• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Friktionsfritt verk i Rolex?

N.Bathes

Cartier
Se nu inte detta som att jag kittlar fötterna på Rolex fanatikerna...
Min högsta önskan själv är att snart köpa en DSSD blue!!!
Men jag kan inte låta bli att reta mig på att inte Rolex har ngt liknande urverk som Omegas 9300 coaxial verk som NÄST intill är friktionsfritt och således går bättre med mindre slitage och längre mellan servicar (10-12 år) Omega verkar ligga en flera steg längre fram.
Visst, en fråga om märkesfixering, utseende, tycke & smak
Men Rolex är alltid Rolex, så är det ju!!!
Någon med extra Rolexinsikt som har koll på detta? Vad Rolex har i vänten angående sina urverk...?
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Sen ger Omega 4 år garanti på co-axial verk och 2 år på standardverk. Rolex ger 5 år på alla nya klockor och även förlängt garantin på redan sålda klockor.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

D.S

Omega
Tror det fortfarande e 5-7 år beroende på hur mycket den används. 10 år kanske går om den endast används på helger däremot bor man i ett varmt land där man badar ofta så behövs det kanske efter 4. Beror helt enkelt på hur den används.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Fast det är deras tolkning, inte Rolex ord. Rolex har väl aldrig sagt något alls om rekommenderat serviceintervall? Service vid behov är väl deras rekommendation?
Nja, vad jag kan hitta är detta sagt i ett brev från Rolex själva till ADs. Men inget som står i pappren du får till klockan och kanske inte vad alla AD/urmakare säger heller.

"In Rolex’s letter to its authorized dealers, they made a somewhat ambiguous comment regarding a 10-year service interval. Here is the direct quote:
“However the typical timeframe between service intervals has grown to approximately ten years"

Källa: http://www.woundforlife.com/2015/07/15/opinion-thoughts-on-rolexs-extended-warranty/
 

N.Bathes

Cartier
Tror det fortfarande e 5-7 år beroende på hur mycket den används. 10 år kanske går om den endast används på helger däremot bor man i ett varmt land där man badar ofta så behövs det kanske efter 4. Beror helt enkelt på hur den används.
Packning och trycktestning vartannat år och service 8-10 år låter bra!!!
 

D.S

Omega
Behöver egentligen klockan klara ett tryck/djup på 100 eller 50 m. Räcker det egentligen inte med max 5 m? Behövs det verkligen tryck testas o byta packningar om man nöjer sig med 5 m?
 

Parkbank

Omega
Behöver egentligen klockan klara ett tryck/djup på 100 eller 50 m. Räcker det egentligen inte med max 5 m? Behövs det verkligen tryck testas o byta packningar om man nöjer sig med 5 m?
Huvudsaken är att den håller för diskning av några tallrikar. Är personligen sällan nere på 100 meter och simmar med en klocka
 
  • Like
Reactions: D.S

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nja, vad jag kan hitta är detta sagt i ett brev från Rolex själva till ADs. Men inget som står i pappren du får till klockan och kanske inte vad alla AD/urmakare säger heller.

"In Rolex’s letter to its authorized dealers, they made a somewhat ambiguous comment regarding a 10-year service interval. Here is the direct quote:
“However the typical timeframe between service intervals has grown to approximately ten years"

Källa: http://www.woundforlife.com/2015/07/15/opinion-thoughts-on-rolexs-extended-warranty/
Detta har debatterats tidigare och om man kan engelska så vet man att det är typiskt serviceintervall, inte rekommenderat serviceintervall.

Så det är med andra ord en tolkning som har gjorts.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Nja, vad jag kan hitta är detta sagt i ett brev från Rolex själva till ADs. Men inget som står i pappren du får till klockan och kanske inte vad alla AD/urmakare säger heller.

"In Rolex’s letter to its authorized dealers, they made a somewhat ambiguous comment regarding a 10-year service interval. Here is the direct quote:
“However the typical timeframe between service intervals has grown to approximately ten years"

Källa: http://www.woundforlife.com/2015/07/15/opinion-thoughts-on-rolexs-extended-warranty/
Ah, då var det som jag trodde då... Folk servar vart tionde år, men inget som Rolex själva rekommenderar.
 

Osclat

Cartier
Huvudsaken är att den håller för diskning av några tallrikar. Är personligen sällan nere på 100 meter och simmar med en klocka

3 ATM/30 meter = Vattenskyddad. Klockan klarar att bli nedstänkt.

5 ATM/50 meter = Vattentät. Klockan klarar enstaka, korta tillfällen i vatten.

10 ATM/100 meter = Vattentät. Klockan klarar bad och simning.

20 ATM/200 meter = Vattentät. Klockan klarar dykning.

Köper man en "dykarklocka" så kan det vara skönt att veta att den inte kolar när man råkar stoppa ner handen i lite vatten.. Tycker jag iallafall! :)
 
Se nu inte detta som att jag kittlar fötterna på Rolex fanatikerna...
Min högsta önskan själv är att snart köpa en DSSD blue!!!
Men jag kan inte låta bli att reta mig på att inte Rolex har ngt liknande urverk som Omegas 9300 coaxial verk som NÄST intill är friktionsfritt och således går bättre med mindre slitage och längre mellan servicar (10-12 år) Omega verkar ligga en flera steg längre fram.
Visst, en fråga om märkesfixering, utseende, tycke & smak
Men Rolex är alltid Rolex, så är det ju!!!
Någon med extra Rolexinsikt som har koll på detta? Vad Rolex har i vänten angående sina urverk...?

