• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Franken-Sub med Tiffanytavla?

Wboy

Silver
Hittade denna på c24. Är inte direkt intresserad av den, men noterar att den har en Tiffanytavla med vitguldsindex och påstås vara från 1983. Vitguldsindex kom väl först något eller ett par år senare och eftersom man väl knappast sättet in Tiffanytavla vid service måste detta ex vara Franken?

Vad skulle ni uppskatta värdet till för en sådan klocka?
Screenshot_20161219-115809.png

Detta väcker också frågor kring hur man riskerar att ogiltigförklara klockor som ligger mitt i transitions som oäkta, eller inte tillräckligt säkert äkta, trots att man vet att det finns många ex som är äkta från en viss övergångsperiod.

Fast serienummret placerar den ju spot on i serienummren för vitguldsindex (8 2xx xxx – L 99x xxx).

Jag tror snarare det är en handlare som inte angett årsmodell korrekt.

Om sen Tiffany-tavlan är kosher eller inte vågar inte jag uttala mig om.

Tänkte också på om handlaren angett rätt datum, men med tanke på känsligheten i årtal för trovärdigheten här är det ju ett potentiellt jättemisstag.

Kanske till och med troligt att man satte vitguld på Tiffanytavlor tidigare än på andra.

Och ja. I värsta fall är tavlan inte ens äkta.

Fast serienummret placerar den ju spot on i serienummren för vitguldsindex (8 2xx xxx – L 99x xxx).

För mig som scoutar lite Rolex från 1983 blir det rätt irriterande att det inte råder klara bud om tavlor med vitguldsindex kan eller inte kan vara orginal från 1983.

Hehe, jo precis. Därifrån jag kom fram till 1984. Vilken är din bedömning om brytpunkten med bakgrund i det @Per ?
Att det inte råder några större tveksamheter om ungefär när man bytte.

Jag skulle för övrigt aldrig betala extra för ett Tiffany-tryck utan att ha medföljande papper. Det är väldigt vanligt att detta är gjort senare och nyligen var det rätt stor uppståndelse i Italien när en välkänd handlare fastnade med fingrarna i kakburken då han sålde en Tiffany-märkt klocka som bara månader innan saknat logon.

Jag skulle för övrigt aldrig betala extra för ett Tiffany-tryck utan att ha medföljande papper. Det är väldigt vanligt att detta är gjort senare och nyligen var det rätt stor uppståndelse i Italien när en välkänd handlare fastnade med fingrarna i kakburken då han sålde en Tiffany-märkt klocka som bara månader innan saknat logon.
Nej, jag är inte intresserad av Tiffany alls, mer kring brytpunkten och hur man skiljer service-tavlor från ursprungstavlor från denna tiden. Denna klockan satte lite fingret på en rad olika saker.

Nej, jag är inte intresserad av Tiffany alls, mer kring brytpunkten och hur man skiljer service-tavlor från ursprungstavlor från denna tiden. Denna klockan satte lite fingret på en rad olika saker.
Då är det bara att läsa på för brytpunkten på de modeller som du är intresserad av. Har för mig att det varierar något för 5513, 16800, 16750 och 16660.

Länka om när denne blev påkommen! Kändis?

Länka om när denne blev påkommen! Kändis?
http://orologi.forumfree.it/?t=73303947

Du kan köra den hyfsat i Google Translate. Handlaren är Pino Pannolino. Var lite skvaller på VRF och Instagram också. Italienarna verkar ha haft någon underliggande beef sinsemellan sedan tidigare.

PCG:n såldes av @ale.hulk utan tryck och dök sedan upp hos Pino med tryck. Finns också fler exempel i tråden.

Antagligen har de skrivit fel årtal, serie är mer relevant.

Det blandades med målat och vitguld under en tid, jag har sett 8600xxx med målade tavlor original :)

http://orologi.forumfree.it/?t=73303947

Du kan köra den hyfsat i Google Translate. Handlaren är Pino Pannolino. Var lite skvaller på VRF och Instagram också. Italienarna verkar ha haft någon underliggande beef sinsemellan sedan tidigare.

PCG:n såldes av @ale.hulk utan tryck och dök sedan upp hos Pino med tryck. Finns också fler exempel i tråden.
Underhållande men skrämmande. Tänk att vuxna etablerade människor driftar sig till förfalskning av redan fina klockor. Vad gör en äkta Tiffany märkning på priset, tex på en gammal 1675 som avhandlades?

Svårt att säga. Potentiellt unik. Klockan de målat har säkert kostat 250-300. Samma med den bruna 5513. Uppsidan kan vara alltifrån ingenting till mer än dubbla värdet. Nu torskade de men samtidigt så är det väl bara en tidsfråga medan de sitter på klockan och att den sedan säljs ändå till någon. Inte som att jag tror de kastat den pga detta.. :(

Tiffany-tavlor får en dipp en stund medan folk kommer ihåg. Sedan är det business as usual. Likna det med pappershistorien för några år sedan där någon satt och punchade och fyllde i tomma papper till lösa klockor.

Intressant tanke här är väl hur länge detta gjorts innan man nu torskade. Knappast att någon kom på dem första gången de gjorde detta..

Tillbaka
Topp