• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fukt eller normalt?

rogman

Breitling
Hej mina vänner!
Måste rådfråga er trots att jag kanske redan har svaret, eller inte alls.....
Igår hade vi i mitten av landet en riktigt varm dag trots att det är September, satte mig i bilen och körde på med 18 grader på klimatanläggningen.
Kastade ett öga på min speedmaster som idag blev mitt val på handleden, och tyckte att det såg lite dimmigt ut på hesaliteglaset. Nåväl, med ålderns rätt så ser jag inte så bra på nära håll längre, och några läsglasögon finns ju aldrig till hands, men väl hemma igen tänkte jag att detta måste kollas lite noggrannare. Sagt och gjort, fram med en blå kyklamp ur frysen och tryckte den mot glaset på speedmastern, se där! Kondens på insidan,,,,,,,
I min bok innebär detta fukt inuti klockan, eller har jag helt fel?
Kanske testmetoden alltid framkallar kondens på insidan glaset?
Alla synpunkter mottages tacksamt! Med andra ord: kom igen KS-gänget, hit me!
 

Onelund

Rolex
Drar det ut fukt menar du? Har sett folk slänga i mobiler iofs!


Japp riset ska dra åt sig fukten. Funkar även om du har påsar med silica gel som medföljer diverse elektronik. Jag har en gammal glassburk där jag sparat alla silicagel påsar jag fått, har räddat diverse elektronik genom åren :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Går du lös med is, så får du räkna med kondens... Hur ser dina läsglasögon ut om du har dem ute på vintern och kommer in?

Klockan är ju trots allt monterad/servad i atmosfär, som innehåller en gnutta fukt. Alltså finns det alltid i boetten, om man inte har Sinns fiffiga lösning.

Dock! Det ska inte vara så mycket imma att det börjar skymma tavla och visare. Bara en nyans av imma är rimligt enligt min mening. Och det syns ju bättre mot svart bakgrund.

Mvh A
 
Topp