• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Framtidens tidsindikatorer

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Inspirerad av tråden om hur framtidens vintageklockor blir slänger jag ut denna fråga. I den tråden diskuteras dels de klockor vi i dag kallar vintage och dels hur dagens nya klockor kommer att mottagas i framtiden. I denna tråd fokuserar vi i stället på en stor faktor i utfallet av vad man undrar över i den andra tråden, nämligen hur framtidens klockor kommer att se ut.
Jag vill inte diskutera om man kommer att föredra gummi eller läder, eller vilken nu existerande Rolex som kommer att vara populärast. Jag vill i stället diskutera om man i framtiden kommer att använda armbandsur eller inte.

För inte särskilt länge sedan var det fickur som var standarden för att mäta tid. Ännu längre tillbaka använde man solen. I dag är det mobiltelefonen som är det vanligaste redskapet bland folk. Vi måste erkänna att de flesta av oss klocksnackare är bakåtsträvare, även om det inte måste vara negativt.
Självklart förstår jag att armbandur i framtiden kommer att existera, på samma sätt som fickur än i dag existerar. Men frågan är i vilken utsträckning de kommer att göra det.
Kommer mobiltelefoner ta över fullständigt? Kommer man börja bära sitt ur runt halsen? Kommer man ha glasögon som visar tiden? Kommer alla att styras av en enda centralklocka? Eller kommer man kanske inte mäta tiden på det sätt vi gör i dag?
Spekulera fritt, begreppet framtid innefattar tiden från och med nu.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag vill inte diskutera om man kommer att föredra gummi eller läder, eller vilken nu existerande Rolex som kommer att vara populärast. Jag vill i stället diskutera om man i framtiden kommer att använda armbandsur eller inte.

Spekulera fritt, begreppet framtid innefattar tiden från och med nu.


Fan va djupt, men jag gillar tänket :p .

Jag tror inte människor kommer bära armbandsur i lika stor utsträckning som idag, nu snackar vi minst 100 år fram i tiden. Nej, statusen kommer att vara något helt annat, och då kommer väl inte en klocka vara praktiskt som den är i dagens läge.
Man märker ju redan den yngre generationen, dom bär inte armbandsur, kommer ta några generationer sen är tyvärr klockan historia.
Vad kommer man använda istället då?! Tiden kommer ju för alltid finnas kvar hoppas jag, att folk kommer att använda någon sorts mobil av något slag och som är flera gånger utvecklad än vad den är idag är väl egentligen inga stora pengar tillbaka på. Eller så har man något slags mikrochipp inopererat någonstans i skallen som talar om vad klockan är om man snackar riktigt Fantasy .

Tråkigt nog kommer man var jordgubbe långt, långt innan detta kommer att hända med att folk wasta sina armbandsklockor.
 
Topp