• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frugans samling och en liten omröstning

Delar din partner ditt intresse för att samla kvalitetsklockor?

  • Hen delar mitt intresse och samlar själv.

    Röster: 6 7.0%
  • Hen delar mitt intresse men nöjer sig med att bära ett bra kvalitetsur.

    Röster: 27 31.4%
  • Hen har fördrag med mig men skulle aldrig köpa något annat än för några hundralappar på ur och penn.

    Röster: 15 17.4%
  • Hen tycker jag är en idiot men väljer ändå att stanna vid min sida.

    Röster: 28 32.6%
  • Hen har dragit för länge sedan.

    Röster: 10 11.6%

  • Totala väljare
    86

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Ni som nyligen tittade på min tråd betr kvartsuren har redan sett en del av
bilderna som kommer men tycker ändå att detta kan vara värt en egen tråd.
Vet att vi diskuterat detta tidigare i andra trådar men för sjutton, jag kör ändå.

Mitt eget intresse för klockor i allmänhet vaknade mycket sent. Visst hade man klocka innan
mobilernas tid, men mest för att man annars inte kunde hålla reda på tiden. Och då var det
ju inga dyrbarheter och de byttes när behov uppstod.
Nej, över 50 blev man innan jag 2008 köpte min första Breitling. Och sedan var man såld!
2009 köpte jag en Movado Museum från Staterna, den annekterade dottern!
Samma år köpte jag en Bulgari BB30SLD och då plötsligt väcktes habegäret hos hustrun.
DSC_0398.JPG


Med andra ord, den hamnade på hennes arm. Dessförinnan hade hon mest använt en gammal Certina och en jubileumsklocka Tissot i guld.
Nu var det inte bara jag längre som titta på klockorna i tidningarna och skyltfönstren utan även hon.
Och plötsligt började hon prata om Sjöö Sandström. Det tog ett tag att hitta den perfekta modellen
men till slut blev det 2011 denna, inköpt hos Nymans i Västerås:

Karins S&S.jpeg


Till att börja med på läder, länken kom till i år.

Nu var hon lika fast som jag och inom loppet av det senaste året har hon nu införskaffat två Bulgari Bzero1 från Kaplans. Den första i stål och nu senast den i guld.

Bulgari samling.jpg





Bulgari Bzero1-guld.jpg




Samlingen utökades lite till:


Karin samling 1.jpg


Dessutom hade hon både lite arvegods och införskaffade smyckeklockor, för att inte tala om att intresset för fickur väckts:

Karins äldre ur.jpeg


På resan har ju även sonen blivit smittad. För det har ni ju märkt, att han lade rabarber på min första B1:a.

Jag tycker det är kul att familjen, och främst min hustru, delar mitt intresse och jag är väl lyckligt lottad.
Det är inte så att vi skäller på varandra för våra investeringar utan snarare puffar vi på varandra.

Nu kommer den intressanta frågan:
Hur många av er är så lyckligt lottade?

Nu tror jag att frågorna främst vänder sig till er som samlar och inte så mycket flippar. Har nämligen lite svårt att se flippandet smitta av sig på samma sätt. Men vem vet?

Omröstningen blir:
A- Hen delar mitt intresse och samlar själv.
B- Hen delar mitt intresse men nöjer sig med att bära ett bra kvalitetsur.
C-Hen har fördrag med mig men skulle aldrig köpa något annat än för några hundralappar på ur och penn.
D-Hen tycker jag är en idiot men väljer ändå att stanna vid min sida.
E-Hen har dragit för länge sedan.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hehe...härligt att du är lyckligt lottad Tobbe-i-Etuna:D! Min tant är inte intresserad av klockor för fem öre, har aldrig träffat någon som är så ointresserad av klockor som henne. Har köpt ett gäng klockor åt henne, men dom blir alltid liggande i lådan.

Tråkigt javisst, men jag är ändå lyckligt lottad :cigar:, hon gläds över mitt klockintresse och verkar inte bry sig om att jag spenderar lite pengar då och då. Och för det andra så är ingen av klockorna borta när man väl skall till och byta ur off the day :p
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Kul läsning och vilken fin samling!
Har låtit tjejen ta över min första seiko och intresset har vaknat hos henne. Tror dock inte att hon köper en dyr klocka själv utan den ska isåfall komma från mig.. Hon är väldigt sugen på en omega po midsize eller en classic fusion på länk midsize.. :D
 

Ninen79

Audemars
Min tjej delar mitt klockintresse och haft det långt innan vi träffades men kanske inte så konstigt ändå eftersom hon jobbade då i en klockbutik. Hon har haft relativt fina klockor så som en breitling chrono cockpit med diamanttavla samt en omega double eagle coaxial. Just nu använder hon en Carrera här bredvid min gamla hulk.
MinampLinas_zpscb57b3f3.jpg
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Hehe...härligt att du är lyckligt lottad Tobbe-i-Etuna:D! Min tant är inte intresserad av klockor för fem öre, har aldrig träffat någon som är så ointresserad av klockor som henne. Har köpt ett gäng klockor åt henne, men dom blir alltid liggande i lådan.

