Laddar...
Nymansur

Franck Müller - Varför ser vi inga på forumet?

Diskussion i 'Diskussion' startad av DrDre, 1 maj 2015.

1. Aurum

Aurum Harsh but fair

Dessa är riktigt fina, hade gärna haft en.

plundberg, Väntans tider, par och 8 andra gillar detta.
  2. Olipheus

Olipheus Brons

Jag provade en Crazy Hours på besök i BKK i vintras. Den är klart för stor för mig, vilket grämer mig, för det är en fantastiskt häftig klocka!
    IMG_20200219_184258.

David71, Anders Forsberg, DrDre och 2 andra gillar detta.
  3. Equilibrium

Equilibrium Garth

Håller med :)
    Komplikationen gör minst sagt skäl för namnet !

DrDre och Olipheus gillar detta.
  4. SeikoZ

SeikoZ Silver

Från:
    Stockholm
    Varför är en av deras klockor kallad Casablanca? Har det något med staden Casablanca att göra?

5. DrDre
    Trådstartare

DrDre Platina

Jo, tyvärr är vissa modeller nästan obscent stora. Lite närvaro på handleden gör ju inget men när bandhornen går utanför handleden och klockan är tjock och rektangulär blir det lite för mycket. De har dock en del i lite mer vanliga storlekar.

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en mindre Casablanca om alla stjärnor står rätt.

5275CEE4-EAF5-412B-8C38-A48F712F4702. 21E92F0F-DE73-46D7-A9B8-4E8393C9004D. 4FDA1E30-F266-4EA3-BD5A-6B7DDBC5F329.

Senast ändrad: 4 april 2020
    Rozzy, David71, Olipheus och 4 andra gillar detta.
  6. [Bobo]

[Bobo] Silver

Gick min sedvanliga runda med hunden och lyssnade på podcasten "Watch & Listen". Avsnittet handlade om komplikationer.

Givetvis nämndes mästaren Franck Muller i allmänhet och trådkändisen Crazy Hours i synnerhet. Det intressanta var att det tydligen går ett rykte att Franck Muller har licensierat Crazy Hours-komplikationen till dom som tillverkar kopiorna och att han tjänar mer på det än på att sälja äkta Crazy Hours.

Om det stämmer vet jag inte. Är inte involverad i branschen, så jag har ingen att fråga...
    Men jag tyckte att det lät rimligt när jag hörde det. Dom hade ju luskat ut hur det går till tids nog ändå och då hade FM inte tjänat en spänn på kopiorna.

Kan man till och med hävda att han har gett plagiatörerna(?) sin välsignelse att plagiera?
    Är det måhända dom som betalat licens som har tvåan längst upp istället för åttan?
    Inte för att jag tänker köpa en, men man kan ju undra...

Jag har alltid gillat Crazy Hours (kanske för att många ogillar den så våldsamt, samma med Ploprof) men aldrig jobbat tillräckligt hårt för att känna att det skulle vara rimligt att lägga dom summorna på en klocka.
    Tror dessutom att den är för stor för mig, tyvärr. Eller är det kanske tvärtom? Jag kanske jobbar precis lagom hårt för att det ska vara rimligt? Den kanske sitter som en smäck... Tänk om...

Bobo

DrDre gillar detta.
  7. Scipio

Scipio Diamant

Det är inte helt enkelt att få veta hur modellerna känns runt handleden. Där det säljs nytt, säljs inget gammalt. Man får vara ambitiös om man ska åka jorden runt för att prova enstaka exemplar. Visst får man en viss hint av att titta på antalet millimetrar på bredden, höjden och tjockleken, men det säger inte allt. Känslan kan bli helt annorlunda när den sitter på din handled. Frank Muller, är såvitt jag begriper, ett ganska svårt och märkligt märke. Det kan mycket väl stämma det du skriver. Det vet jag ingenting om. Klockbranschen kan vara ganska skitig och sannolikt är inte FM något unikt helgon. Ju mer jag grävt ser jag flera mycket tidiga modeller av andra märken som påminner om FM. Så om någon kopierar FM så har FM kopierat först. Eller inspirerats av, som det också kan vara. Jag gillar många av FM modeller och komplikationer, men märket spretar så jag får aldrig en klar bild av om FM är ett premiummärke eller inte. Troligen är det både och. Jag stör mig mycket på brister på information om urverken. Många har kvartsverk till premiumpriser. En hel del ETA-verk förekommer. Sen har de premium också men gränsen är för mig oklar. Man får passa sig och läsa på läxan ordentligt, innan man gör affär. Jag älskar det som är udda med FM. Jag kommer dock aldrig att köpa till begärda priser, mer än i undantagsfall. Märket säljer bra i Asien men mindre bra här. Det betyder säkert att det är vi som är fega.

8. Scipio

Scipio Diamant

Oj vad långt det blev.

9. bbits

bbits Ordförande i KS Platina Club Premium

Från:
    Stockholm
    Att FM "inspirerats" av andra är välkänt och väl beskrivet av @Rozzy här:
    Och ja, min FM Chronometro:

är nog hyfsat "inspirerad" av PP Gondolo. Fast efter att ha provat båda gillar jag hur FM sitter bättre - något med bandhornen... :)

upload_2020-4-3_21-41-31.

