• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fredagsfrågan v. 42

Camo00

Patek
God fredag allesammans!

Idag tänkte jag att frågan skulle handla om Den Ultimata Klocksamlingen. Den som täcker precis alla behov, med rätt klocka för varje aktivitet.

Behöver man femton kategorier av klockor; Racing-kronograf till bilkörning, Raw beater till vedklyvning, Gps-klocka till löprundan, Extremdykare till utlandssemestern, Finguldare till kalas, Sommarklocka, Vinterklocka osv??

Eller räcker det med Allroundklockan??

Dagens fråga lyder alltså:
Vilka kategorier anser Du krävs för den perfekta samlingen?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
I många år hade jag en Rolex Explorer I som enda klocka. Funkar till ALLT för mig. Har den fortfarande, men sedan många år har den sällskap av flera. För övrigt har jag också under många år haft en pulsklocka (men jag använder aldrig den för att läsa av just tiden, utan till allt annat man önskar när man tränar - som puls, tempo, varvtider, etc.)

Så för att svara på frågan: Min ultimata klocksamling består av en klocka, som är semi-vintage just nu. (Att jag sedan har fler klockor beror på att jag gillar att använda olika... men det var ju inte det svar jag valde.)

A
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Här kommer facit:

Det ultimata är att äga en klocka som man sliter ner från ny tills nästa generation tar över och tvingas renovera den för helst lika mycket som du en gång i tiden köpt den för. Då har man lyckats!

Men för att svara som en realist så är det väl en dykare, en dress, en kronograf. En trio helt enkelt! Lagom är bäst.
 

Jonaz

Rolex
zame3eza.jpg


Dykare, dress & chrono ;)

Och några mögliga vintage, digitalbeaters, diamantinfattade & bojsänken.


iPhone | Tapatalk
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Håller med B1884 & jabla här. Eller "behöver" eller "krävs" är väl kanske konstiga ord i sammanhanget... ;)

Själv tycker jag att en fin-beater & en ful-beater + en (eller flera) coola kronos + nå´t dressigare ger en bra & komplett samling för alla ändamål.

Ungefär som det jag har mao...
(sen kan man väl definiera "fin" & "ful" på helt olika sätt beroende på intresse/plånbok...)
 

BME

Cartier
Jag försökte resonera mig fram till ett bra svar men jag känner att det finns ingen logik i "klocksamlandet"... :)
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
För mig räcker det med en "fin-beater" som är vattentålig och ser ok ut, samt en mer dressad klocka.
Att man sen köper på sig mer.. Ja, det är ju kul med variation och komplikation!
 

KMS

Rolex
Snackar vi klocksamling eller en uppsättning av klockor för att ta sig helskinnad genom ett år? Att ha en klocka som passar till allt är väl kanon om man kan hitta den, men jag har svårt för att se det som en samling:)
Om man skall besserwissra lite.

Annars kommer man väl rätt lång på något tåligt/beater och något snajsigare/dress. Men då har man ju aldrig tagit sig in på vintagedelen av KS...:)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Man behöver absolut inte massa olika kategorier.

Du behöver ingenting egentligen. Men så samlar jag ju inte heller.

Men som svar på frågan; Jag behöver en klocka som jag inte är rädd om. Sedan är resten olika från vecka till vecka.
Tänker dock aldrig köpa en dressklocka för att använda ett par gånger om året. Sportar hellre en Sub på nato, även till finklädsel.
 
Topp