• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

FS: Heuer ref 73373 vintagekronograf OHPF

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Nu säljer jag min Heuer-kronograf, referens 73373, serienr 228---. Tillverkad något av de första åren på sjuttiotalet och köpt av mig här på forumet.

Lite data:
Mått utan krona: 44 mm hög och 40,5 mm bred vid kronan, en bra storlek även med moderna mått mätt.
Tjocklek: ~12,5 mm
Urverk: Manuellt Valjoux 7733, håller tiden med en avvikelse väl under 1 minut/dag, helt OK för en gammal stöt.
Välvt Plastglas i mycket gott skick utan synliga repor
Diameter mellan bandhorn: 18 mm
Pandatavla med härlig patina och klarröd kronografsekundvisare som färgklick
Tonneauformad boett i stål, säkert polerad och med en del dingar, men den radiellt mönstrade slipningen är väl synlig.
Vattentät? Nja, detta har nog aldrig varit en badklocka...

Med klockan följer ett brunt racingstrap från Singular i mycket gott skick och ett härligt slitet lädernato i känguruskinn.

Den förra ägaren lät reparera en trasig kronografknapp, och själva knappen byttes ut i samband med detta. I övrigt är servicehistoriken obekant. Såvitt jag kan bedöma så är tidsavvikelsen konstant och inte något som tarvar service (se även bilder på urverk).

Då modellen inte tillhör de vanligare gjorde jag en sökning på OnTheDash och fick lite information: http://chronocentric.com/forums/heuer/i ... d;id=58001

Detta är en mycket trevlig vintagekronograf och en utmärkt instegsmodell till Heuer. Den rejält tilltagna storleken gör att den inte känns helt otidsenlig i dessa tider när folk går runt med väggur dinglandes från armen - även ifall designen inte lämnar någon tvekan om vilket decennium den härstammar ifrån.

Priset för detta ärevördiga stycke klockhistoria är 6800 (tidigare 7800) SEK netto. Jag tänker mig egentligen inga byten i nuläget, men om du lockar med en Longines Legend Diver, en Seiko Sumo eller en Tudor Jumbo så kanske du kan få mig intresserad (givetvis med lämplig mellanskillnad upp eller ned).

F2F-affär i centrala Göteborg över en fika eller lunch uppmuntras, men jag genomför gärna även andra mer distansbetonade affärer.

Tack KS för annonsplats!

/Klocksebbe

DSC_01401.jpg


DSC_01441.jpg


DSC_01411.jpg


DSC_0379.jpg


DSC_0382.jpg


DSC_0386.jpg


DSC_0389.jpg
 
Topp