• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frederique Constant FC-303MC4P5 eller Tissot Le Locle Powermatic 80 T41.5.413.73

kl0cka

Basic
Vilken hade ni valt av dessa två?

Frederique Constant Men's FC-303MC4P5 Classics Automatic.jpg
T006.407.36.263.00.png

Jag gillar tavlan bättre på FC men kvaliteten bättre på Tissot....
Men lite hugget, är det till dig själv?
Enda klocka?

Hmm ja alltså jag lutar nog också åt FC av samma orsak gillar den vita-silvriga finishen bättre. Men så sitter jag ibland och tänker fan vad snyggt med den guldiga nyansen och hur den "lyser upp" haha. Gillar den där touchen med visarna som har en cirkel på FC känns elegant på något vis och ökar helhetsintrycket! Men vad menar du vad betyder "hugget"? Det är inte min första klocka nej men hade kunnat tänka mig skaffa en av dem. Men sen tänkte jag att man kan diskutera dem rent allmänt det är alltså inte en rådgivningstråd rakt av så att säga.

Jag skulle skippa guldet och romerska siffror (inte så snyggt) och köpa en Tissot Le Locle i stål med stavindex, det är en fin klocka som jag ägt och saknar.
413F97AB-0206-44F1-B07A-2D1B00FE2BD7.jpeg

Jag skulle skippa guldet och romerska siffror (inte så snyggt) och köpa en Tissot Le Locle i stål med stavindex, det är en fin klocka som jag ägt och saknar.
413F97AB-0206-44F1-B07A-2D1B00FE2BD7.jpeg

nejnej romerska siffror är ju skitnice! Men har inget emot bara "streck" heller fast gillar inte alls den där du postade känns så klinisk och tom på något vis...

Ok!
Det är detta du gillar!
Kul att du höll hov om datumbubblan hörrö :confused:
Här kommer ett exempel på en klocka som inte härmar nån annan, rätt visare och härlig boett!
Dessutom datum utan bubbla!
24D3E5CE-4D92-4D31-ABFD-1B50207D5323.png

https://www.chrono24.com/se/breguet...986--id11608228.htm?SETLANG=se_SE&SETCURR=SEK

haha jag är faktiskt inte emot datumvisare det kanske verkade så i den tråden. Men tycker det är intressant att lägga märke till de som inte har den funktionen. Minuset är att man måste hålla på och ställa in datumet efter varje månad på de allra flesta den aspekten gillar jag inte alls.

Den där klockan... nej det är helt off. Prickig och timmarna på insidan det bara irriterar mig och är ingen design som jag bara vill sitta och titta på utseendet ibland så som jag hade gjort med de två jag postade.

Vad tycker du om mina exempel, vilken hade du föredragit själv?

haha jag är faktiskt inte emot datumvisare det kanske verkade så i den tråden. Men tycker det är intressant att lägga märke till de som inte har den funktionen. Minuset är att man måste hålla på och ställa in datumet efter varje månad på de allra flesta den aspekten gillar jag inte alls.

Den där klockan... nej det är helt off. Prickig och timmarna på insidan det bara irriterar mig och är ingen design som jag bara vill sitta och titta på utseendet ibland så som jag hade gjort med de två jag postade.

Vad tycker du om mina exempel, vilken hade du föredragit själv?
Personligen så har jag svårt för romerska siffror.
Passar endast på Cartier Santos, tycker jag.
Hoppas att du är medveten om att VC :n i princip är en kopia på Breguet-klockan!
Här har du en variant på Cartier, klassisk, romerska siffror, vettigt pris, och datum utan bubbla.
AEA31116-0D1F-417B-9DC1-9B3286D76475.png

https://www.chrono24.com/se/cartier...mens--id7459330.htm?SETLANG=se_SE&SETCURR=SEK

Mitt tips till dig är att sätta dig ner med chrono24 och titta på olika klockor.
När du ser nåt du gillar är mitt förslag att du läser på om modellen och lär dig historien bakom den!
Då blir klockhobbyn mer intressant!

Personligen så har jag svårt för romerska siffror.
Passar endast på Cartier Santos, tycker jag.
Hoppas att du är medveten om att VC :n i princip är en kopia på Breguet-klockan!
Här har du en variant på Cartier, klassisk, romerska siffror, vettigt pris, och datum utan bubbla.
AEA31116-0D1F-417B-9DC1-9B3286D76475.png

https://www.chrono24.com/se/cartier...mens--id7459330.htm?SETLANG=se_SE&SETCURR=SEK

Nej visste inte att den är modellerad efter någon annan fast "kopia" är väl ändå inte rätt ord är ju bara vissa övergripande drag som påminner? Men ja ok har ändå inget emot att det skulle vara en kopia heller föredrar den fortfarande.

Den där Cartier Santos som du länkar till kostar ju 34,000 kr mina var ju 3,000-7,000 kr hade ju kunnat köpt båda för mindre en tredjedel av kostnaden. Men sen gillar jag den inte heller - fyrkantig, osymmetriska timmar och de metallen med skruvarna får det att likna ett verktyg eller en maskin av något slag ingen finess alls.

Tycker du om Frederique Constant så köp den.
Märket är (till klockvärlden att vara) relativt nytt och gör många modeller av "klassisk" typ.
Klockorna är av bra kvalitet och prisvärde enligt min åsikt.
FC är inget anrikt märke och har ingen större status bland klocknörder.
Det gör dock inte klockorna sämre så köp det du tycker om. Inget dåligt köp på något sätt att köpa en FC om du köper för att behålla.
Den har säkert inget bra andrahandsvärde om du senare vill sälja den, men det gäller de flesta dressade klockor.

Tillbaka
Topp