• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frigöra kronan från Seiko quartzverk

Psykel

Patek
Hallojs, ni kunniga! Igår fick jag hem en riktigt fin Seiko quartz från 1982 för drygt 25kr. Behöver nytt batteri, vilket inte är nåt problem. Dock har tavlan släppt från urverket och ligger och snurrar, så måste få ut verket ur klockan så jag kommer åt tavelsidan. Problemet är dock att det inte tycks finnas nån uppenbar knapp eller liknande som jag är van vid för att frigöra kronan från urverket.
Nån som kan hjälpa mig med detta? Det är ett Seiko 7122-verk.
IMG_4243.JPG
 

rogart-63

Patek
Hallojs, ni kunniga! Igår fick jag hem en riktigt fin Seiko quartz från 1982 för drygt 25kr. Behöver nytt batteri, vilket inte är nåt problem. Dock har tavlan släppt från urverket och ligger och snurrar, så måste få ut verket ur klockan så jag kommer åt tavelsidan. Problemet är dock att det inte tycks finnas nån uppenbar knapp eller liknande som jag är van vid för att frigöra kronan från urverket.
Nån som kan hjälpa mig med detta? Det är ett Seiko 7122-verk.
IMG_4243.JPG
Den lilla tappen med ett hål som sticker ut strax över kronan . Tryck ner den med kronan i innersta läget .
Sätt i rätt batteri . Ska vara ett 380/381 .
 

Psykel

Patek
Den lilla tappen med ett hål som sticker ut strax över kronan . Tryck ner den med kronan i innersta läget .
Sätt i rätt batteri . Ska vara ett 380/381 .
Alright, tack! Tog med mig det döda batteriet som satt i, ett 390. Enligt Kjell & Co's hemsida (springer in på Kjelle vid jobbet på vägen hem) så är det samma som 389. Borde väl funka? Även en rulle dubbelhäftande tejp ska inhandlas för fixering av tavlan.
Kommer posta den i Seikotråden när/om jag får ordning på den. Riktigt läcker svart tavla med teakmönster a lá Omega Aquaterra som skimrar något i rött/lila i rätt ljus. Dessutom har den en lite speciell fasning på boetten.
 

rogart-63

Patek
Alright, tack! Tog med mig det döda batteriet som satt i, ett 390. Enligt Kjell & Co's hemsida (springer in på Kjelle vid jobbet på vägen hem) så är det samma som 389. Borde väl funka? Även en rulle dubbelhäftande tejp ska inhandlas för fixering av tavlan.
Kommer posta den i Seikotråden när/om jag får ordning på den. Riktigt läcker svart tavla med teakmönster a lá Omega Aquaterra som skimrar något i rött/lila i rätt ljus. Dessutom har den en lite speciell fasning på boetten.
Risken med 390 batteriet är att det trycker på datumringen när du skruvar ner boettlocket . Och så går den sönder . Been there done that som dom säger. Rätt batteri skall vara 380/381. Köp ett kvalitet batteri. Det är inte Kjell och company batterier . Teknikmagasinet har 381 batterier för 10:- just nu . Men inte alla affärer som har såna kvar .
 

Psykel

Patek
Risken med 390 batteriet är att det trycker på datumringen när du skruvar ner boettlocket . Och så går den sönder . Been there done that som dom säger. Rätt batteri skall vara 380/381. Köp ett kvalitet batteri. Det är inte Kjell och company batterier . Teknikmagasinet har 381 batterier för 10:- just nu . Men inte alla affärer som har såna kvar .
Ah, dåså. Kör ett 381. Samma diameter som 390, men tunnare. Teknikmagasinet precis vid jobbet hade inte, men kan ta en promenad på 10-15 min och köpa på ett annat Teknikmagasin. Tack för tipset!
 

Psykel

Patek
Vad ska du ha för den? Behöver ett donator verk till en 7123 med trasig datumskiva :)
Sket sig det oxå? då det var fel skiva ser jag på spec. Men 25:- i bjudet för reservdelar?
Tack för erbjudandet, men eftersom det inte är mycket till förlust och att jag tycker att den är sjukt fin så behåller jag den. Tack ändå för hjälpen! Blir kanske till att hitta ett fungerande verk och smacka i vid tillfälle.
Här har du några bilder på tavlan och boetten. Tavlan är så gott som felfri!
IMG_4266.JPG

IMG_4267.JPG

IMG_4265.JPG
 

Psykel

Patek
Bumpar den här en smula. Klickade hem en sliten Seiko med fungerande 8222-verk häromdagen (sju juveler om jag inte missminner mig, så snäppet vassare än 7122). Hoppas på att det bara är att droppa det i boetten och smacka på tavlan och visarna från den här skönheten!
Om inte har jag en reko Seiko-quartzare från 1980 med originallänk iallafall. :D
 

Martin Lovasz

Audemars
Håller på med ett trilskande Certna 25-651 där gånghaken måste bytas plus både datumväxlingshjulet och växlingshjulet. Ibland är allt fel på ett urverk verkar det som.

