• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Full Set-oskuld undrar: Hålstämplat eller ej?

Totte

Panerai
Hallåj!
Som rubriken lyder äger jag ingen full-set Rolex. Men tänkte det skulle bli ändring på det. Nu till frågan; Skall alla certifikat från Rolex ha hålstämplat serienummer eller hur ligger det till?

Tack på förhand/okunnig sate
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hallåj!
Som rubriken lyder äger jag ingen full-set Rolex. Men tänkte det skulle bli ändring på det. Nu till frågan; Skall alla certifikat från Rolex ha hålstämplat serienummer eller hur ligger det till?

Tack på förhand/okunnig sate

Du menar de tidiga certen? Idag är det kreditkort. Tidigare var det slagna/punched papers. Det har funnits speciella valsade i US på tidigt 70-tal. Rent generellt är handskrivna eller maskinskrivna cert mindre värda då de är enklare att förfalska och har utfärdats av Rolex AD och inte Rolex.
 

Totte

Panerai
Du menar de tidiga certen? Idag är det kreditkort. Tidigare var det slagna/punched papers. Det har funnits speciella valsade i US på tidigt 70-tal. Rent generellt är handskrivna eller maskinskrivna cert mindre värda då de är enklare att förfalska och har utfärdats av Rolex AD och inte Rolex.
Nej, det rör sig om en 2004 sold i NY...
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Är den såld i USA 2004 så är det papperscert där modell & serienummer är maskinskrivna.
Kreditkortscert kom ca 2006/2007.
 

Totte

Panerai
Du menar de tidiga certen? Idag är det kreditkort. Tidigare var det slagna/punched papers. Det har funnits speciella valsade i US på tidigt 70-tal. Rent generellt är handskrivna eller maskinskrivna cert mindre värda då de är enklare att förfalska och har utfärdats av Rolex AD och inte Rolex.

Rent praktiskt hur fungerar det; Varför utfärdas vissa cert av AD och vissa av Rolex själva?
Så här ser det ut (inte certet ifråga på bilen)
Och tack för ditt svar!! :)
8Y99DDh.jpg
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Rent praktiskt hur fungerar det; Varför utfärdas vissa cert av AD och vissa av Rolex själva?
Så här ser det ut (inte certet ifråga på bilen)
Och tack för ditt svar!! :)
8Y99DDh.jpg
Vad jag vet var det bara i USA certen var maskinskrivna av AD, varför vet jag inte.
Certet på bilden är ett flerfärgat USA cert ca 2001-2006.
På nya US kreditkortscerten står både färg på urtavlan och nummer på länken.
 

Totte

Panerai
Vad jag vet var det bara i USA certen var maskinskrivna av AD, varför vet jag inte.
Certet på bilden är ett flerfärgat USA cert ca 2001-2006.
På nya US kreditkortscerten står både färg på urtavlan och nummer på länken.

Du är ju ett vandrande upplsagsverck! :) Tack än en gång för Lektion 1 i Certologi!
 
Topp