• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

FS: LeCoultre Memovox *Såld*

naggge

Panerai
LeCoultre Memovox från 50-talet. Le Coultre är alltså egentligen detsamma som Jaeger LeCoultre. För att kringgå den amerikanska tullen förr i tiden så skeppade JLC över delar till staterna och monterade ihop dessa ur där under namnet LeCoultre.
Mäter 32-33 mm utan kronorna, känns dock större på armen, mycket tack vare de vackra teardropsluggarna.
Gold filled 10k boett. Dvs. ett tjockare lager guld utanpå en boett i stål - klart tjockare än gold plated.
Klockan håller tiden utomordentligt, inom 10s per dygn när jag mätte för ett par veckor sen. Alarmet fungerar också det helt utan anmärkning.
Originaltavla med en saknad lumeprick kl 4. Annars är själva tavlan i väldigt bra skick med viss (jämn) patina.
Lumen på visarna ser smått utsmetad ut. Detta är troligtvis original och så de gjorde på den tiden (Tack Aurum för den infon).
Den ena kronan är troligtvis utbytt, dock väldigt lik originalkronan.
Ny info: Det som jag innan trodde var att den blivit hårt polerad på bandhornen är troligtvis bara någon form av oxid. Edit 2: Polerade bort skiten på 10 sekunder så nu är den skinande guldig igen :)

I denna tickar ett manuellt LeCoultre cal 814. Fungerar som sagt felfritt.

Såld för 6400 kr på blocket. Kan även tänka mig någon annan klocka i byte, antingen rakt av eller som dellikvid. Har du något riktigt kul kan jag skjuta till någon tusenlapp också.
Finns i Göteborg för affär på plats. Går självklart att skicka också och referenser finns det ganska gott om.

DSC_0887.jpg

DSC_0880.jpg

DSC_0891.jpg

DSC_0892.jpg

DSC_0882.jpg

DSC_0885.jpg

DSC_0902.jpg

DSC_0903.jpg
 

naggge

Panerai
Prisbump

Sänker priset till 7100 kr.

Det jag tidigare trodde var hårt polerat guld på bandhornen har troligtvis visat sig vara någon form av oxidering istället. Bör alltså gå lätt att polera bort, vilket jag självklart kan prova om ev. köpare vill detta.
 

naggge

Panerai
Re: FS: LeCoultre Memovox Bump *prisbump no.3*

Lite nafs men inget hugg.
Sänker därför till 6100 kr och då bjussar jag på rekfrakt. Efter det får det vara nog med sänkningar.
 

Diogenes

Cartier
Re: FS: LeCoultre Memovox Bump *bump*

Vilken vacker klocka! Du tycks ha tagit väldigt väl hand om den.

Eftersom du ej specificerade vilken "typ" av klocka du skulle kunna tänka i byte så gör jag ett försök.
Jag kan tänka mig lägga 4000:- + en Eterna-Matic från 1960, genomgick service tidigare förra året. Allt original (förutom glaset som är bytt).

Finns i Göteborg.

//Christoffer
 
Topp