• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Friktionsfritt verk i Rolex?

Asplund

Patek
2-Faktor
Omegas urverk i 8500-generationen (till vilka 9300 hör) har en DLC-beläggning som tillsammans med låg friktion och co-ax gör verkligt långa serviceintervaller möjliga. Detta gäller alltså inte kaliber 2500 (och särskilt inte A-C med ankarhjul i två nivåer som ofta får bytas då det bildas beläggningar på dom efter några år som i slutändan påverkar gången - även om D-versionen med ankarhjul i tre nivåer inte har det bekymret så behöver ju urverket i övrigt ändå servas efter 5-6 år).

Vänligen
Forumets undersköterska

Jäklar va kul att se ett inlägg från dig igen, hoppas inte det är en engångsföreteelse. Stort välkommen tillbaka :)
 
Ingen har sagt den är friktionsfri, men vad har Rolex för motsvarighet??
Dom borde ju jaga likheter för att "hänga" med även om dom är frikostigare med garantierna...

Rolex har ingen motsvarighet, då det överlag finns tre huvudsorter av gångsystem;
Schweizisk ankargång (Den vanligaste som sitter i det absolut mesta.)
Co-axial gång; används i grova drag av Omega och Roger W Smith. (Lös tidigare inlägg i tråden för skillnaden mellan Omegas och Smiths varianter.)
Kronometergång (Detent-escapement); ovanligast och möjligtvis äldst (osäker på detta dock.)
Ytterst få som använder detta (enda jag kommer på direkt är Urban Jürgensen.) då det är väldigt svårt och dyrt att serietillverka och samtliga måste bokstavligen göras för hand, samt att kronometergången är mer ömtålig än de två tidigare nämnda.

Logiskt sett så är ankargpngen det enda alternativet då kronometergången är för komplicerad och co-axial är patenterad och kräver tillstånd.
 

N.Bathes

Cartier
Rolex har ingen motsvarighet, då det överlag finns tre huvudsorter av gångsystem;
Schweizisk ankargång (Den vanligaste som sitter i det absolut mesta.)
Co-axial gång; används i grova drag av Omega och Roger W Smith. (Lös tidigare inlägg i tråden för skillnaden mellan Omegas och Smiths varianter.)
Kronometergång (Detent-escapement); ovanligast och möjligtvis äldst (osäker på detta dock.)
Ytterst få som använder detta (enda jag kommer på direkt är Urban Jürgensen.) då det är väldigt svårt och dyrt att serietillverka och samtliga måste bokstavligen göras för hand, samt att kronometergången är mer ömtålig än de två tidigare nämnda.

Logiskt sett så är ankargpngen det enda alternativet då kronometergången är för komplicerad och co-axial är patenterad och kräver tillstånd.
Då får bi vänta på att pantenten går ut...
Bra info!!!!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rolex har ingen motsvarighet, då det överlag finns tre huvudsorter av gångsystem;
Schweizisk ankargång (Den vanligaste som sitter i det absolut mesta.)
Co-axial gång; används i grova drag av Omega och Roger W Smith. (Lös tidigare inlägg i tråden för skillnaden mellan Omegas och Smiths varianter.)
Kronometergång (Detent-escapement); ovanligast och möjligtvis äldst (osäker på detta dock.)
Ytterst få som använder detta (enda jag kommer på direkt är Urban Jürgensen.) då det är väldigt svårt och dyrt att serietillverka och samtliga måste bokstavligen göras för hand, samt att kronometergången är mer ömtålig än de två tidigare nämnda.

