• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fundering på "deep sea"

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Inte rolex nu utan jaeger lecoultre. Vet att det har diskuterats tidigare och jag har läst de trådarna.
Jag tycker jlc deep sea varianter är sten tuffa och skulle gärna ha en men WTF är det med 100m WR på en som utges som dykklockan?

Är det nån som vet hur de tänker på jlc? Är det som det är på någon iwc modell att det är ett faktiskt djup istället för bara tryckt till 10 atm som alla andra "bad klockor"?
EWjzuwN.jpg
 

Ricrob

Patek
Utan att ha ngn faktagrund för mitt uttalande, så vågar jag nog påstå att den till 100% klarar 100m och varför de stannat där är för att modellen inte har skruvade puchers (kanske inte skruvad krona heller?). I övrigt håller jag ned om att namnet är fånigt på en 100m klocka, JLC borde fatta det kan man tycka..
 

KMS

Rolex
JLC tycker jag är riktigt grymma, i alla fall på pappret (har aldrigt någon). Men 100 meter känns ju futtigt. Sen var det väl någon här på KS som testat nån annan JLC dykare med fast vridring (om jag inte snurrat till det)? Känns ju också rätt B.
Tacka vet jag vintage...:)

Snygg är den i alla fall!
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Riktigt snygg - håller dock med om att 100m är för lite ,skulle vilja ha min 500m för en modern dykare från en Kvalitets tillverkare .
 

POO

Panerai
Galet tuff! "The Jaeger-LeCoultre Deep Sea Chronograph is an instrument designed for professionals and therefore complies with all the criteria imposed on diver's watches by the ISO 6425 standard." vet inte vad det betyder men det låter tufft. Folk är för fixerade vad det står på tavlan. En klocka som är trycktestad till 100m tål ju bevisligen 10 bars övertryck, vilket borde vara omöjligt att komma i närheten i vardagen.
Fifty fathoms är ju mindre än hundra meter och Rolex lär ju tåla det dubbla mot vad som står på tavlan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hette inte originalet deep sea? Då är namnet rätt givet idag på denna re-edition. På den tiden var det så dåligt med 100 m där en kronograf. Sedan skall vi inte bortse från att uret skulle bli gristjockt om det varit 500 m. Vem behöver mer än 100 m?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Utan att ha ngn faktagrund för mitt uttalande, så vågar jag nog påstå att den till 100% klarar 100m och varför de stannat där är för att modellen inte har skruvade puchers (kanske inte skruvad krona heller?). I övrigt håller jag ned om att namnet är fånigt på en 100m klocka, JLC borde fatta det kan man tycka..
Så är det med klena microtillverkare! Min PO chrono har fan inga skruvade punschers, den kan jag diska bra mycket djupare med!!..:)
 

vemrik

Breitling
Så länge man inte börjar fippla med kronografknapparna nere i djupen ska de ju inte vara någon fara. Såvitt jag har förstått det så har skruvad krona egentligen inte något med varken tryck eller djupgående att göra, utan det är endast för att förhindra att kronan av misstag dras ut under vatten (eller trycks in, när det kommer till kronografknappar). Så man ska undvika att ställa tiden på sin dinka på alltför djupt vatten. :)
 

TKVF

Panerai

Det är den "Riktiga" standarden för dykarur. Inte för "badur" om man säger så. Den är testad för djupet 100 meter och lite annat lull lull så du faktiskt kan använda den på 100 meters djup som en dykklocka.

Det är alltså inte 100 m water resistant som står på vanliga ur och pennklockor!
 

morrism

Audemars
Det är den "Riktiga" standarden för dykarur. Inte för "badur" om man säger så. Den är testad för djupet 100 meter och lite annat lull lull så du faktiskt kan använda den på 100 meters djup som en dykklocka.

Det är alltså inte 100 m water resistant som står på vanliga ur och pennklockor!

Exakt, klockan går alldeles utmärkt att dyka med till normala djup. Och den klarar garanterat en badsemester, fast deep sea är väl lite att ta i.
 

Sond

Patek
Det är den "Riktiga" standarden för dykarur. Inte för "badur" om man säger så. Den är testad för djupet 100 meter och lite annat lull lull så du faktiskt kan använda den på 100 meters djup som en dykklocka.

