• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fredagsfrågan 140711

Vad tycker Du om Tag Heuer Formula 1 Automatic?

  • Mycket Bra! Givet köp!

    Röster: 2 3.0%
  • Bra! Gillar den!

    Röster: 7 10.4%
  • Sådär! Både plus och minus!

    Röster: 20 29.9%
  • Dåligt! Inget för mig!

    Röster: 31 46.3%
  • Mycket dåligt! Vilket skräp!

    Röster: 7 10.4%

  • Totala väljare
    67

Camo00

Patek
Första Fredagsfrågan av det nya formatet handlar om hat-kärleksmärket Tag Heuer, och mer specifikt den nyss släppta Formula 1 Automatic.

Märke: Tag Heuer
Modell: Formula 1 Automatic
Ref: WAZ2110
Släppt: 2014
Diameter: 41mm
Urverk: Tag Heuer Calibre 6 (Basverk ETA 2895, tror jag)
Pris och tillgänglighet: Modellen börjar säljas nu i sommar. Jag hittar inget svenskt pris, men amerikanska TAG Heuer listar den till $1800 och i Norge hittar jag den till NOK13995. Törs man gissa att det svenska listpriset hamnar runt 13-14k?
https://shop-us.tagheuer.com/en/tag...re-6-automatic-watch-41mm-waz2110-ba0875.html
http://webshop.nortime.no/Webshop2/...enke--41-mm--200-m-WAZ2110.BA0875-p0000027709

Enligt Calibre11 som klämt på den har den mycket bra kvalitetskänsla och finish, vilket jag tycker framgår av bilderna?!

P3280185.jpg


P3280184.jpg


P3280186.jpg




Varför är denna intressant?
Formula 1-modellen har hängt med länge, den första lanserades i mitten av 80-talet efter att TAG köpt upp Heuer. Modellen lanserades som en billig instegs-quartzare vilket låg helt rätt i tiden, ett par år efter att Swatch slagit igenom.
Kopplingen till Formel 1 var, gissar jag, en bra gimmick och gjorde modellen populär. Den sålde mer än 3 miljoner exemplar i olika utformning fram till 2000 då TAG Heuer slutade tillverka den.
Modellen återlanserades ett par år senare, och har fortsatt att utvecklas i ett par steg efter det. Utvecklingen har, som för TAG Heuer i stort och för delen även många andra tillverkare, gått mot alltmer exklusiva klockor och bort från de billiga instegs-quartzarna.

Utifrån ovanstående är det tre saker som gör den nya modellen intressant, enligt mig:
1. Det nya caset är väl huvudorsaken till att denna modell betingar lite intresse! Samtliga Formula 1-modeller, trots att de skiljer sig mycket åt i designen, har haft det speciella caset som gemensam nämnare. Det lite märkliga caset har utmärkt modellen, men också varit rätt impopulärt?
Den nya modellen har INGENTING(?) gemensamt med de klassiska Formula 1, men ändå har man valt att behålla namnet? Varför? Är det bra eller dåligt?
2. Enligt Calibre 11, se länk nedan, så påminner det för Formula 1 helt nya caset väldigt mycket om Autavia. Är detta bra eller dåligt?
3. Den nya Formula 1 är iofs en automat, men med ett moddat ETA-verk. Hur mycket prispåslag motiverar detta egentligen jämfört med de tidigare så billiga Formula 1-quartzarna? Vad blir listpriset??

Ta en titt på modellens design-utveckling! :)

TagF1Yellowb.jpg


TAG-Heuer-Formula-1.jpg


TagF1Greenb.jpg



Formula-1-Chronograph.jpg


Scans057.jpg




20110726080404.jpg


F1-Watch.jpg



THF1_Gde_Date_Silver_Steel.jpg




Referenser:
http://www.calibre11.com/tag-heuer-formula-1-automatic-calibre-6-calibre-16-first-look/2/
http://www.calibre11.com/overview-tag-heuer-formula-1/
Alla bilder tagna från Calibre11.com
 

Camo00

Patek
Uppdatering: Det svenska listpriset lär blir högre än 13-14k, säkert uppåt eller över 20?! Men den kommer nog att gå att få tag i för 13-14..?! :)
 
Första gången jag ser modellen. Gillar allt förutom tavla och visare (vilket ju tyvärr inte är helt oviktigt i sammanhanget...) Har lite svårt att sätta fingret på vad det är, känns lite intetsägande tror jag. Helt ok med subsekund-layout dock. Håller med om att finishen ser bra ut med tanke på prispunkten.
Skulle kanske pigga upp med lite tavelvarianter i sportiga färger?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Skräp! Märklig koppling mellan utseendet och namnet, precis som föregångarna, vilka i alla fall snart är kultigt 80-tals-plastiga och fulsnygga.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Den är helt okej men svårt att säga när jag bara sätt klockan på bild. Tyvärr är den för dyr, det finns för mycket annat i samma prisklass.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
De gamla dinkor var ju riktigt tuffa! Bättre än de nya tycker jag tyvärr. Den har stor konkurrens av andra roligare modeller i den nya prisklassen tyvärr.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Fin klocka men inte till priset av 20k.
12-13k kanske hade varit mer rimligt, men den hittar säkert sina köpare.

Blev lite sugen på en gammal i plast dock ;)
 

SenorE

Omega
Trist och ganska intetsägande klocka är min personliga åsikt. De gamla, framför allt den gröna var däremot fulsnygg på ett coolt sätt!
 
Topp