Logiskt sett så är ankargpngen det enda alternativet då kronometergången är för komplicerad och co-axial är patenterad och kräver tillstånd.
Du glömde spring drive. ;)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det verkar ju som om urmakare hyllar Omegas 800-serieurverk, men vad som fascinerar mig är att när man drar det tills in spets och frågar vilket urverk de föredrar så brukar svaret nästan alltid bli ett från Rolex ändå. Är allt ett snäpp bättre i Rolex-urverken eller vad är det som är orsaken mer än eventuellt gammal vana?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det verkar ju som om urmakare hyllar Omegas 800-serieurverk, men vad som fascinerar mig är att när man drar det tills in spets och frågar vilket urverk de föredrar så brukar svaret nästan alltid bli ett från Rolex ändå. Är allt ett snäpp bättre i Rolex-urverken eller vad är det som är orsaken mer än eventuellt gammal vana?
Enkla att serva.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Behöver egentligen klockan klara ett tryck/djup på 100 eller 50 m. Räcker det egentligen inte med max 5 m? Behövs det verkligen tryck testas o byta packningar om man nöjer sig med 5 m?
Tänk på att om du t.ex spolar vatten på klockan (ex. när du diskar) är påfrestningen större än om du "bara" skulle sänka ner klockan i lite vatten.
 
Antar att Rolex urverk har färre delar.

Inte egentligen, men de har en del lösningar som är med robusta och mer felsäkra.

Villket innebär att Omega 8500-verken som har liten friktion är jobbigare att serva, samt varken är lika robusta eller tillförlitliga? :eek:

Co-Axial gången är dessvärre aningen mer ömtålig än ankargången. Jobbig att serva skulle jag inte säga, men ofta har den dubbla fjäderhus vilket komplicerar saken lite grann.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Inte egentligen, men de har en del lösningar som är med robusta och mer felsäkra.



Co-Axial gången är dessvärre aningen mer ömtålig än ankargången. Jobbig att serva skulle jag inte säga, men ofta har den dubbla fjäderhus vilket komplicerar saken lite grann.
Tack otroligt för de tekniska svaren du ger! En liten till fråga, jag hade en AT med 8500 där timvisaren började sacka efter minutvisaren. Det gick ju på garanti och så, men när jag sökte runt så hittade jag flera rapporter på samma fel. Är det någon känd svaghet där eller bara ren otur med just min klocka?
 
Tack otroligt för de tekniska svaren du ger! En liten till fråga, jag hade en AT med 8500 där timvisaren började sacka efter minutvisaren. Det gick ju på garanti och så, men när jag sökte runt så hittade jag flera rapporter på samma fel. Är det någon känd svaghet där eller bara ren otur med just min klocka?

Det är så lite så! Bistår gärna med den tekniska kunskap jag har om folk har frågor eller funderingar! :)

Jag vet faktiskt inte om detta är ett känt fel, men överlag så har Omegas nya 8000/9000-Serie haft ytterst få garantirelaterade reparationer!
Ska bli intressant att se hur Rolex cal. 3255 är, synd dock att det endast finns i DD40 än så länge!
 

D.S

Omega
Forsätter gissa :)
Skalet på klockan borde utsättas för större påfrestning när man duschar med den kontra packningarna på klockan borde utsättas för större påfrestning när man doppar den, badar??
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Apropå tryck, finns det inte en jättetråd på WUS(?) där en snubbe förklarar att trycket i "fart" (snabbsimmning, högtryckstvätt) inte blir så stor i och med att den inte blir riktad linjärt emor packningarna i kronan?
Fiskar efter något långt in i bakhuvudet...
 

N.Bathes

Cartier
Forsätter gissa :)
Skalet på klockan borde utsättas för större påfrestning när man duschar med den kontra packningarna på klockan borde utsättas för större påfrestning när man doppar den, badar??
Duschar!!
Men om det regnar då, stora droppar som faller med Höög hastighet...
Bäst köpa en DSSD........
 

N.Bathes

Cartier
Inte egentligen, men de har en del lösningar som är med robusta och mer felsäkra.



Co-Axial gången är dessvärre aningen mer ömtålig än ankargången. Jobbig att serva skulle jag inte säga, men ofta har den dubbla fjäderhus vilket komplicerar saken lite grann.
Trodde det var co-ax 9300 verket som dom börjat med det där som gav en Mindre friktion?... Fast det tillhör 85 verken
 
Senast ändrad:
Trodde det var co-ax 9300 verket som dom börjat med det där som gav en Mindre friktion?... Fast det tillhör 85 verken

93/85 verken är samma serie! (93 är kronograf.)


Får läsa genom den lite mer noggrant efter skolan, men överlag brukar jag räkna dusch som 7 BAR. Duschar alltså endast med en klocka om det är skruvkrona.
 
Topp