Njae, inte riktigt.
Omega har en variant på Co-Axial gången som uppfanns av George Daniels som sedan sålde en klon av patentet till Omega. Dock inte hans egna perfekterade version, då det endast är ett märke som har kvar detta. (Hans lärjunge Roger Smith, som drev företaget vidare och har denna gångtyp.)

Co-Axial gången har avsevärt mindre friktion än den traditionella ankargången, men den är inte friktions-FRI per se. Co-Axial har ca. 85-90% mindre friktion än ankargång. (Närmaste man kommer helt friktionsfritt är Daniels original som endast finns i Roger W Smiths klockor, dock så är jag starkt tveksam till att någon i Sverige äger en sådan tyvärr.)

Sedmera så är det inte hela verket som är friktionsfritt, utan endast gångpartiet som består av kraftöverföringen från gånghjul till hake. (Som sedan är kopplad till balansaxeln.)
 

Dronten

Cartier
Njae, inte riktigt.
Omega har en variant på Co-Axial gången som uppfanns av George Daniels som sedan sålde en klon av patentet till Omega. Dock inte hans egna perfekterade version, då det endast är ett märke som har kvar detta. (Hans lärjunge Roger Smith, som drev företaget vidare och har denna gångtyp.)

Co-Axial gången har avsevärt mindre friktion än den traditionella ankargången, men den är inte friktions-FRI per se. Co-Axial har ca. 85-90% mindre friktion än ankargång. (Närmaste man kommer helt friktionsfritt är Daniels original som endast finns i Roger W Smiths klockor, dock så är jag starkt tveksam till att någon i Sverige äger en sådan tyvärr.)

Sedmera så är det inte hela verket som är friktionsfritt, utan endast gångpartiet som består av kraftöverföringen från gånghjul till hake. (Som sedan är kopplad till balansaxeln.)
Intressant!
 
Omegas urverk i 8500-generationen (till vilka 9300 hör) har en DLC-beläggning som tillsammans med låg friktion och co-ax gör verkligt långa serviceintervaller möjliga. Detta gäller alltså inte kaliber 2500 (och särskilt inte A-C med ankarhjul i två nivåer som ofta får bytas då det bildas beläggningar på dom efter några år som i slutändan påverkar gången - även om D-versionen med ankarhjul i tre nivåer inte har det bekymret så behöver ju urverket i övrigt ändå servas efter 5-6 år).

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Omegas urverk i 8500-generationen (till vilka 9300 hör) har en DLC-beläggning som tillsammans med låg friktion och co-ax gör verkligt långa serviceintervaller möjliga. Detta gäller alltså inte kaliber 2500 (och särskilt inte A-C med ankarhjul i två nivåer som ofta får bytas då det bildas beläggningar på dom efter några år som i slutändan påverkar gången - även om D-versionen med ankarhjul i tre nivåer inte har det bekymret så behöver ju urverket i övrigt ändå servas efter 5-6 år).

Vänligen
Forumets undersköterska

Kul att du hittat tillbaka hit igen! :)
 

N.Bathes

Cartier
Njae, inte riktigt.
Omega har en variant på Co-Axial gången som uppfanns av George Daniels som sedan sålde en klon av patentet till Omega. Dock inte hans egna perfekterade version, då det endast är ett märke som har kvar detta. (Hans lärjunge Roger Smith, som drev företaget vidare och har denna gångtyp.)

Co-Axial gången har avsevärt mindre friktion än den traditionella ankargången, men den är inte friktions-FRI per se. Co-Axial har ca. 85-90% mindre friktion än ankargång. (Närmaste man kommer helt friktionsfritt är Daniels original som endast finns i Roger W Smiths klockor, dock så är jag starkt tveksam till att någon i Sverige äger en sådan tyvärr.)

Sedmera så är det inte hela verket som är friktionsfritt, utan endast gångpartiet som består av kraftöverföringen från gånghjul till hake. (Som sedan är kopplad till balansaxeln.)
Ingen har sagt den är friktionsfri, men vad har Rolex för motsvarighet??
Dom borde ju jaga likheter för att "hänga" med även om dom är frikostigare med garantierna...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Omegas urverk i 8500-generationen (till vilka 9300 hör) har en DLC-beläggning som tillsammans med låg friktion och co-ax gör verkligt långa serviceintervaller möjliga. Detta gäller alltså inte kaliber 2500 (och särskilt inte A-C med ankarhjul i två nivåer som ofta får bytas då det bildas beläggningar på dom efter några år som i slutändan påverkar gången - även om D-versionen med ankarhjul i tre nivåer inte har det bekymret så behöver ju urverket i övrigt ändå servas efter 5-6 år).

Vänligen
Forumets undersköterska
Välkommen tillbaka! :)
 
Topp