• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Franck Müller - Varför ser vi inga på forumet?

Fick chansen att testa ett gäng FM i Barcelona för några år sedan, tyckte de var grymma då, men är mer tveksam idag. Håller man sig borta från regnbåge-varianterna med skrikiga färger så är de ändå okej.

image.jpg

Suddig bild.
 

isbjörn

Panerai
Bilderna är förklaring nog för mig. Skulle känna mig dum med en FM på armen. Lite "där pengarna går in går vettet ut" för min del. Ge mig valfri stålis från Tissot/Certina/Seiko/Omega/Rolex any day! Fattar inte heller Hublot och knappt AP. Kalla mig mossig. Det är ok. Och förmodligen sant.
Men uppskattar att alla inte är som jag. Tur!
[emoji12]
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Kastar man sten glashus nu?

Designen är way off, inget som tilltalar mig och känner därför inget behov. Friskt vågat för de som vågar men ger nog mer streetcred till personer som vågar Locman utomhus

null_34.jpg
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag har provat några och de var allt för stora för att jag skulle gilla de. Sedan är de flesta modeller jag har sett för blaffiga för min smak. Men de har några modeller som ser helt OK ut så tycker man inte de är förstora så varför inte.
 

stoffe56

Cartier
2-Faktor
Jag har haft en FM och trivdes riktigt bra med den speciellt för att den kom på länk villket va ovanligt på denna modell kom normalt med gummi.
Det som är tråkigt är att det finns ingen AD Sverige, Köpenhamn har haft en AD men inte längre.
Jag fick skicka min till AD i London (Watches of Switzerland) funkade hur bra som helst.

DSC_0004.jpg


DSC_0017.jpg


DSC_0026.jpg


DSC_0016-1.jpg


DSC_0007.jpg


DSC_0006.jpg


//S
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Minns när Franck Müllers curvex-case poppade upp. Var ju "the watch to have" bland en och annan kändis då. Men eftersom jag inte satt i amerikanska talk shows, så behövde jag inte köpa någon av den anledningen... :)

Minns också den upplevda besvikelsen, då det framkom att de flesta klockor är baserade på modifierade ETA-verk, särskilt som sales pitchen är "master watchmaker" och Franck i grund och botten ska vara en skicklig urmakare.

Men om man i stället tänker på klockorna som de accessoarer de är, då framstår saken i varje fall för mig i ett annat sken. Här kommer färg och form fram och i flera fall någon form av artisteri. Då kanske ett robust ETA-verk kanske inte är så dumt, eller rent utav kvarts. (Finns ju lite mer sofistikerade verk också...)

Och i det skenet skulle jag kunna tänka mig att bära en FM då och då.
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Ok, jag har två FM. Båda är i små storlekar för att vara FM. Inga gigantiska ur här inte...
image.jpg

Detta är en Endurance GT dubbelkronograf, den var i många år min absoluta drömklocka och sedan ett antal år äger jag den...
Ref. 7000 R EN

image.jpg

Det här är min andra FM en Cintré Curvex Chronograph. Ref 5850 CC AT, lite mera vardagsklocka faktiskt...

Ingen av dessa är i någon limiterad serie, men båda två är numrerade med nummer runt 140. Ska jag gissa så har det gjorts betydligt flera av 5850 CC AT, den är betydligt vanligare hos Antiquorum, Chrisites, Sothebys men även på eBay. 7000 R EN har jag nog bara sett så där en vart annat år eller så...
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ok, jag har två FM. Båda är i små storlekar för att vara FM. Inga gigantiska ur här inte...
image.jpg

Detta är en Endurance GT dubbelkronograf, den var i många år min absoluta drömklocka och sedan ett antal år äger jag den...
Ref. 7000 R EN

image.jpg

Det här är min andra FM en Cintré Curvex Chronograph. Ref 5850 CC AT, lite mera vardagsklocka faktiskt...

Ingen av dessa är i någon limiterad serie, men bård två är numrerade med nummer runt 140. Ska jag gissa så har det gjorts betydligt flera av 5850 CC AT, den är betydligt vanligare hos Antiquorum, Chrisites, Sothebys men även på eBay. 7000 R EN har jag nog bara sett så där en vart annat år eller så...
Riktigt fina ur du har :)
 

bullen

Cartier
Har alltid känt en viss dragning till FM. La för ett tag sen vantarna på en Oris Rectangular-modell jag tycker flörtar lite med FM. Får se om jag nån dag vågar mej hela vägen fram :)
image.jpeg
image.jpeg
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Cool & unik design.
Min teori om varför de finns så få här på forumet:
1. Ingen ÅF i Sverige
2. En väldigt speciell design som inte alla nappar på
3. Dyra och folk köper hellre en patek än en FM.
 
Topp