• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor angående boett

Tony

Omega
Jag har en nybörjarfråga.
I olika trådar kan jag läsa att man ska undersöka boetten noga om man ska köpa vintage/begagnat. Boetten ska helst vara opolerad.
Min fråga: Varför är det viktigt att boetten är opolerad? Är det inte lika viktigt att länken eller själva klockan är oploerad? Av olika trådar verkar det som att en begagnad klocka med opolerad boett är värd mer än en klocka med polerad boett. Eller har jag missförstått trådarna?

Kan någon berätta varför en oploerad boett är viktigt?

Tack på förhand.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det händer att polerade klockor har tappat vissa original uttryck då den som polerat kanske inte haft hundra koll, således är en original orörd boett att föredra. Kikar man på vintage så vill man t.ex. ha tjocka och fina bandhorn vilket tyvärr en/flera poleringar många ggr förstör.
 

Tony

Omega
Tack för alla svaren.
Att klockan ska vara orörd, det hänger jag med på.
Men oftast läser man i trådar där det diskuteras om boetten är polerad eller ej. Det var därför jag ställde frågan varför det så ofta diskuteras boetten skick.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tack för alla svaren.
Att klockan ska vara orörd, det hänger jag med på.
Men oftast läser man i trådar där det diskuteras om boetten är polerad eller ej. Det var därför jag ställde frågan varför det så ofta diskuteras boetten skick.


Oftast handlar det väl om priset och att man vill ha en klocka som har en boett som ser ok ut och då inte betala ett överpris för något som är fulpolerat eller saknar för mycket stål. En vintage 5513 för 40k kan vara ett överpris pga. att den just är polerad vilket inte alla ggr är lätt att se, därav dessa diskussioner, man vill helt enkelt vara på den säkra sidan med vad man köper.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
En klocka går ju inte att polera hur många gånger som helst då den förlorar stål med varje polering. Sen vill man ju ha original formen kvar vilket många poleringar tyvärr förstör...och sist men inte minst är det väl också en raritet att en klocka är opolerad. Finns nog inte många orörda klockor med 40-50 år på nacken...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Känner manen klockmodell VÄL så ser man ju om den har originalpoleringen eller inte ä. Känner man den någorlunda väl så kan man ändå se om den tappat sin form. Oftast ser man det i att skarpa kanter inte längre är skarpa utan rundade och på att formen/tjockleken inte är densamma.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Klart han kan (även om vissa boetter är luriga) Du behöver ju inte spela dummare än du är.
Nej, det kan jag inte - opolerat är ingen tolkningsfråga utan något absolut (antingen eller...), och har ärligt talat väldigt svårt att tänka mig att utan vägledning se skillnad på en klocka som kommit från fabrik och bara slitits och en som fått en service med finpolering och sen slitits.

"Opolerat" är ett så otroligt värdeladdat ord hos framförallt säljare men även samlare som försöker höja sina objekt (i gott skick, men...) vilket får även "vanliga" köpare att däcksparka/stambytesfråga.

"Är den polerad?" "Vene, klockan är ju fan äldre än mig, jag har inte alltid ägt den. Kolla på klockan och dra dina slutsatser om det är viktigt för dig." "Men, jag vet ju inte..."
 

Marckus

Panerai
Du vill ju helst ha en orörd kvinna, desamma gäller vintage!

Rätta mig om jag har fel!
Principiellt är det väl så här det fungerar egentligen...
BPIEBx9CEAEe1Is.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Opolerat eller ej är en ganska kass diskussion. Det viktiga är formen och skicket på boetten. När en klocka blivit polerad dåligt så ser den helt enkelt inte ut som det var tänkt.

De flesta som slänger sig med termerna har ofta ingen aning om vad de menar mer än att polerat är ett skällsord och att man alltid måste köpa opolerat. Vågar säga att ingen här inne kan avgöra om en äldre klocka polerats lätt en, två gånger under sin livstid om jobbet är gjort bra och om klockan har använts.

Som Singular säger så är det bara att titta på klockan istället för att läsa superlativen.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Till salu Volvo Personvagn 1961.

Aldrig maskin-tvättad eller polerad. Nyligen servad enligt förra ägaren (inget kvitto på det).

Registreringsbeviset dessvärre bortslarvat vid flytt men samtliga besiktningshandlingar finns givetvis med.

Går jämt och fint, fortar sig något vid fullt nertramp på gaspedalen men det är lätt åtgärdat.

Någon ding här och där men inget som inte går att putsa bort.

Slänger med ett par nonprofil tyres vid snabb affär.
15k eller byte mot något annat kul.
OBS! Lånad bild, men min ser exakt likadan ut.
images_2.jpeg
 
Topp