• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fukt i Omega Planet Ocean

ruppan

Breitling
Hej på er,

Jag upptäckte igår efter att jag hade badat att jag hade kondens/fukt på glaset inuti min Planet Ocean. Den ligger nu med HE-ventilen samt krona öppnad i ett glas med ris, i hopp om att det ska suga ut fukten.

Klockan servades för drygt ett år sedan, så det förvånar mig att den är otät redan nu.

Hur illa är det? Förmodar att jag måste lämna in den på service? Eller kan man försöka få ur allt vatten (värm upp klockan på något vis?) och sen bara lämna in den på packningsbyte? Är inte så sugen på att betala för en fullservice i år igen, men det kanske är det som behövs. Fullservicen gjordes i Singapore och har ingen garanti-tid kvar.

Hoppas er visdom kan hjälpa mig lite här.

MVH
Robin
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Kolla vad som gäller med din hemförsäkring. De två klockor som jag fått imma innanför glaset på stannade tyvärr efter ett tag, kvarts dock och inte trycktestade på ~10år.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Hej på er,

Jag upptäckte igår efter att jag hade badat att jag hade kondens/fukt på glaset inuti min Planet Ocean. Den ligger nu med HE-ventilen samt krona öppnad i ett glas med ris, i hopp om att det ska suga ut fukten.

Klockan servades för drygt ett år sedan, så det förvånar mig att den är otät redan nu.

Hur illa är det? Förmodar att jag måste lämna in den på service? Eller kan man försöka få ur allt vatten (värm upp klockan på något vis?) och sen bara lämna in den på packningsbyte? Är inte så sugen på att betala för en fullservice i år igen, men det kanske är det som behövs. Fullservicen gjordes i Singapore och har ingen garanti-tid kvar.

Hoppas er visdom kan hjälpa mig lite här.

MVH
Robin

Jag hade stuckit snarast - idag till urmakare o öppnat den så den kan torka ut.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tråkigt...
Att gå tillbaka till den som servade klockan verkar ju inte vara aktuellt?
Tycker du ska lämna in den för koll. Ngt måste ju vara galet. Är packningarna kass så kanske servicen för ett år sedan också är dåligt utförd.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Hej på er,

Jag upptäckte igår efter att jag hade badat att jag hade kondens/fukt på glaset inuti min Planet Ocean. Den ligger nu med HE-ventilen samt krona öppnad i ett glas med ris, i hopp om att det ska suga ut fukten.

Klockan servades för drygt ett år sedan, så det förvånar mig att den är otät redan nu.

Hur illa är det? Förmodar att jag måste lämna in den på service? Eller kan man försöka få ur allt vatten (värm upp klockan på något vis?) och sen bara lämna in den på packningsbyte? Är inte så sugen på att betala för en fullservice i år igen, men det kanske är det som behövs. Fullservicen gjordes i Singapore och har ingen garanti-tid kvar.

Hoppas er visdom kan hjälpa mig lite här.

MVH
Robin

HMMMMMM!!!!
Har EXAKT samma situation!
0CE8050F-9DC6-4DE0-A003-7826BC879A5F.jpeg

Prövade samma saker som du utan resultat.

Lämnade in henne till omega i måndags och inväntar dom om det är garantiärende eller försäkring.
 

Makkanxd

Rolex
Förlåt om jag lånar tråden lite men finns det några generella svar på vad som brukar behövs göras vid en fuktskada? Om det blir en kostsam historia eller om det kan vara enklare saker som behöver bytas.
Grymt tråkigt för er båda.

Edit: kan man ens ha sån tur att det går på garantin?
 

Benjamin1910

Cartier
Har varit med om liknande på en Oris, sjukt tråkigt. Du bör ta den till urmakare så snabbt du kan, så dem får öppna upp den, ju längre du väntar ju större risk är det att urtavlan tar skada eller att något i urverket behöver bytas ut.

Till mig hävdade dem att kronan måste fått någon smäll och inte höll tätt, fick bli en helservice :cigar:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förlåt om jag lånar tråden lite men finns det några generella svar på vad som brukar behövs göras vid en fuktskada? Om det blir en kostsam historia eller om det kan vara enklare saker som behöver bytas.
Grymt tråkigt för er båda.

Edit: kan man ens ha sån tur att det går på garantin?
Man plockar ut innanmätet, torkar det och åtgärdar ”läckan”. I bästa fall alltså.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det där kommer aldrig suga ut luften, inte element heller, det är en dum myt. Gå till någon som servar Omega omedelsbums innan verket rostar och tavlan blir missfärgad!
På en seriös modern vattetät klocka ja, men äldre ur med enkel packning kan man lufta ur helt ok. Beror ju på. Men om det inte är ett billigt ut bör man skynda sig för att få den minst öppnad helt ja.
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Hände mig med en vintage-dykare. Lossade baksidan och la den i en skål med torrt ris. (klockan ovanpå).Satte en plastpåse runt och lät det stå i ett par dagar. Löste problemet för min del.
 

ruppan

Breitling
Tack för alla svar! Verkar helt enkelt som jag får ta den till urmakare imorgon.

Har ni något tips på vart jag kan vända mig för en prisvärd service i Stockholm?
 

ruppan

Breitling
Tråkigt...
Att gå tillbaka till den som servade klockan verkar ju inte vara aktuellt?
Tycker du ska lämna in den för koll. Ngt måste ju vara galet. Är packningarna kass så kanske servicen för ett år sedan också är dåligt utförd.

Är ett välrenomerat ställe i Singapore, så jag tror inte det. Men uppenbarligen verkar dom ha slarvat.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Märkligt och mycket tråkigt att se att en såpass ny PO som en 8900 har fukt.
Kan du berätta mer kring hur det gick till? Eller du kanske inte ens tänkte på det.

Inte den blekaste, badat med henne 3 dagar i sträck utan problem. Efter 4 dagen med bad va det dags för kroppsarbete och när jag kollade det på armen igen såg jag detta :(:banghead::mad:

Ändå jag kan tänka mig är att HE-ventilen vart öppen, men även om den är det så är det 50m vattenskydd på den.
Det skulle va om kronan va HELT öppen då.. och det har den inte vart.

Servad hos samma urmakare?
Haha, njäää. Aldrig öppnad.

Det där blir man ju ledsen i ögat av. Hur gammal är den?
Hon är från december 2016.
Så knappt 1,5 år.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
06D1C7E2-0C7F-4534-BB12-6ED29F5FCD74.jpeg

Polarens PO tog in fukt/salt vatten förra veckan. Urmakaren kunde inte heller finna något fel och antog att kronan inte varit åtdragen. Fick tvätta tavlan/insidan av glaset och tvätta urverket. Han fick beskedet att spara kvitto på trycktest om det skulle bli ett garanti ärende i framtiden då hans klocka är 4.5 år. Urmakaren sa att packningarna skulle hålla iaf 8 år. Han fick betala 600 spänn för jobbet hos AD.
 
Topp