• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fundering kring Speedy FOIS och prissättning

Daniel_S

Breitling
Närmare bestämt modellen 311.32.40.30.01.001

Det jag undrar är hur mycket tror ni att man skulle kunna pruta ner en Speedy FOIS i affärer som Bergströms Ur i Göteborg eller Mårtenssons i Halmstad?
Omegas egna rekommenderade pris och även listpriset på Mårtenssons hemsida är 42.400:- (http://www.martenssons.se/klockor/omega/speedmaster/moonwatch/omega-speedmaster-moonwatch-12.html)
men samtidigt så kan man se hur gråsäljare så som uret.se har samma modell uppe för nästan 33.700:-
(http://www.uret.se/omega-speedmaster-moonwatch-numbered-edition-397mm-svart-lader-p-23406.html)

Det jag undrar är hur mycket tror ni man kan komma undan med att begära i prutningsmån i affärer som dessa? Då jag definitivt hellre köper direkt från en auktoriserad AD för att stödja dem/skapa en bra kontakt jämfört med att köpa från en gråhandlare men samtidigt kan man inte ignorera prisskillnaden.
Har fattat det som att det är svårt att förhandla i Omegas egna "boutiques" eller vad man vill kalla dem men tror ni att man möjligen skulle komma ner till 36.000:- om man prutare lite?
 

Daniel_S

Breitling
Kolla om Rob har den inne, dom kör på 25% rabatt på omega nu i december.
Rob Engström hade nyligen 25% på alla Omega och Longines i sitt sortiment, ett bra riktmärke skulle jag säga

Edit, boll två
Tittade runt lite på Rob Engströms sida men kunde inte hitta någon online om att dem skulle ha 25% på Omega-klockor under December iaf men har skickat ett meddelande till dem så får vi se vad som händer. Största problemet med Rob är dock att jag skulle ha mellan 6-10 timmar resa dit och tillbaka i bil beroende på trafik och paus och sådant och hittade ingenting om att dem skulle vara villiga att skicka.

Är ändå en bra riktlinje att gå efter så får tacka! Så att nå ner till priserna gråhandlare håller på med verkar inte helt omöjligt trots allt men räknar med att få lägga på kanske 2.000 eller något vilket verkar rimligt i mina ögon.
 

MaxAnd

Omega
Gå in och prata med Mårtensson eller Bergström. Båda är väldigt bra att ha och göra med! Diskutera mm.. fundera på mervärdet det ger dig att köpa i butik med.
Men 20% vet jag att båda kan ge utan större problem.
 

CLT

Rolex
Tittade runt lite på Rob Engströms sida men kunde inte hitta någon online om att dem skulle ha 25% på Omega-klockor under December iaf men har skickat ett meddelande till dem så får vi se vad som händer. Största problemet med Rob är dock att jag skulle ha mellan 6-10 timmar resa dit och tillbaka i bil beroende på trafik och paus och sådant och hittade ingenting om att dem skulle vara villiga att skicka.

Är ändå en bra riktlinje att gå efter så får tacka! Så att nå ner till priserna gråhandlare håller på med verkar inte helt omöjligt trots allt men räknar med att få lägga på kanske 2.000 eller något vilket verkar rimligt i mina ögon.
Rob kan nog lösa frakt.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Tittade runt lite på Rob Engströms sida men kunde inte hitta någon online om att dem skulle ha 25% på Omega-klockor under December iaf men har skickat ett meddelande till dem så får vi se vad som händer. Största problemet med Rob är dock att jag skulle ha mellan 6-10 timmar resa dit och tillbaka i bil beroende på trafik och paus och sådant och hittade ingenting om att dem skulle vara villiga att skicka.

Är ändå en bra riktlinje att gå efter så får tacka! Så att nå ner till priserna gråhandlare håller på med verkar inte helt omöjligt trots allt men räknar med att få lägga på kanske 2.000 eller något vilket verkar rimligt i mina ögon.
Rob kör erbjudandet för KS-medlemmar, och när jag var i kontakt med dom förra året (Då dom körde samma grej) så hade dom inget emot att skicka.
 

