• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Från Casio F91W till Rolex under 2014

D

Deleted member 1154

Guest
Hade en dröm i natt, den gick ut på ett litet expriment, nämnligen att jag presenterar en använd men fungerande Casio F91W. Den vill jag således byta mot nån annan klocka, och sen efter en typ 50-100 byten är den "förvandlad" till en bättre och bättre klocka och målet är att Lucia 2014 (om 1år) är det en Rolex eller nåt i den stilen... Eller så blir det ingenting av det hela, det återstår att se. :)

Mina regler / info:
1. Inga pengar ska blandas in, porto får dock de inblandade som byter betala själva.
2. Inga adresser eller liknande skrivs i detta inlägg utan tas i PM privat.
3. Ingen får fuska eller bara ge en rolex, utan alla inblandade ska va nöjda och glada :)
4. Bytt är bytt och ingen ångerrätt, skulle en klocka ha defekter eller liknande måste det framgå.
5. Satsa på bra bilder, roligare så
6. Utbilda oss amatörer lite om de klockor som läggs ut och ge feedback om ett bytesförslag är bra eller mindre bra
7. Bara klockor som bytesobjekt
8. Jag sätter detta i verket givetvis bara om nån administratör godkänner detta upplägg, så innan vi börjar avvaktar jag deras godkännande.

Då kör vi, här är klockan, 20131212 23:06




loBl8gy.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Öh, finns ju dem som lyckats byta sig från en glödlampa till en Porsche men tror inte att någon här kommer att undervärdera sin klocka för att byta, det kanske fungerar på familjeliv eller nått, men här tror jag du får det ytterst tufft.

Klockan du startar med är något som jag vågar säga att ingen här är intresserad av, men tiden får utvisa hur du lyckas.

Mvh
 

Watch out

Cartier
Åh andra sidan så är Casio F91W en rätt kul klocka att börja med. Billig, ja men full av äventyr och historia (ja, ahem och en del terrordåd).

Kom ut -91 som en lavin av lämlar på vårbete. Med alla sina fina funktioner, stabila quarzverk och framför allt TIMERN, allt till det facila priset av ca 4$. Vilken gerillagrupp kunde säga nej till det, nu när Seiko Contras gått ur produktion och fått samlarvärde på eBay.

Det började med en artikel om flygplansterrorism i Washington Post 1996. Där nämndes att terrorister gärna använder vanliga digitalklockor från just Casio som timers till dina bomber.

"At the heart of each device was a timer built by rewiring a commonly available Casio digital watch, which could be connected to a stabilized form of liquid nitroglycerin stored in a bottle ostensibly filled with contact lens solution. The stabilizer for the nitroglycerin looked like cotton, and Murad told interrogators that "nobody can think that it's . . . explosive."
10pvlo9.jpg
Klassiska kännetecken och profiler har utarbetats på Guantanamo Bay i brist på annat att göra och ett ofelbart tecken på en Al-Qaidatränad terrorist är just "a digital Casio wristwatch, the black F-91W model or its silver variant, the A-159W."

1111qol.jpg

Att det sedan var Osama Bin Ladens favvisklocka gör ju inte historen om F91W mindre.
sw9v87.jpg
Seth Rogan hade även en Casio F91W i Pinapple Express. Men har man långt skägg, byter till sig den och ska åka till USA så ska man nog vara beredd på gummihandskar..​
2071a4k.jpg


Kul initiativ!
 

babanker

Panerai
Känns som att det kan bli svårt, så många byten som behöver ske. Kan du inte kompromissa lite och säg börja resan med en klocka, din Casio, för att sluta den med en Rolex?
Har de senaste veckorna hört många på jobb och runtom tala om någon bytessida, typ blocket fast endast byten. Har tyvärr inte registrerat namnet, tror det började på K. :p
 
D

Deleted member 1154

Guest
Japp, spännande info i tråden hittils... Klockan finns kvar, vad har vi för första bytesobjekt tro? Ingen som har nån klocka med en story.....
 
D

Deleted member 1154

Guest
För att höra snacket på vägen, och som en utmaning om det går....
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Låt se om jag förstår det hela...

