• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fredagsfrågan v.40

Camo00

Patek
Veckans fråga blir av det seriösare slaget, vilket var längesen nu... :)

Jag har personligen mycket svårt att förstå varför Panerai tillåts i så många klocksnackares finrum! Många, många märken sågas regelmässigt på grund av att de "inte har någon äkta historia", "bara är ett varumärke", "endast är en köpt logga på standardklockor", "påhittad/överdriven historik" etc.

Av allt jag kan läsa mig till är Panerai just ett sådant märke, återuppväckt utan faktisk koppling till ursprunget även om man gärna ger sken av det?
Tex: http://www.hodinkee.com/blog/2008/9/10/1940s-panerai-radiomir-by-rolex-for-italian-navy.html

Veckans fråga är alltså:
Vad är grejen med Panerai??
 

maxmol

Panerai
Det Af Sjodahl sa! Nej men de ser rätt så häftiga ut. Och även fast de är en re-make av ett annat företags klockor, långt senare så har det varit framgångsrika med att sälja "sin" historia.

Kan själv tycka att klockvärlden kan vara lite för känsliga för affärsmässigt motiverade ändringar i industrin. Jag är helt med alla på att jag vill att klockan ska vara ett riktigt hantverk av en 20nde genrationens klockmakare från Bienne, Jura eller Geneve. Men nu är mycket ETA-verk, allt är inte handgjort och de flesta märken ägs av ett stort fransk eller italiensk lyxbolag. Man får ta det för vad det är helt enkelt och hoppas på att de behåller så mycket som möjligt av kvalitén, själen och historien bakom. Vissa bolag kommer självklart vara bättre på det än andra.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Personligen tycker jag att dom är coola för att dom sticker ut.
Dom har en "egen" design helt enkelt!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ja, de har ju varit trogna sin design sedan start precis som Rolex. Sedan har Panerai en gedigen historia vad gäller användning av klockor i militära sammanhang, som Rolex. Framförallt kontinuiteten i designen bidrar till framgång.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Dem gör snygga och schyssta klockor! Rätt unika i sin design och kör sin egen grej. Kan väl tycka att dem lite kraftigt prissatta.. INLÄGG 200!!!! :cigar:
 

MJ24

Patek
2-Faktor
"Modeklockor", som kommer stå inför en utmaning, när större klockor inte är lika populära längre.

Kanske dum fråga, men vad baserar du det på?
När jag läser senaste Watchtime med reportage från baselworld är många klockar som presenteras i "finrummet" 43-45mm stora.
Så det är i alla fall inte så att de stora klockmärkena till i år bara tillverkar mindre klockor.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Panerai för att dom har ett eget formspråk, som de har en lång och gedigen historia av att hålla sig till, tycker dom är snygga,
de gör numera många verk in-house vilket ger ytterligare djup åt märket.
Samt inte minst, en fanatisk skara fans!:D

Kan det tilläggas att jag har en Panna och tycker om dom...eller märks det!?:D
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kanske dum fråga, men vad baserar du det på?
När jag läser senaste Watchtime med reportage från baselworld är många klockar som presenteras i "finrummet" 43-45mm stora.
Så det är i alla fall inte så att de stora klockmärkena till i år bara tillverkar mindre klockor.
Jag skrev "när", inte nu ;) Mode kommer och går.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Kan inget om dess historik, men tycker de sticker ut och är riktigt snygga. Om de är bra, tåliga eller prisvärda har jag ingen aning om. Ledsen om du sökte ett mer professionellt svar ;)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
"He int lönt å förklar för nån som int begrip" Som Stenmark sa...
6920118E-579D-4EED-B15D-E885F9668ACD-285-0000002DF070964F_zps23abcbfb.jpg
 
Jag skrev "när", inte nu ;) Mode kommer och går.

Vilken tur att panerai inte är en modeklocka då, dom har alltid varit stora och inte som andra märken bara anpassat sig till modet...

Vilka andra klockmärken har bibehållit sin design i stort sett oförändrad sedan 40talet (om man inte räknar riktigt dressare) så att att säga att det är en modeklocka är ju bara fel...

En ny PAM372 (till höger) bredvid en 6152-1 gjord 1955 för den Italienska militären

PC-Ben-Panerai-6152-1-v-PAM372.jpg


Mode kommer och går men Panerai består.... :D
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Dom ser coola ut och har en lite egen stil...
Dom lyckas även förmedla känslan av exklusivitet trots ovannämnda brister....
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vilken tur att panerai inte är en modeklocka då, dom har alltid varit stora och inte som andra märken bara anpassat sig till modet...

Vilka andra klockormärken har bibehållit sin design i stort sett oförändrad sedan 40talet (om man inte räknar riktigt dressare) så att att säga att det är en modeklocka är ju bara fel...

En ny PAM372 (till höger) bredvid en 6152-1 gjord 1955 för den Italienska militären

PC-Ben-Panerai-6152-1-v-PAM372.jpg


Mode kommer och går men Panerai består.... :D
Hehehe... Ok, jag kanske ska utveckla lite mer. Tycker de är rätt coola generellt, även de stora över 40 mm., och visst har de sin plats i klockhistorian. Tycker kanske att de fick sitt stora genombrott för gemene man, då klockmodet blev större, för x antal år sedan. Att riktiga klocknördar alltid gillat dem, är alltså en annan sak. Precis som Ploppen alltid varit lite cool, och att en liten Cartier, kan vara lite kul. Men om Panerai ska behålla sitt nyvunna uppsving på marknaden, borde de utveckla mer modeller runt 40 mm. För NÄR modet inte längre är, "Kolla mig, jag har en fet blaffa på armen, som är en cool/dyr klocka", så får de nog svårt att behålla sin status bland gemene man/kvinna... Lite som om Rolex eller Omega bara skulle ha klockor typ Dipsyn eller Ploppen, att bygga sitt varumärke kring...
 