Daniel_S

Breitling
Gå in och prata med Mårtensson eller Bergström. Båda är väldigt bra att ha och göra med! Diskutera mm.. fundera på mervärdet det ger dig att köpa i butik med.
Men 20% vet jag att båda kan ge utan större problem.

Har redan bokat en tid med Mårtenssons i början av januari för att prova klockan återigen innan jag verkligen bestämmer mig men var mest nyfiken på vad folk tror faktiskt är möjligt att få ned priset med så man kommer "förberedd" så att säga.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Har redan bokat en tid med Mårtenssons i början av januari för att prova klockan återigen innan jag verkligen bestämmer mig men var mest nyfiken på vad folk tror faktiskt är möjligt att få ned priset med så man kommer "förberedd" så att säga.
Du behöver ju inte boka tid, traska in när du känner för, ha pengarna redo så borde du rimligtvis kunna få till ett schysst pris :)
 

xevz

Omega
Tittade runt lite på Rob Engströms sida men kunde inte hitta någon online om att dem skulle ha 25% på Omega-klockor under December iaf men har skickat ett meddelande till dem så får vi se vad som händer. Största problemet med Rob är dock att jag skulle ha mellan 6-10 timmar resa dit och tillbaka i bil beroende på trafik och paus och sådant och hittade ingenting om att dem skulle vara villiga att skicka.

Är ändå en bra riktlinje att gå efter så får tacka! Så att nå ner till priserna gråhandlare håller på med verkar inte helt omöjligt trots allt men räknar med att få lägga på kanske 2.000 eller något vilket verkar rimligt i mina ögon.
Köpte en Speedmaster Professional i helgen efter att ha pratat med dem över forumet tidigare i veckan.
Då hade de åtminstone inga problem att skicka klockan om jag inte kom åt att åka in till stan innan julen. :)
 

Daniel_S

Breitling
Har även haft liknande tankar, ifall affären gå igenom kom gärna tillbaka med prisbild!

Kommer inte att kunna köpa någon förrän i början av januari pga resa men Rob Engström har ett otroligt pris!

Ni som har handlat på distans från Rob Engström förut, hur har ni gått tillväga? Fick svar från Rob tidigare ikväll att det är bara att sätta över pengarna så skickar dem klockan men känns lite sådär smålustigt att bara sätta över pengar utan att ha något på papper så att säga. Kanske bara jag som är lite paranoid men hade varit intressant att höra!
 

PCB

Audemars
Kommer inte att kunna köpa någon förrän i början av januari pga resa men Rob Engström har ett otroligt pris!

Ni som har handlat på distans från Rob Engström förut, hur har ni gått tillväga? Fick svar från Rob tidigare ikväll att det är bara att sätta över pengarna så skickar dem klockan men känns lite sådär smålustigt att bara sätta över pengar utan att ha något på papper så att säga. Kanske bara jag som är lite paranoid men hade varit intressant att höra!
Nog så de flesta gör affärer,,man betalar först, sen får man varan;)
Vågar nog nästan garantera att du inte kommer bli blåst av Rob,,,
 

Daniel_S

Breitling
Nog så de flesta gör affärer,,man betalar först, sen får man varan;)
Vågar nog nästan garantera att du inte kommer bli blåst av Rob,,,

Haha det trot jag knappast heller för den delen men alltid bra att ha ett papper om det skulle vara något, oavsett hur litet eller stort det må vara.

Jag är en sån som gärna möter folk F2F innan jag köper något så gissar att det är min paranoia som slog till ganska hårt då allt jag hade var ett namn på ett forum som jag inte var säker på faktiskt var kopplad till affären men sorry for mitt lilla utbrott eller vad man nu ska kalla det

Edit: Är det någon som vet hur stor boxen är som FOIS kommer i?
 