Tråkigt javisst, men jag är ändå lyckligt lottad :cigar:, hon gläds över mitt klockintresse och verkar inte bry sig om att jag spenderar lite pengar då och då. Och för det andra så är ingen av klockorna borta när man väl skall till och byta ur off the day :p


Ja du Affe, Det är ju skönt att hon låter dig roa dig i alla fall. :D
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Min tjej delar mitt klockintresse och haft det långt innan vi träffades men kanske inte så konstigt ändå eftersom hon jobbade då i en klockbutik. Hon har haft relativt fina klockor så som en breitling chrono cockpit med diamanttavla samt en omega double eagle coaxial. Just nu använder hon en Carrera här bredvid min gamla hulk.

Du har helt klart träffat rätt dam.:) Min första Breitling var tvåtons ChronoCockpiten men då utan diamanter. Trodde jag bara skulle kunna ha mindre klockor, men vet nu bättre!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Kul läsning och vilken fin samling!
Har låtit tjejen ta över min första seiko och intresset har vaknat hos henne. Tror dock inte att hon köper en dyr klocka själv utan den ska isåfall komma från mig.. Hon är väldigt sugen på en omega po midsize eller en classic fusion på länk midsize.. :D

Det är bara att investera!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Frun har en klocka. Vivianna från Georg Jensen, och då mest för att hon älskar designern av den klockan. Den är ett kvartsur, men hon ids inte ens ha batteri i , utan bär den enbart som ett smycke.

Suck.

Å andra sidan, då hon älskar smycken ser hon inga problem med att jag har ett antal ur, uta förstår att man behöver flera.
 
Skulle nog säga att det är alternativ D som är närmast - varje gång ett nytt inköp kommer på tal säger hon "det är dina pengar, du får köpa vad du vill", men jag hör på tonen att det inte blir några pluspoäng med en ny klocka på armen. Snarare tvärtom...
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Frugan delar mitt klockintresse sedan många år. Jag köpte en Rolex till henne julen 1993. Hon köpte en Breitling till mig 1995. Sedan dess har klockintresset eskalerat för oss båda :)

Så ska det vara, kul:). Men ändå har du inte lagt din röst på alt A då de 2 rösterna där legat där från trådstarten!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Skulle nog säga att det är alternativ D som är närmast - varje gång ett nytt inköp kommer på tal säger hon "det är dina pengar, du får köpa vad du vill", men jag hör på tonen att det inte blir några pluspoäng med en ny klocka på armen. Snarare tvärtom...

Köp en som du misstänker att hon kan tänka sig låna, då och då, så kanske det löser sig framöver:cool:
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Frun har en klocka. Vivianna från Georg Jensen, och då mest för att hon älskar designern av den klockan. Den är ett kvartsur, men hon ids inte ens ha batteri i , utan bär den enbart som ett smycke.
Suck.
Å andra sidan, då hon älskar smycken ser hon inga problem med att jag har ett antal ur, uta förstår att man behöver flera.


Visst är klockorna våra smycken. Kan du inte smyga in ett batteri i hennes klocka så kanske hon börja uppskatta att den även visar tiden?;)
 

vonhall

Rolex
Min sambos klockintresse är tämligen svajigt! Har inte något genuint klockintresse och bär bara klocka om vi skall ut. Dock så är hon ganska noga med att det skall vara kvalité på klockorna som hon bär. Klockorna som hon främst bär är Eterna Monterey och en Rolex Explorer 16570.



 

Sond

Patek
Inget av alternativen passade in. Man skulle kunna beskriva det som att hon är klart intresserad av klockor och följer mitt samlande samt låter mig samla åt henne...

Just nu har hon Cartier, Rolex och Omega. Hon följer dock inte mitt intresse helt okritiskt då hon dels tycker jag köper för mycket jämfört med vad jag säljer samt att hon tycker jag köper för gamla klockor. Min 1016 beskrev hon en gång som ett gammalt vrak..,
IMG_1050.jpg


Den här tycker hon dock är en riktigt fin klocka.
IMG_8881.jpg


Och den här har en rolig historia. Vi var på en fest och då får hon syn på en Pepsi. Hon säger "kolla, han har en sådan där Rolex som du gillar". Saken var att samma dag hade jag hämtat ut ett paket med min 1675 men ännu inte hunnit packa upp den. När vi kom hem från festen skedde uppackning och presentationen för hustrun var mycket enkel..:)
IMG_0909.jpg


Att hon såg Pepsin på festen tycker jag visar att hon har ganska bra koll..:)
 

Onelund

Rolex
min sambo låter mig hållas, hon har dock börjat intressera sig för mindre äldre damur, om jag inte missminner mig så har hon traderat in åtminstone 3
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Ja min fru sa senast idag "vad har du gjort med mig, jag snor ju din klocka hela tiden" Det är förvisso en Daniel Wellington med brunt mocka band som hon är förtjust i, så det är okej att hon tar den! Hon har en graaal. En vintage omega seamaster i guld och med "brunt band" får väl bli present någon gång, kanske ;)
 
Topp