Du ska alltså under ett års tid övertyga femtio till hundra medlemmar på KS att ditt bortbyte är mer värt än vad det faktiskt är, alternativt att du ska övertygad dem om att deras bytesobjekt är mindre värt än vad det faktiskt är... Eller både och.

I så fall ser jag fram mot att hålla koll på dina bytesannonser för att få höra din argumentation. :)

Jag undrar om frasen "lycka till" ens räcker...

A
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Det enda raka är väl som tidigare har sagts att sedan auktionera ut rolexen här på KS och skänka samtliga intäkter (minus kostnaden för casion och eventuella portokostnader) till BCF. Det är nog det enda sättet du kan få snurr på detta...
 

Watch out

Cartier
En rätt oväntad likhet mellan Casion och Rolex.

Det verkar både finnas fakes gjorda av dem (Casiokopian ligger då hela 2-4$ billigare, så där ser väl folk att man göra sig en rejäl hacka).

Riktig till vänster, fake till höger
21c895l.jpg
Samt såklart alla dessa Casio-homager.​
fkmihy.jpg
Osmakligt värre..​
2dtstgj.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
En rätt oväntad likhet mellan Casion och Rolex.

Det verkar både finnas fakes gjorda av dem (Casiokopian ligger då hela 2-4$ billigare, så där ser väl folk att man göra sig en rejäl hacka).

Riktig till vänster, fake till höger
21c895l.jpg
Samt såklart alla dessa Casio-homager.​
fkmihy.jpg
Osmakligt värre..​
2dtstgj.jpg

Men om både den äkta och kopian visar rätt tid... Spelar det då någon roll vilken man har;)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jo det är det som är hela grejen att övervinna omöjliga mål. Och att följa en process, och alla som byter klocka måste känna att de byter till nåt som ger just den personen något "bättre" än de de byter bort. Men det som är "bättre" för nån kan va sämre för nån annan osv. Och ytterst sett så kommer de flesta välja glaset med vatten efter 14timmars vandring i öknen framför väskan med pengar.

borde kanske döpa om tråden till "Från en terrorist klocka till en annan" :)

Jag personligen drivs faktiskt av att se personers engagemang och även bilder på klockorna, och att pengar inte är inblandade.

Skulle jag säga nu att klockan på slutet går till välgörenhet skulle folk byta pga. det, nu ville jag göra det en aning svårare, där varje byte ska leda till att alla är glada, men givetvis är det ett slags spel att se om det är möjligt.... När och om det blir en rolex på slutet får det beslutet fattas där och då....
 
D

Deleted member 1154

Guest
Vem vill få äran att byta först och ha en äkta använd casio till jul?
 

leicaphile

Panerai
Skulle jag säga nu att klockan på slutet går till välgörenhet skulle folk byta pga. det, nu ville jag göra det en aning svårare, där varje byte ska leda till att alla är glada, men givetvis är det ett slags spel att se om det är möjligt.... När och om det blir en rolex på slutet får det beslutet fattas där och då....

Problemet nu är väl att då vad du försöker göra är känt så kommer folk att ha det i åtanke och delvis basera sitt beslut om att göra affär eller inte med dig på det. Hade du börjat detta projekt utan att nämna något och sedan rapporterat när du lyckats eller misslyckats hade det varit lite roligare. :)

Men varför inte, om du vill ha en Vostok Komandirskie (ligger på Köp/Sälj) mot din F91W så hör av dig. :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Kör vi på det... Byte mot den...

Tackar... Projektet löper således vidare...
 
D

Deleted member 1154

Guest
Öh, finns ju dem som lyckats byta sig från en glödlampa till en Porsche men tror inte att någon här kommer att undervärdera sin klocka för att byta, det kanske fungerar på familjeliv eller nått, men här tror jag du får det ytterst tufft.

Klockan du startar med är något som jag vågar säga att ingen här är intresserad av, men tiden får utvisa hur du lyckas.

Mvh

Med tiden blir vi alla "visare" :)
 

KMS

Rolex
Känns lite ologiskt, men lycka till typ. Känns lite som att avslöja den "perfekta planen" innan man gjort stöten så att säga (om man nu ingår i Jönssonligan):) .
 
Topp