Senast ändrad:

PCB

Audemars
Haha det trot jag knappast heller för den delen men alltid bra att ha ett papper om det skulle vara något, oavsett hur litet eller stort det må vara.

Jag är en sån som gärna möter folk F2F innan jag köper något så gissar att det är min paranoia som slog till ganska hårt då allt jag hade var ett namn på ett forum som jag inte var säker på faktiskt var kopplad till affären men sorry for mitt lilla utbrott eller vad man nu ska kalla det

Edit: Är det någon som vet hur stor boxen är som FOIS kommer i?
Har för mej att det är normalstor trälåda till den,och inte som den gigantiska till moonwatch:)
Edit. Nja lite större än normalt kanske
IMG_3968.PNG
 

MånsT

Rolex
Köp en schysst FOiS av Rob till 25% rabatt nu i december, prutad och klar deal. De skickar den till dig för 200:- extra och om du frågar så får du säkert 5 dagars öppet köp så länge all plast är kvar, detta är vad jag blev erbjuden när jag köpte för 2 veckor sedan. Boxen är rätt stor men de förpackar riktigt bra och skickar med en säker metod så det är inga problem.
 

MaxAnd

Omega
Haha det trot jag knappast heller för den delen men alltid bra att ha ett papper om det skulle vara något, oavsett hur litet eller stort det må vara.

Jag är en sån som gärna möter folk F2F innan jag köper något så gissar att det är min paranoia som slog till ganska hårt då allt jag hade var ett namn på ett forum som jag inte var säker på faktiskt var kopplad till affären men sorry for mitt lilla utbrott eller vad man nu ska kalla det

Edit: Är det någon som vet hur stor boxen är som FOIS kommer i?

Ta tåg. Kostar ca 500kr tr
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha det trot jag knappast heller för den delen men alltid bra att ha ett papper om det skulle vara något, oavsett hur litet eller stort det må vara.

Jag är en sån som gärna möter folk F2F innan jag köper något så gissar att det är min paranoia som slog till ganska hårt då allt jag hade var ett namn på ett forum som jag inte var säker på faktiskt var kopplad till affären men sorry for mitt lilla utbrott eller vad man nu ska kalla det

Edit: Är det någon som vet hur stor boxen är som FOIS kommer i?
Sorry men du låter som en ganska jobbig kund. FÖRST bestämmer man sig, därefter handlar man. Din bank registrerar ju alla överföringar du gör och i detta fallet skulle det vara till en av Sveriges största urbutiker.

Tycker det låter som om Mårtenssons F2F är ett bättre alternativ för dig men kom inte här och lipa sen när de inte ger dig 25% rabatt, till skillnad mot vad många här påstår så är 25% knappast norm när man köper klocka varesig det är Omega eller något annat märke.
 

CLT

Rolex
Sorry men du låter som en ganska jobbig kund. FÖRST bestämmer man sig, därefter handlar man. Din bank registrerar ju alla överföringar du gör och i detta fallet skulle det vara till en av Sveriges största urbutiker.

Tycker det låter som om Mårtenssons F2F är ett bättre alternativ för dig men kom inte här och lipa sen när de inte ger dig 25% rabatt, till skillnad mot vad många här påstår så är 25% knappast norm när man köper klocka varesig det är Omega eller något annat märke.
Iallafall inte när man bokar ett möten hos AD för en Speedy....
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har redan bokat en tid med Mårtenssons i början av januari för att prova klockan återigen innan jag verkligen bestämmer mig men var mest nyfiken på vad folk tror faktiskt är möjligt att få ned priset med så man kommer "förberedd" så att säga.
Du vill enbart ha hjälp med att pruta hos Mårtenssons ? Det här är lyxur, är det för dyrt med Omega så kan du ju välja Longines eller Certina hos Mårtenssons. Dom visar tiden dom med och har flera fina modeller.
 
Topp