Hehehe... Ok, jag kanske ska utveckla lite mer. Tycker de är rätt coola generellt, även de stora över 40 mm., och visst har de sin plats i klockhistorian. Tycker kanske att de fick sitt stora genombrott för gemene man, då klockmodet blev större, för x antal år sedan. Att riktiga klocknördar alltid gillat dem, är alltså en annan sak. Precis som Ploppen alltid varit lite cool, och att en liten Cartier, kan vara lite kul. Men om Panerai ska behålla sitt nyvunna uppsving på marknaden, borde de utveckla mer modeller runt 40 mm. För NÄR modet inte längre är, "Kolla mig, jag har en fet blaffa på armen, som är en cool/dyr klocka", så får de nog svårt att behålla sin status bland gemene man/kvinna... Lite som om Rolex eller Omega bara skulle ha klockor typ Dipsyn eller Ploppen, att bygga sitt varumärke kring...

Fel fel fel.....som man säger...

Du missar hela poängen, att jämföra Rolex DSSD och Omegas Plopp är bara fel, det är 2st enstaka stora modeller i deras hela sortiment och inte några modeller som dom haft sedan starten och dom har alltid varit en liten niche i deras stora modellprogram, Panerai har BARA haft stora klockor, ALLTID -så att för dom att börja hårdsatsa på 40mm are är bara fel...då går hela grejen förlorad....

Sen om dom börjar sälja mindre, det får vi väl se, men själen i Panerai är att dom SKA var stora och gillar man inte stora klockor så får man väl köpa något annat märke (eller köpa en 40mm som ju finns idag, även om det bara är ett fåtal) Panerai har på senare år lanserat mer och 47mm modeller, detta då det är den ursprungliga storleken på Panerai...


Kolla i början på 90talet då inte många klockor var 44mm och garanterat inte alls många 47mm, men Panerai var det, dom sätter trenderna och andra följer efter...
 

Camo00

Patek
Men..? Det är ju här jag undrar över den "äkta" historian!

Har verkligen Panerai tillverkat klockor länge? När man läser på tex Hodinkee ser det ju ut som att det var ett företag för 70 år sen som gjorde random prylar, lät Rolex tillverka klockor åt dem, lades ned och sen tyckte nån på 90-talet att det var ett bra varumärke att stjäla för att göra coola klockor..!

Finns det verkligen någon koppling mellan dagens Panerai-klockor och företaget som fanns typ 1870-1940-tale??
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Visst är det lite ocharmigt när ett märke köps upp omförvaltas, men det gäller ju många märken. Minns inte just ni om det var Gant eller Lexington där man i princip bara köpte ett gammalt namn, kör all tillverkning i Asien och håvar in pengar.

Det finns ju dock positiva exempel där kompetens och design fått leva vidare efter uppköp. Se på i princip alla italienska motorcykelmärken som bytt förvaltare massa gånger. Klockindustrin är lite löjlig ibland kan jag tycka som KRÄVER skiss made och historik från 1800-talet. I slutändan är det produkten som räknas.
 

Camo00

Patek
...
...Klockindustrin är lite löjlig ibland kan jag tycka som KRÄVER skiss made och historik från 1800-talet. I slutändan är det produkten som räknas.

Men det är ju här jag inte fattar grejen med Panerai!
Varför får de fripass från den här hårda bedömningen när ingen annan får det??!!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Af Sjodahl är inne på något... Panerai är en accessoar. En cool sådan. Med eget formspråk som har riktiga rötter. Men de är numera en accessoar. Ingen tvekan om det. Att de en gång var klockor tillverkade på avrop av Italienska marinen av en liten verkstad lokalt i Italien är en annan sak. En sak som fascinerar och som bidrar till mytbildning och varumärke. Som Rolex (fast där har tillverkningen alltid hållit ihop och med en helt annan styrka bakom).

Det är totalt sett bättre än firmor som har helt uppdiktade historier (som "Hollister" - för er som är föräldrar till tonåringar... eller kanske till och med är tonåringar...).

Personligen tycker jag "kulten" kring vintage Panerai är skön att följa och för egen del har jag flera gånger varit nära att köpa en, särskilt modellerna med "wire lugs" och utan kronskydd. Verkligen coola accessoarer!

mvh A
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men det är ju här jag inte fattar grejen med Panerai!
Varför får de fripass från den här hårda bedömningen när ingen annan får det??!!
Vet inte om det är den allmänna åsikten bland de konservativa, men OM det är så, så är det väl av okunskap antar jag. Personligen bryr jag mig inte så mycket när det gäller just Panerai eftersom de försöker förvalta ursprungstanken samtidigt som de faktiskt har in house-verk. De nya ägarna förvaltar arvet väl och har ju faktiskt lyckats skapa ett visst habegär.
 

BME

Cartier
Jag håller med i alla bra saker som sagts och motsätter mig allt negativt som sagts!
Pannor är fantastiska! Låt stå! :)
 
Topp