• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fritidshus - utförsåkning

zeke_varg

Basic
tjena,

Vi klurar på om vi skulle ge oss på ett köp av hus i närhet av trevliga backar. Vi har åkt till sälen med barnen de senaste 4 vintrarna. Nu fyller de 6 och 8 och kör rätt bra. Enbart kört 1v/år (+nån dag i Romme alpin/bjursås).

Tanken är väl att utöka de sju dagarna till 2-3v + några långweekend (bila upp onsdag/ torsdag). Vi bor i Sthlm.

Vilka åsikter har ni kring vad som är mest bang for the buck? Hur långt orkar ni kuska med bil?

Vi har en andelsstuga i Högfjället och det är ganska tacksamt.
Vi har julveckan, nyårsveckan och påskveckan. Stugorna är ju inte direkt i toppklass men värdesätter man möjligheterna att åka med kidsen, bastu och brasa kan man leva med en explosion av furu och 70-talskänsla.
Det är inte speciellt dyrt att köpa andelar men svårigheten är väl att komma över de rätta veckorna. Högfjället är ju ganska tacksamt med närhet till de olika fjällen samt bara en timmes bilfärd till Trysil.

Jag skulle kolla bort från Sälen och Skistar generellt. Gillar man utförsskidåkning är Sälen rätt kass och man tröttnar fort, övrigt vintersemester är det grymt.
Jag har kikat lite på Himmlefjäll i Idre men det verkar som stugorna byggs för långt ner i förhållande till backen.
Sen har jag själv insett att det är till Alperna vi vill i framtiden när minstingen blivit lite större.

Hur nära backarna vill ni bo, och hur mycket "utöver" skidåkat behöver ni?

Vi har inga problem att bo ex 20min med bil från backen. Vi behöver inte heller närhet till restauranger el annat än skidåkning. Vi är laga-mat-hemma-familjen.

Jag skulle kolla bort från Sälen och Skistar generellt. Gillar man utförsskidåkning är Sälen rätt kass och man tröttnar fort, övrigt vintersemester är det grymt.
Jag har kikat lite på Himmlefjäll i Idre men det verkar som stugorna byggs för långt ner i förhållande till backen.
Sen har jag själv insett att det är till Alperna vi vill i framtiden när minstingen blivit lite större.

Alperna har vi snackat en del om. Nu när yngsta börjar köra på så är det mer aktuellt. Inte helt risigt prismässigt då en sälenvecka kostar över 25000.

Vi har en andelsstuga i Högfjället och det är ganska tacksamt.
Vi har julveckan, nyårsveckan och påskveckan. Stugorna är ju inte direkt i toppklass men värdesätter man möjligheterna att åka med kidsen, bastu och brasa kan man leva med en explosion av furu och 70-talskänsla.
Det är inte speciellt dyrt att köpa andelar men svårigheten är väl att komma över de rätta veckorna. Högfjället är ju ganska tacksamt med närhet till de olika fjällen samt bara en timmes bilfärd till Trysil.

Andelslösning har varit lite svårt att våga sig på då det är huggsexa om de andra som hyr är barnfamiljer. Sport o påsk är heta veckor.

Alperna låter nice, men kanske lite långt för spontansvängar?

Jag och frun har snackat om stuga, och i så fall i Tänndalen. Åkt dit i många år, och det är väldigt naturskönt. Sånt gillar vi. Det är väl inte vm-klass på backarna, men rätt många, varierande nerfarter.

Annars slår jag -som alltid- ett slag för Hälsingland. Väldigt nära, Järvsö bara växer, och Hasselaanläggningen är också helt ok, om man vill variera sig. Finns mycket sommargrejer också.

Alperna låter nice, men kanske lite långt för spontansvängar?

Jag och frun har snackat om stuga, och i så fall i Tänndalen. Åkt dit i många år, och det är väldigt naturskönt. Sånt gillar vi. Det är väl inte vm-klass på backarna, men rätt många, varierande nerfarter.

Annars slår jag -som alltid- ett slag för Hälsingland. Väldigt nära, Järvsö bara växer, och Hasselaanläggningen är också helt ok, om man vill variera sig. Finns mycket sommargrejer också.
+1 För Tänndalen! Varit där nu nyår och påsk tre år i rad. Sambons familj har stuga där och nu har även några vänner köpt en stuga nedanför oss. Superhärligt ställe där man kan välja mellan Funäsdalen eller de system som finns i Tänndalen. Mycket fina sträckor att gå på tur också!

Satt igår och kollade lite vad vi har i Sverige. Riktigt intressant med fallhöjder. Idre är till exempel inte så mycket mer i fallhöjd än Romme alpin. Åre smackade i med 900m, 550m i sälen o 350m i riksgränsen. Nu säger det inte allt men intressant för att fatta hur mycket de jobbar med i pisten.

I tabellen nedan har du möjlighet att jämföra skidorterna i Sverige utifrån information om byns respektive bergstoppens höjd över havet, fallhöjder, längden på den längsta nedfarten och hur stort område som täcks av konstsnö. Använd flikarna nedan för att visa de olika tabellerna. Du kan också klicka på en skidort i Sverige nedan för mer information om orten.
https://www.skiinfo.se/sverige/statistik.html

Ett tips är att kolla vad som erbjuds på sommaren också! Vips har barnen varsin 24" mtb och vill åka utför året runt:) Jag skulle nog värdesätta avstånd framför fjällupplevelse om jag köpte något (men är å andra sidan inte mer avancerad åkare än att dalafjäll och hälsingland räcker fint), schysst att kunna åka upp fler lite kortare svängar.

Hur långt kan ni tänka er att åka? Vemdalen är ju ett trevligt alternativ, med många valmöjligheter.
Björnrike, storhogna & klövsjö ligger inom 20-30km om man vill variera åkningen.

Tillbaka
Topp