PJO, DrDre, Scipio och 2 andra gillar detta.
  10. Scipio

Scipio Diamant

Vad menar han med GP?

11. [Bobo]

[Bobo] Silver

Girard Perregaux

Bobo

Scipio och Rozzy gillar detta.
  12. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    bbits och Scipio gillar detta.
  13. Aurum

Aurum Harsh but fair

Skulle säga att det låter helt sjukt att FM skulle sålt licens för kopior. De som tillverkar kopior lär inte bry sig om licenser.

[Bobo] och bbits gillar detta.
  14. Scipio

Scipio Diamant

Jag sökte på chrono24 efter fyrkantiga- och Tonneau-formade häromdagen. Då dök Zero-watches Basel upp. Ett märke jag aldrig hört talas om. Märkligt likt FM. En ren kopia borde väl vara accepterad på chrono24. Skulle det här kunna vara ett lågprismärke som fått ok från FM?

12477276_s140_v1569345203580.

15. Scipio

Scipio Diamant

Tack, med den länken blev det lätt att förstå vad GP stod för. Jag hade dessutom gillat inlägget. Jag tror t.o.m.att jag har haft exakt den GP runt min handled. :)

Rozzy och bbits gillar detta.
  16. Scipio

Scipio Diamant

Hoppas på ett tillfälle att få prova "laxen" någon gång. Gärna tillsammans med en Piaget.

bbits gillar detta.
  17. bbits

bbits Ordförande i KS Platina Club Premium

Från:
    Stockholm
    Borde väl gå att ordna....:)

Scipio gillar detta.
  18. mido87

mido87 Titan

Från:
    Örebro
    Var nere i Dubai i höstas och där tyckte jag var och varannan person hade FM? Gick även förbi någon butik i Dubai Mall som hade en hel del FM i fönstret som absolut var snygga! Kanske är mer populärt där nere?

19. Airman

Airman KS Explorers Club

Hur funkar denna klockan? Ser kul ut... :)

[Bobo] gillar detta.
  20. [Bobo]

[Bobo] Silver

Den har en typ av jumping hour komplikation som flyttar timvisaren fem steg åt gången. Timvisaren pekar på rätt timme på tavlan medan minutvisaren visar minuterna på det klassiska sättet. Så när båda visarna står rakt upp är klockan åtta.

Riktigt kul. Får mig att skratta till varje gång jag ser den.

Bobo

Airman gillar detta.
  21. Airman

Airman KS Explorers Club

Riktigt kul! Gillar! :)

22. [Bobo]

[Bobo] Silver

Ryktet gällde just Crazy Hours-komplikationen. Tror inte att dom licenserar typsnitt och design. Zeno-klockan får nog klassas som en homage...

Bobo

23. [Bobo]

[Bobo] Silver

Det beror nog lite på... Det finns en italiensk tillverkare av en klon. Dom bryr sig eventuellt mer än dom kinesiska.

Det var som sagt ett rykte, men han som nämnde det fick inga mothugg av urmakaren som tidigare jobbat för Vacheron Constantin, som satt med i podcasten.

Jag tyckte att det lät rimligt. Men å andra sidan lät det du skrev rimligt också...

Bobo

24. sherwan

sherwan Guld Friends Of KS

Scipio, Airman och [Bobo] gillar detta.
  25. [Bobo]

[Bobo] Silver

Så barnsligt roligt att se.
    Kan man transplantera en grövre handled?

Bobo

sherwan gillar detta.
  26. Scipio

Scipio Diamant

Helt klart en unik komplikation. Vad heter det märket som FM sägs ha sålt sin Crazy Hour till? Ärligt talat blev det en mindre spännande komplikation när man vet att timvisaren systematiskt hoppar 5 steg varje gång. Det är inte så crazy. Ärligt talat tappade jag intresset för den komplikationen. Den blev plötsligt mer matematiskt än crazy.

bbits och Dt250 gillar detta.
  27. [Bobo]

[Bobo] Silver

Har ingen mer info än det jag skrev.
    Men min teori är att om det stämmer så gäller det nog bara dom som gör sin egen variant och som inte skriver Franck Muller på tavlan...

Den italienska som jag hänvisade till heter Cogu Kog Jumping Hours. Lik, men inte en ren kopia. Däremot verkar onekligen komplikationen vara exakt samma men uppochner.

Jag blev också en smula besviken när jag luskade ut "ekvationen", men tycker likväl att det är ett mästerverk. Men jag har hört många reagera på att den inte är så Crazy...

Bobo

Senast ändrad: 4 april 2020
    bbits och Scipio gillar detta.
  28. ScubaKing

ScubaKing Guld

Du vet att du inte behöver avsluta dina texter med ditt nick/namn, man ser vem som skriver på vänster sida under din profilbild.

29. [Bobo]

[Bobo] Silver

Tror inte att du inser hur gammal du precis fick mig att känna mig...

bbits, Scipio och ScubaKing gillar detta.
  30. Scipio

Scipio Diamant

Alla får tycka vad de vill och alla får göra som de vill. Känns det bra så fortsätt, men visst är tautologi onödigt.

Mollstedt