• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Franken, eftermarknad eller whatever - är det här verkligen okej?

Är detta okej?

  • Absolut!

    Röster: 4 10.8%
  • Hell no!

    Röster: 18 48.6%
  • Njae.

    Röster: 12 32.4%
  • Nja.

    Röster: 3 8.1%

  • Totala väljare
    37

galácticon

Patek
2-Faktor
Hej bröder!
Satt och botaniserade på Ebay idag (ja, jag har ett jobb men mötet var så fantastiskt segt att jag drömde mig bort) och sprang på en handlare (vet inte om det är kosher att skriva ut hans namn) med dessa klockor:
b_zpsxmvdt4rd.jpg
b_zpsyip2st91.jpg
Blueandwhite66943.jpg
blue mickey 9_zpspjahmhfd.jpg


Vad jag kan se är det eftermarknadslänkar, "renoverade" tavlor och förmodligen frankenurverk. Vad är era åsikter om detta?
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Så länge man är fullt ärlig med vad det är man säljer. Annars så tycker jag detta ligger på samma nivå som Bamford moddar osv.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Förstår vad du menar, men med det resonemanget är ju andra varumärkesförfalskningar också kosher så länge det uttryckligen är fake från säljarens sida...
Fast jag tror inte att detta är "fake" - det är ju trots allt Rolex-prylar... Det är därför jag inte riktigt vet vilket ben jag ska stå på. Just nu tycker jag inte om det alls.
 

Wiliamo

Panerai
Fast jag tror inte att detta är "fake" - det är ju trots allt Rolex-prylar... Det är därför jag inte riktigt vet vilket ben jag ska stå på. Just nu tycker jag inte om det alls.
Jo absolut, men som du själv skriver;
Vad jag kan se är det eftermarknadslänkar, "renoverade" tavlor och förmodligen frankenurverk.
Inte mycket original som återstår då... Boett och krona möjligtvis. Där skon klämmer känner jag - äkta eller fake?
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Förstår vad du menar, men med det resonemanget är ju andra varumärkesförfalskningar också kosher så länge det uttryckligen är fake från säljarens sida...
Nja exkluderar helt förfalskningar. Det ligger på fel sida om lagen. Tänker mer på ommålning, moddningar, refinish, franken och även aftermarket som omärkt. Tycker det är OK så länge man är ärlig. Men fake, no no.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tycker inte det är ok.
Kanske har det första säljaren korrekt beskrivit vad det är kunden köper, men den informationen kan lätt förkomma om produkten byter ägare. Senare köpare kan således tro att de köpt en originalprodukt, men att de faktisk sitter på en franken eller liknande.
 

Platinum

Cartier
Jag tycker det är okej. Köper du en klocka ska du vara fri att göra vad du vill med den (och även sälja vidare den som begagnad/moddad). Att sälja någonting som äkta när det inte är det är aldrig okej (kopior).
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Skulle själv inte köpa en franken när det kommer till en klocka, oavsett om det är in-house delar eller inte... Varför? Inget bra svar på det. Skulle inte banga på en omlackad och fixad gammal SL Pagoda, inte ens om det var en modern motor i den.
 

lslr

Omega
Även om tavlorna är äkta. Är det ok att göra "egen" Rolex krona och text? Eller är de bara delvis ommålade?
 
Topp