• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fru-kvoten

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frugan: - Ny klocka nu igen!?
Jag: - Jepp. Snygg?
Frugan: - Liten och fjollig.
Jag: - Tack, precis vad man vill höra.
Frugan: - Vad kostade den?
Jag: - Typ 5000kr.

Det underlättar lite att ha en fru-kvot när man uppger pris.

Uppgett pris x fru-kvot = verkligt pris.
5000kr x 5 = 25000kr (siffrorna är fiktiva)

Var använder ni för fru-kvot?
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Vilket liv att behöva lura sin fru/sambo. Min vet exakt vad allt jag köper kostar,och jag struntar fullständigt i vad hennes hobbies kostar
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Haha..va härlig du är yonsson, klart man använder fru-kvoten! Sist jag köpte på mig lite dyrare klockor var ju föra året i juli. Det var fyra Rolex ni som kommer ihåg det, det var en G/S sub, Yacht Master, Datejust och en Milgauss GV. Av dom fyra så reggade jag bara Subben och millen, dom andra 2 fick smyga in lite fint bland dom andra strunt klockorna, och sedan till bankfacket som hon inte har tillgång till i nu läget.

Annars när man köper klockor eller teknikprylar etc, så är en bra regel att dra av ca 50% på, köpesumman, vid eventuella dyrare klockor så lite till.

Fast och andra sidan så skulle jag inte behöva göra det, då det är jag som betalar dom flesta räkningarna i alla fall. Jag gör det nog mest för att hon inte skall tycka att jag är tokig i huvudet. För vilken normal person skulle betala 50.000kr för en klocka som bara visar tiden, när man kan handla en klocka på Classe för 150kr brukar hon säga. Och skulle det hända mig något så är det hon som får ärva i vilket fall som helst, har tom redan skrivit i ett brev som ligger i bankfacket vad klockorna har för värde.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gör det nog mest för att hon inte skall tycka att jag är tokig i huvudet.
Precis. Folk drar lite stora växlar här känner jag. Jag ser inga relationsproblem till min fru, utan den osunda relationen är väl snarare mellan mig och mina klockor. Allt är ju relativt utifrån olika ekonomiska förutsättningar såklart, men rent objektivt är det ju rätt galet att lägga vad man själv upplever som mycket pengar på klockor.

Det är liksom mer befogat utifrån att lägga 50000kr på en bil eller motorcykel än på en/två klockor. Fru-kvoten är bra när man vill slippa ta diskussionen.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Skulle kännas jävligt konstigt att ljuga för frugan om pengar.


Förstår att folk tycker det, och det köper jag fullt ut. Fast det finns värre saker att ljuga om tycker jag, så länge hon inte blir drabbad pga min dålig ekonomi så tycker jag det är som en liten vit lögn. Sen om det är moraliskt rätt eller fel går väl och diskutera.

Jag har aldrig ljugit för min kära dam här hemma om mitt intresse för klockor, det vet hon redan om att mitt största intresse är detta. Och att hänga här på KS. Min dam har massor av intressen som kostar, men det är upp till henne.

Jag renoverade vårat kök förra året, ny kyl och frys, diskmaskin, ugn, renoverade skåp och bänkskivor, detta gjordes med mina egna pengar från min lön osv. Har som sagt inget problem att slösa pengar på vårt gemensamma hus.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Stephen-Colbert-Popcorn.gif
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag är i stort sett helärlig. Hon har hästar, så tipset är att ha en fru med hyfsat dyra egna intressen! Väskor/skor som tidigare nämnts, eller hästar/smycken i mitt fall.

Sen är det såklart smartare ekonomiskt sett att ha en risig bil och dyra begagnade klockor, men det är det få ointresserade som köper...
 

Jonaz

Rolex
En kombination av att klockorna får finansiera andra klockor och att berätta med entusiasm om jakten och gärna inflika om man gjort ett "kap".


iPhone | Tapatalk
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Alltid ärlig om pengarna, men däremot brukar jag säga att klockan inte är ny, vilket oftast är sant då jag köpt mkt beggat :)


Haha...din luring där ;)! Kan ju vara dyrt trots att det är begagnat, men jag får börja med det istället, göra en Chrisse! Jag talar om vad nypriset var, sen säger jag inte så mycket mer än att det var gammalt och begagnat :bag:.
 

Apansson

Torpare
För mig är det mer mamma och pappa-kvot, bor hemma fortfarande och det anses säkert oansvarigt att köpa klockor för femsiffrigt belopp, så jag brukar dra till med något fyraiffrigt från pantbanken. Det man inte vet mår man inte sämre av!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Min egen guide till fritt svängrum med egna pengar, utan dåligt samvete:

1) Lär känna en kille som tävlar i rally på seriös nivå
2) Lär känna en kille som seglar i karibien/medelhavet med sina polare några gånger per år
3) Lär känna en kille som åker på minst fem dykresor per år (och alltid bor på club floor på hotell i sydostasien)
4) Se till att som par börja umgås med dessa personer och deras respektive

Din fru kommer snabbt att inse att klockor är ett mycket modest grabb-intresse. Och du är dessutom hemma och byter natoband (och blöjor) istället för att glassa runt i dyra hamnar eller skruva i teamets garage.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Haha...din luring där ;)! Kan ju vara dyrt trots att det är begagnat, men jag får börja med det istället, göra en Chrisse! Jag talar om vad nypriset var, sen söker jag inte så mycket mer än att det var gammalt och begagnat :bag:.

Säg också att den är värd minst lika mkt som du gav, mao en ganska sund investering. (vilket väldigt ofta är sant)

Btw min fru gillar chokladaraben skarpt, och jag är glad att hon inte frågade vad en sånn kostar :D
 

wilsdorf

Omega
Det finns många sätt att se på det här men själv är jag öppen med vad mina inköp. Men som vissa har sagt så handlar det väl bara att se till att ingen - vär bättre hälft menar jag här - blir drabbad av dålig ekonomi bara för att vi som har ett sjukligt intresse av klockor inte kan avhålla oss från att köpa ännu en klocka.

I min svaga stunder där jag verkligen får dåligt samvete pga av min klock konsumtion så brukar jag prata med henne om inte hon vill ha en till klocka (hon har idag en Rolex Sub och en DJ) men då brukar svaret blir nej. Kanske sneglar hon åt min 1675 eller PP dock...
Men som sagt var - ärlighet vara längst. Kanske ett trist svar men tyvärr också ett som håller i längden.

Det finns ytterligare ett alternativ dock - köp så inihelvete många klockor att ingen kan hålla reda på det - inte ens ni själva och framförallt inte komma ihåg vad ni betalade för den. Då kan ni raka i ryggen säga att den kostade XXX SEK....
 
Om det är för sina egna pengar, vilket jag förutsätter eftersom att hon frågar och kan således inte själv se uttagen, så har frugan heller ingenting att göra med om vad ens klocka kostar. Nu har jag dock varken fruga eller dyra klockor, men det var min åsikt i det hela snarare än att det skulle handla om en osund relation bara för att man behöver ljuga om priset av sina inköp.
 

Portofino

Panerai
Jag håller det väldigt enkelt. Jag säger alltid att jag säljer en innan jag köper en annan. Sometimes it's true sometimes it's not...
 
Topp