Det är alltså inte 100 m water resistant som står på vanliga ur och pennklockor!

Stämmer enligt mig och det innebär att den är godkänd för 10 ATM. Borde såklart räcka för det allra mesta. Men inte dykning med tuber.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Det är ju förvirrande för en stackars arbetare att de har olika standard. Man är ju lärd att 100, 200, 300 m WR inte har något med det faktiska dykdjupet de klarar utan bara ett statiskt tryck i labbet. I de fallen är ju 100m en badklocka och 200 & 300 går att dyka med men nu skall det alltså gå att dyka med en 100m jlc för den är testad på annat sätt.
Läste om ISO 6425 nu och det var ju rätt omfattande tester.
Kanske får börja spara till en sån här till nästa dyksemester :)
 

David

Bödeln
Men inte dykning med tuber.

Nu är du helt ute och cyklar.

Det är skillnad på 100m och 100m, se länkar ovan.

Fast det är klart, ska du slå några rekord på tuber behöver du en klocka som klarar 320+ meter, vilket du även behöver om du ska slå rekord i fridykning då den måste klara 220+ meter.

För övrigt har Explorer II:an, med sina 100m, varit med ner till 50m bekymmersfritt flertalet gånger.

120101-Oct-4.jpg
 

David

Bödeln
Jag har varit nere på 45 meter på Nitrixblandning. Tänker du på syrgasförgiftning?

Jag kör enligt regeln 32 till 32, alltså alltid 32% syre och då med ett maxdjup på 32 meter. Det har hänt att jag kört en fattigare blandning om jag vill maximera bottentiden på t.ex. ett speciellt vrak som ligger djupare, men det hör till ovanligheterna.

Om det är trimix du menar, alltså tillförd helium för att undvika att överstiga syrepartialtryck på 1.6 och samtidigt minska risken att kvävet orsakar dykarsjuka eller djupberusning, så är det inte något jag gett mig på.
 

morrism

Audemars
Jag kör enligt regeln 32 till 32, alltså alltid 32% syre och då med ett maxdjup på 32 meter. Det har hänt att jag kört en fattigare blandning om jag vill maximera bottentiden på t.ex. ett speciellt vrak som ligger djupare, men det hör till ovanligheterna.

Om det är trimix du menar, alltså tillförd helium för att undvika att överstiga syrepartialtryck på 1.6 och samtidigt minska risken att kvävet orsakar dykarsjuka eller djupberusning, så är det inte något jag gett mig på.

Var har du dykt? Några favoriter, tips?
 

David

Bödeln
Hur har du gått ner till 50m då, på vanlig luft?


Ja. Vill man hålla sig under syrepartialtryck 1.4 (jag tar höjd för risktagande vid planering, eftersom jag vet att mitt beteende när jag väl är i vattnet kräver marginaler) så är det vid ett maxdjup på 50 meter alltså max 23% syre som gäller. Jag ser ingen poäng i ett betala för en nitrox-fyllning för två procentenheter extra syre jämfört med vanlig luft, det är bara dyrare, krångligare och mer tidskrävande.

Var har du dykt? Några favoriter, tips?

Några favoriter är Yongala-vraket, Solitary Islands utanför Coffs Harbour, Fish Rock Cave utanför South West Rocks, Broughton Island utanför Newcastle, Swansea Bridge, Fiji generellt, men särskilt hajdyken i Pacific Harbour på sydkusten, Cebus östkust och kosterhavet. Lättillgänglighet och stor variation finns förstås i medelhavet.

Råkar man befinna sig i Texas finns det ett helt sjukt, och på något sätt så typiskt amerikanskt, "undervattensland" med flygplan, bilar, etc i Lake Travis. Inte bra på något sätt, men ändå intressant, likaså Rainbow Warrior-vraket.

Här är några blandade filmer från Australiens östkust:


Under (starta Red Hot Chili Peppers Under the Bridge samtidigt som videon, youtube tog bort musiken) Swansea Bridge:


Broughton Island för en månad sedan:

131103-Shark.jpg


Nelson Bay, också för en månad sedan:

131021-Eel.jpg


Och bara för att hålla det on-topic:

110120-Nudie.jpg
 
Topp