• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fullset med history

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Ett fullset är alltid kul, men ett fullset med historia är väldigt mycket roligare.

Denna 1603a har senaste året spenderat i ett bankfack och inte fått speciellt mycket tankar, tavlan har jag alltid tycket varit något extra.
Den är ett komplett fullset med allt som skall höra till.
Hämtade upp den för någon vecka sedan ur facket och kollade idag lite extra på pappren och på certet stod ett namn som jag började googla på.

Historien om klockan är att den köptes av en läkare i Eugene Oregon USA på sin 40-årsdag.
Läkaren förolyckas 1 år senare och klockan ärvs av sonen, han låser in den och tänker inte mer på den för än i mitten på 90talet när han beslutar sig för att sälja den.
Den vandrar via en amerikansk handlare till Sverige där den tillslut hamnar hos mig.
Namnet på första ägaren var speciellt så jag googlade lite mer och hittar tillslut sonen som jag mailar och frågar om historien bakom klockan och detta var vad han berättade för mig.
Helt plötsligt är jag inte så sugen på att göra mig av med den längre.

En liten bildkavalkad följer;




IMG_2280.JPG
IMG_2286.JPG

IMG_2279.JPG

IMG_2287.jpg

IMG_2276.jpg
 

Rearden

Cartier
Oh, såg nästan exat en sån på röda(kan varit gröna nära centralen) idag- samma länk eventuellt samma tavla! Kan tom varit en likadan (om du inte hade den på dig...) Stiligt oavsett!
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Fullset är för arkivarier - unik historia värderas högre i mina ögon. Kanske är därför jag också är en rätt kass affärsman :angel:
 

Bramster

Omega
Lite läskigt att läkaren förolyckades efter 1 åt men kul iaf. att du kunder rekonstruera klockans historik. En 'soft value' som i mina ögen höjer klockans värde något.
 

DrDre

Patek
Gillar verkligen tavlan! Finns det något namn på den typen? Är väl inte en linen-dial?

Jag är inte precis expert på vintagerolexjargong, men jag tror nog att den faller under den benämningen. De flesta jag sett som man kallar Linnen-dial har varit grå/vit/silver-aktiga (hade själv en en gång i tiden) men den där ser ut att ha samma struktur på tavlan så den borde nog också kallas för det. Snygg som tusingen.
 

ssp226

Cartier
Jag är inte precis expert på vintagerolexjargong, men jag tror nog att den faller under den benämningen. De flesta jag sett som man kallar Linnen-dial har varit grå/vit/silver-aktiga (hade själv en en gång i tiden) men den där ser ut att ha samma struktur på tavlan så den borde nog också kallas för det. Snygg som tusingen.


Jag har hört att den här typen av tavla kallas "jeans". Lite annorlunda struktur än en "linen"-tavla och så färgen förstås.
 
Topp