Så det tar en liten stund innan jag hinner rota genom Japan lådan.
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Håller på med ett trilskande Certna 25-651 där gånghaken måste bytas plus både datumväxlingshjulet och växlingshjulet. Ibland är allt fel på ett urverk verkar det som.

Så det tar en liten stund innan jag hinner rota genom Japan lådan.
Själv fick jag ta en ofrivillig paus med mitt 25-651 men det är bra att du håller dig uppdaterad på calibern för när jag ska påbörja återmontering lär det dyka upp en fråga eller två ;)
 

Martin Lovasz

Audemars
Samma på denna att det finns ett litet bleck men på andra sidan kronan och du kommer se den försvinna om du drar ut kronan, den är lite mer undangömd på detta urverk dock. På andra verk så ser man blecket genom ett av hålen och försvinner när kronan flyttas och man skall alltid leta efter ett bleck med ett hål på Japanska urverk som rör sig när kronan byter position..
 

Psykel

Patek
Samma på denna att det finns ett litet bleck men på andra sidan kronan och du kommer se den försvinna om du drar ut kronan, den är lite mer undangömd på detta urverk dock. På andra verk så ser man blecket genom ett av hålen och försvinner när kronan flyttas och man skall alltid leta efter ett bleck med ett hål på Japanska urverk som rör sig när kronan byter position..
Jag ser det! Gömmer sig under den guldfärgade skruven sydväst om kronan. Knepigt att komma åt bara...
 

Martin Lovasz

Audemars
Lätt skall det inte vara. :)

Gillar inte att jobba på Japanska urverk men det beror nog på att jag är så van vid ETA verk som då i regel är lite bättre designade. Orient verk är nog de jag gillar minst för de är så himla ömtåliga och jag har gjort sönder de två senaste jag jobbat på (man måste lära sig och då kan det gå åt lite delar).
 

rogart-63

Patek
Lätt skall det inte vara. :)

Gillar inte att jobba på Japanska urverk men det beror nog på att jag är så van vid ETA verk som då i regel är lite bättre designade. Orient verk är nog de jag gillar minst för de är så himla ömtåliga och jag har gjort sönder de två senaste jag jobbat på (man måste lära sig och då kan det gå åt lite delar).
Beror precis på vad det är för Seiko verk. Stångat mig blodig på ett 6117A verk nyligen. Lite detektiv arbete och lite tur så hitta jag delar som funkade . Tack till @falten och @_robban så sitter den ihop igen. Serva Seiko verk där det finns delar är ganska enkelt. Föredrar nästan det framför ETA. Börjar dock bli ont om delar till 6138/39 mm.
 

Martin Lovasz

Audemars
Beror precis på vad det är för Seiko verk. Stångat mig blodig på ett 6117A verk nyligen. Lite detektiv arbete och lite tur så hitta jag delar som funkade . Tack till @falten och @_robban så sitter den ihop igen. Serva Seiko verk där det finns delar är ganska enkelt. Föredrar nästan det framför ETA. Börjar dock bli ont om delar till 6138/39 mm.
Jag har massor av ETA verk och kan dem innan och utan så för mig är valet enkelt men som du säger har man bara delar och lär sig urverket är Seiko inga konstigheter. Finns även några mycket kniviga ETA verk som främst sitter i lite finare klockor från bland annat Omega och Eterna, alla de nyare är även ganska hopplösa. :)
 

rogart-63

Patek
Har en 7123 som saknar krona och glas. Vet inte om den går att få igång med din 7122 @Psykel ? Kan det vara ett donatorverk?
Hinner inte fixa den själv?
 
Senast ändrad:

Ormet

Panerai
2-Faktor
Jag ser det! Gömmer sig under den guldfärgade skruven sydväst om kronan. Knepigt att komma åt bara...
Den ska inte vara knepig att komma åt, är fullt synlig och petbar :). Den ska tryckas in med kronan i "intryckt" läge (är kronan skruvad så ta ut den till det "neutrala" läget), sen ska det gå bra att dra ut kronan. Drar du ut kronan till första eller andra läget försvinner den in i verket och då går den inte att få ut.

På sida 6 i servicemanualen nedan ser du "setting lever", det är alltså i det nedre vänstra hörnet du ska trycka där det är en cirkel (i verkligheten ett hål).
http://www.thewatchsite.com/files/Seiko Technical Manuals/8222A_8223A_8229A.pdf
 

rogart-63

Patek
Vad är det för 7123 du behöver krona och glas till? Kan ta de fyra sista referenssiffrorna. Kanske kan ordna något.
8300 . Har inte testat om den funkar men den ser hyfsat ren ut. Glas gå nog fixa . Kronan verkar mysko. Har lite gamla 7123 delar här så iochförsig om det går å skrämma igång så visst.
 
Topp