatten. Men coola bilder... idiot"
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Det är skillnad på temperatur och temperatur. Din hud mår alldeles utmärkt i en 90 gradig bastu men rätt risigt om du hoppar ner i 90 gradigt vatten ;) Luft och vatten (is) transporterar temperatur på olika sätt till föremål.
Och vatten gör det ca 25ggr snabbare än luft (värmetransport från hud), om jag minns min vinterutbildning rätt.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det är skillnad på temperatur och temperatur. Din hud mår alldeles utmärkt i en 90 gradig bastu men rätt risigt om du hoppar ner i 90 gradigt vatten ;) Luft och vatten (is) transporterar temperatur på olika sätt till föremål.

Utan att på något sätt vara expert på detta så hänger det väl ihop med värmeövergångstalet. Har klockan legat i kallt vatten så sker nedkylning snabbt. Har du den i luft så tar det längre tid. Men du kommer att nå samma tillstånd för klockan oavsett om den ligger i ett vattenglas eller ej, i frysen. Bara vänta mer eller mindre länge.

Med det sagt så tycker jag det känns som att nåt inte är som det borde med din vän, eller åtminstone var, när uret lämnade Frankfurt första gången.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Detta är ju experiment som endast denna människornas förstår sig på,

Frysa in klockor.. Jag gillar, om du har en.bättre haft är jag nyfiken på rreaktionen...!
 
Topp