• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Franck Müller - Varför ser vi inga på forumet?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Snäppet större än din @Golle_std , tror även den skulle sitta bra.
tWeyjr.jpg
Ser väldigt stor ut. 32 mm är inget litet mått på en sån här klocka. Men FM har uppenbarligen gjort dem så att de skall täcka hela handleden så lär finnas de som föredrar det så. Grymma klockor iaf.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Har fått lite info om Color Dreams Cintree Curvex från Fredmans Ur. Har även bett om pris på 6850 men det verkar man inte få fram så enkelt. Allt känns lite rörigt. Dålig hemsida, svårt att få grepp om modeller, storlekar och priser. 7851 finns med eller utan datum, den nedan är enligt ref utan datum. Enligt produktbladet jag fått ska den dock ha datum så något har blivit fel men det kanske inte skiljer något förutom just datumet.

Reference 6850 SC COL DRM - Width: 34 mm x Length: 47 mm x Thickness: 7.6 mm

Reference 7851 SC COL DRM - Width: 35.4 mm x Length: 48.8 mm x Thickness: 9.4 mm

Reference 8880 SC DT COL DRM - Width: 39.6 mm x Length: 55.4 mm x Thickness: 11.8 mm

Reference 9880 SC DT COL DRM - Width: 43.3 mm x Length: 60.5 mm x Thickness: 12.9 mm

6850 är väl den som storleksmässigt är bäst och så saknar den datumet som jag inte tycker om.

Skärmbild 2020-09-16 095506.png
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Ja det är en hopplös djungel med reffarna. Handlarna på c24 är inte helt konsekventa när de anger mått heller, men flera menar att 7851 är 35X48 vilket gör den något större än 5850.
@HasseW har säkert något att bidra med.
Nu har jag inte måtten i huvudet med 6850 är större än 5850 och 7850 är i sin tur ännu lite större, men mest bredare om jag minns rätt. Dessutom tror jag att höjden på boetten kan variera även inom samma boettbeteckning, men där är jag inte 100%.
Sedan finns en rad groteskt stora referenser 7880, 8880, 9880 om jag minns rätt. Som är så stora att dom passar hip-hoppare, ryska oligarker och Arnold Schwarzenegger.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag inte måtten i huvudet med 6850 är större än 5850 och 7850 är i sin tur ännu lite större, men mest bredare om jag minns rätt. Dessutom tror jag att höjden på boetten kan variera även inom samma boettbeteckning, men där är jag inte 100%.
Sedan finns en rad groteskt stora referenser 7880, 8880, 9880 om jag minns rätt. Som är så stora att dom passar hip-hoppare, ryska oligarker och Arnold Schwarzenegger.
Liten rättelse. De bärs av hip-hopare etc. De passar inte. ;)
 

ChumpTime

Panerai
Ganska klyftiga de har varit med Crazy hours. Trodde länge att det var nån slags jättesmart programhjul som styr ett nästan slumpmässigt hopp. I själva verket hoppar ju timvisaren fram ”5 timmar” vid varje timskifte, så m.a.o en vanlig jumping hours fast med större hack i kugghjulet? Förklarar varför de inte säljer någon crazy hours med kalender.
 

DonnieK

Omega
Har börjat få upp ögonen för Frank Muller och speciellt dess Vanguard serie. Har vi några sådana här på forumet? Någon som testat dessa och skulle kunna ge lite info om storlek, passform etc?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Franck Muller släpper nytt. Eller egentligen nygammalt. Snyggt men lite dyrt (ca 230 tkr) kanske för en klocka med ett Lemania 1873.

74B04509-59C3-49E8-9793-A018D79A7596.jpeg

C1E48599-4A12-46F2-A459-31821C9B6D74.jpeg



Brukar de ha lemania-verk i sina klockor? Jag har länge sökt efter vilka verk FM använder men aldrig hittat någon info. Har du sett det någonstans?

Annars är det väldigt snygga klockor de spottar ut nu.
 

DrDre

Patek
Brukar de ha lemania-verk i sina klockor? Jag har länge sökt efter vilka verk FM använder men aldrig hittat någon info. Har du sett det någonstans?

Annars är det väldigt snygga klockor de spottar ut nu.

Jag är ingen expert men tidigare var det rätt vanligt att man använde ETA 2892 till sina lite mer "vanliga" klockor (dvs de i lite mer rimliga prisklasser).
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor

Alarik

Audemars
2-Faktor
Brukar de ha lemania-verk i sina klockor? Jag har länge sökt efter vilka verk FM använder men aldrig hittat någon info. Har du sett det någonstans?

Annars är det väldigt snygga klockor de spottar ut nu.
Eta-baser och Lemania i första hand. Det var först för ett par år sedan som de tillverkade sitt första inhouse-verk.
 
Topp