• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frackur

P-A

Sir Spamalot
Min far vill ha ett frackur när han ska på logemöten.
Vad och vart köper man?
vad ska man tänka på?

Har lagt ut en annons på K&S.
 

UNO

Panerai
Klass !

Fickur är det enda till fracken.
Fråga runt i släkten först, det är inte ovanligt att det finns ett som ligger i ett bankfack
Jag har farfars på de loger som kräver frack.
Werner servade för typ 5 och det är det värt.
 

MBx

Cartier
Fickur med kedja om man vill vara traditionell men oavsett klocka måste den vara i guld. Och elegant (inga guldsubbar och Daytonor;)).
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Passande trådstart! Skall faktiskt själv bära frack på en studentsittning om ca två veckor. Min morfar har ett gammal omega-fickur i guld, som hans far fick i 50-årspresent ca 1930. Känns dock inte helt säkert att sporta en klocka med det affektionsvärdet vid eventuell karatefylla. Funderar på att fuska och köra på min SMP.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Klart att han ska ha ett fint ur till loge-möten!

Dock vill jag påpeka att vett & etiketts okrönte drottning, Magdalena Ribbing, har OK:at att ha armbandsur till frack.

Walle: Hej Magdalena! Finns det några vanliga fel som herrar gör när de bär frack? Jag har bara gjort burit frack vid ett tillfälle och kände mig fin men var rädd för att göra något misstag.
Magdalena Ribbing: Ovana frackbärare brukar ofta knäppa ihop frackrocken med hjälp av det flätade lilla band som kan passa i knapparna, en på var sida, innanför rocken framkanter. Detta band är enbart till för transportbruk, så att rocken inte glider av när man går-bilar-cyklar till och från festen. Annars ska frackrocken bäras öppen, utan band. En del etiketthysteriska personer anser att män inte får ha armbandsur till frack, men det är gammaldags trams anser jag, naturligtvis kan man ha armbandsur även till frack, om man inte råkar äga ett fickur av guld!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker en vintage Longines eller Omega skulle vara snyggt :) Givetvis på läder
Edit: eller kanske en Conquest Heritage..
2819052.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Alltså, att man KAN och FÅR göra på ett visst vis behöver inte betyda att man ska göra det.

Under de tillfällen då man bär högtidsdräkt så bör man - enligt mig - inte ha någon anledning att ha sin klocka som tidsvisare i första hand, utan som utsmyckning. Då bör man - återigen enligt mig - hellre välja bort utsmyckningen, om man inte har möjlighet att ha den "korrekta".

Jag blir på allvar lite deppig då folk har Panerai eller AP till kostym också. Skärp er!

Jag är i och för sig bondlurk, så vad vet jag?
 

P-A

Sir Spamalot
Sen så är han på någon fin nivå eller vad det heter så det känns extra viktigt för honom.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Visst fan ska man ha fickur i guld och guldkedja till fracken. Dessutom med fördel ett mindre ur typ
savonette/hunter pocket watch, dvs ett ur med skyddslock. Som tex detta Breitling-Laederich
IMG_3907_1.JPG


Eller......kanske någon av dessa:

DSC_0404.JPG
Väldigt vackra fickur. De väcker en obehaglig vill-ha-känsla trots att jag vet att de aldrig kommer att användas...
 

UNO

Panerai
Och karatefylla och frack går hand i hand. Speciellt på loger ;)[/quote]


Som din KS-broder vill jag i all välmening poängtera att så inte är fallet, loger har andra syften vilka är hemliga för dem som inte är invalda ännu.
 
Topp