• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fredagsfundering - påverkar andrahandsvärdet klockans känsla av exklusivitet?

Påverkar andrahandsvärdet på en klocka din upplevelse av klockans exklusivitet?

  • Ja

  • Nej


Resultatet är endast synligt efter enkät.

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vanligt folk som köper nya klockor för 100k++ bryr sig knappast om andrahandsvärdet. Vi klocknördar är trots allt knappast det som premiumtillverkarna lever på.
Tror det ligger mycket i det påståendet. När jag köpte min DSSD (listpris strax över 100) så hade jag inte en tanke på andrahandsvärde. Den här klockan var en keeper (tanken på att ersätta den med någon annat eller att köpa fler fanns inte ens).

Det var inte förrän jag började hänga här på KS som tankar om fler klockor och andrahandsvärde blev relevant. Ska jag köpa en ny klocka i dag så har andrahandsvärdet en del betydelse.
 
Många intressanta synpunkter. Jag tror också fler av er har en poäng i detta, att det handlar om marknadsföring och reklam för att bygga en myt kring varumärket - absolut. Det man funderar på är hur vi som inbitna nördar uppfattar det, marknadsföringen av Rolex och PP är ju framförallt till den breda massan, de som vill imponera på människor som inte riktigt vet vad det här med fina klockor är. Alla vet vad en Rolex är, och väldigt många vet vad en PP är.
Många på denna siten vill också imponera på andra, jag ser få andra anledningar till att GENERELLT SETT Patek är så mycket mer poppulära på forumet än andra klockor i samma prisklass, "så" mycket bättre är inte Patek. Eller att Rolex är så poppis jämfört med andra liknande märken. Jag är skyldig till detta också, självklart.


Jag kan också hålla med, jag tycker nog att det är trevligare med ur som bibehåller så mycket av sitt ursprungsvärde (listpriset) som möjligt, men samtidigt blir man förvånad av andrahandsvärdet på vissa klockor, framförallt typ VC, Zenith och i viss mån AP's modeller som inte är en vanlig RO i stål. De tappar brutalt mycket mot listpriset, nästan så mycket så att det inte som entusiast går att köpa klockorna nya hos AD.
Fan, jag skulle nästan ha svårt att köpa en stål-datejust ny hos AD eftersom man får så låg rabattsats och att den ändå tappar relativt mycket i värde när den ska säljas vidare. Rent självmord att köpa en VC/AP Chrono eller en Zenith hos AD, även om man sjukt gärna skulle vilja.
Man undrar ju då om detta är något tillverkare/AD's tänker på? Med tanke på att de bara fortsätter höja priserna för varje år. Än en gång är det väl så att vi nördar är en väldigt liten del av marknaden, men är den stora kundgruppen människor med för mycket pengar som bara vill ha något för att det är dyrt? Gör inte "vanliga människor" också research på och upptäcker att de kan köpa en guldrolex eller VC från utlandet för en bråkdel av priset den kostar här hemma?
Alla säger att uret.se går bra, jag fattar inte varför.

En Rolex klocka en AD tar 60 000 för tar Uret.se 55 000 kr för. Samma klocka går att få från 46 000 kr från kvalitetsgråhandlare i Italien.

Folk gör ingen research bortom prisjakt.se, är fega men ändå snåla. Grattis uret.se till bra affärsidé!
 
Senast ändrad:

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Intressant läsning och frågeställning. Tänkte faktiskt på det här nyligen då jag såg att en några månader(?) gammal VC lades ut här på KS för strax över 100k. Vilket såvitt jag vet är kanske ~50-60% av listpriset. Lustigt att det kan vara så stor skillnad mellan märkena. Att det även hos så stora märken som då tillexempel VC (som visst är mer okänt än rolex eller Patel såklart) kan vara så mycket sämre andrahandspris.

Det är väl egentligen bara så att någon från början lagt ut sin klocka till salu, satt ett pris, kanske sänkt pga okänd anledning och alla andra följer efter "omedvetet"? Tycker det är trist att priserna är så kassa på vissa grejer på andrahandsmarknaden. Skrämmer säkert många ifrån att köpa nytt. Såklart kul om man är villig att köpa beg. Klockor som är svåra att få tag i hos Ad håller ju hög kurs av en anledning också. Men fortfarande, lustigt..
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det är väl egentligen bara så att någon från början lagt ut sin klocka till salu, satt ett pris, kanske sänkt pga okänd anledning och alla andra följer efter "omedvetet"? Tycker det är trist att priserna är så kassa på vissa grejer på andrahandsmarknaden. Skrämmer säkert många ifrån att köpa nytt. Såklart kul om man är villig att köpa beg. Klockor som är svåra att få tag i hos Ad håller ju hög kurs av en anledning också. Men fortfarande, lustigt..

Nej.
Kolla på C24. Helt nya säljs för runt det priset.
 
Topp