• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga till Garmin experter. Vilken Instinct ska jag välja?

Vilken Garmin Instinct Solar väljer du?

  • Gen 1

    Röster: 1 14.3%
  • Gen 2

    Röster: 6 85.7%

  • Totala väljare
    7

mouqvist

Rolex
Har lagt undan en Instinct Solar samt en Instinct 2 Solar och tänkte fråga vilken modell som du skulle välja och varför

Gen 1 kostar 2200, har tillräckligt med funktioner för min del och har fantastisk batteritid

Gen 2 kostar 4700, har massor med funktioner (flera displayer att välja emellan, flera idrotter, förslag på övningar beroende på hälsonivån, Garmin Pay, osv) och obegränsat med batteritid (iaf sommartid), kan kopplas mot Connect IQ och nästan allt kan man läsa direkt från klockan (ex sömnresultat, med gen1 måste man kolla i telefonen), bättre och snabbare sensorer (GPS och Heart rate)

Har jag missat något väsentligt? Är Gen2 värd prisskillnaden?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Har lagt undan en Instinct Solar samt en Instinct 2 Solar och tänkte fråga vilken modell som du skulle välja och varför

Gen 1 kostar 2200, har tillräckligt med funktioner för min del och har fantastisk batteritid

Gen 2 kostar 4700, har massor med funktioner (flera displayer att välja emellan, flera idrotter, förslag på övningar beroende på hälsonivån, Garmin Pay, osv) och obegränsat med batteritid (iaf sommartid), kan kopplas mot Connect IQ och nästan allt kan man läsa direkt från klockan (ex sömnresultat, med gen1 måste man kolla i telefonen), bättre och snabbare sensorer (GPS och Heart rate)

Har jag missat något väsentligt? Är Gen2 värd prisskillnaden?

@Fujoor, du kanske har nåt att säga. :)
Är på inget sätt någon expert på garmin instict. Visste inte ens att det kommit en gen 2. Kollade lite snabbt på rainmakers review av den. Låter ju som en bra uppdatering. Hade personligen inte pungat ut dryga 4k för den när jag både har 1an och solar. Kan tänka mig att det är ett prisvärt alternativ om man kör den som enda klocka.

Ser personligen inget scenario där jag skulle gå utan mobilen (som jag i vanliga fall betalar med). Säkert bra för personer som tar en springrunda och handlar på vägen hem :) Kul med nya watchfaces dock.

Kan tänka mig köpa den om det blir lika billig som gen1 solar var under nån period, typ dryga 2k.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Är på inget sätt någon expert på garmin instict. Visste inte ens att det kommit en gen 2. Kollade lite snabbt på rainmakers review av den. Låter ju som en bra uppdatering. Hade personligen inte pungat ut dryga 4k för den när jag både har 1an och solar. Kan tänka mig att det är ett prisvärt alternativ om man kör den som enda klocka.

Ser personligen inget scenario där jag skulle gå utan mobilen (som jag i vanliga fall betalar med). Säkert bra för personer som tar en springrunda och handlar på vägen hem :) Kul med nya watchfaces dock.

Kan tänka mig köpa den om det blir lika billig som gen1 solar var under nån period, typ dryga 2k.
Cool! Kan 2an hantera Vo2max? Tycker non solar Instinct saknar en del just kring träningseffekt etc.
 

lofgreno

Vacheron
Är på inget sätt någon expert på garmin instict. Visste inte ens att det kommit en gen 2. Kollade lite snabbt på rainmakers review av den. Låter ju som en bra uppdatering. Hade personligen inte pungat ut dryga 4k för den när jag både har 1an och solar. Kan tänka mig att det är ett prisvärt alternativ om man kör den som enda klocka.

Ser personligen inget scenario där jag skulle gå utan mobilen (som jag i vanliga fall betalar med). Säkert bra för personer som tar en springrunda och handlar på vägen hem :) Kul med nya watchfaces dock.

Kan tänka mig köpa den om det blir lika billig som gen1 solar var under nån period, typ dryga 2k.
Hehe Sorry om jag kastar in dig såhär. Men nog hade du en del att kommentera ändå. :)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Hehe, bra där!

Coolt att det finns en 40mm variant. Kanske nästan så tom jag kan tänka mig en smartwatch. :)

(Gshock med BT räknas inte...)
Har dubbelkollat nu. Verkar som gen1 är 45 mm och att den nya gen 2 finns i samma storlek som den gamla (45) men även 40 som du sa. Undra om dom klarar av samma widgets?
 

lofgreno

Vacheron
Har dubbelkollat nu. Verkar som gen1 är 45 mm och att den nya gen 2 finns i samma storlek som den gamla (45) men även 40 som du sa. Undra om dom klarar av samma widgets?
Ja precis. Finns ju en 40mm version oxå. Vore kul att testa på. Tycker alltid smartklockorna är så otroligt blaffiga. Inte alls snyggt. Men den du hade såg rätt nice ut.

Nope. Aldrig haft nån smartwatch faktiskt.

Ja man undrar ju vad man förlorar på mindre, eller är det helt enkelt så att Garmin och alla andra förutsätter att alla vill ha stora smartklockor?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Ja precis. Finns ju en 40mm version oxå. Vore kul att testa på. Tycker alltid smartklockorna är så otroligt blaffiga. Inte alls snyggt. Men den du hade såg rätt nice ut.

Nope. Aldrig haft nån smartwatch faktiskt.

Ja man undrar ju vad man förlorar på mindre, eller är det helt enkelt så att Garmin och alla andra förutsätter att alla vill ha stora smartklockor?
Den större har väl något mer pixeltäthet. Men det är säkert lika tätt i förhållande till storleken på den mindre.

Den större på 45 bärs faktiskt väldigt bra. Skulle inte alls säga att den bärs speciellt stort.
 

mouqvist

Rolex
Ja precis. Finns ju en 40mm version oxå. Vore kul att testa på. Tycker alltid smartklockorna är så otroligt blaffiga. Inte alls snyggt. Men den du hade såg rätt nice ut.

Nope. Aldrig haft nån smartwatch faktiskt.

Ja man undrar ju vad man förlorar på mindre, eller är det helt enkelt så att Garmin och alla andra förutsätter att alla vill ha stora smartklockor?
Storleken på klocka påverkar även batteritiden
1645300059228.png

För mer info:
 

mouqvist

Rolex
@Fujoor
Köpte en gen1 Solar, allra bästa bang for the buck. Provade gen2 Solar men tycker inte att funktionerna var värda priset. Tyckte även att bezeln var lite klen.
Håller på och funderar om jag ska ha kvar min då jag inte har tid att träna som jag skulle vilja, den kan bli till salu för ett bra pris om någon är intresserad
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Har själv en gen 1 solar och tror not den kan hålla i ett par år. För priset som dom går för tycker jag det är helt ok att inte använda den dygnet runt
 
Topp