• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funderingar över årsklocka, Rolex!

Joper

Breitling
Går i funderingar att skaffa, för mig, den ultimata klockan. Född 1990 och tanken är att klockan ska vara från samma år. Jag är svag för dykare och har på senaste tiden oftast haft någon Seiko sådan på armen. När jag tänker efter har jag nog aldrig ägt en klocka över 4000:-! Så steget blir rätt stort :)
Prisklassen ska vara någonstans mellan 20-30 000, hamnar väll snarare mer runt 25-30 efter det lilla jag kikat runt.

Har mest sneglat runt på 14060 eftersom en begagnad sådan ligger i rätt prisklass för mig. Som jag förstår börjades tillverkningen av dessa just runt 90. Negativt? Är klockor som bilar/mc där de ibland har lite barnsjukdomar i början?

Vilka andra modeller liknar denna och hamnar ungefär på denna prislapp? Jag vill inte ha datum på klockan vilket kan låta märkligt för många, men jag tycker den är så mycket mer stilren utan! Det pratas mycket om plexi och inlägg osv osv. Vad är att föredra och söka efter? Söker helt enkelt en schysst bruksklocka som kommer få sitta runt handleden mest hela tiden!

Gillar verkligen forumet! Kikar mycket men skriver lite :)

/Johan Persson
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Joper skrev:
Har mest sneglat runt på 14060 eftersom en begagnad sådan ligger i rätt prisklass för mig. Som jag förstår börjades tillverkningen av dessa just runt 90. Negativt? Är klockor som bilar/mc där de ibland har lite barnsjukdomar i början?

Nejdå, inga konstigheter alls.

Vilka andra modeller liknar denna och hamnar ungefär på denna prislapp? Jag vill inte ha datum på klockan vilket kan låta märkligt för många, men jag tycker den är så mycket mer stilren utan!

Tyvärr, enda sportmodellen som saknar datum förutom 14060 är Explorer I (ref 14270).

Det pratas mycket om plexi och inlägg osv osv. Vad är att föredra och söka efter?

Det behöver du inte heller bry dig om, bara safirglas vid den här tiden. Angående inlägg gillar vissa slitet och gammalt, andra nytt och fräscht - en ren smaksak.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Singular skrev:
Joper skrev:
Har mest sneglat runt på 14060 eftersom en begagnad sådan ligger i rätt prisklass för mig. Som jag förstår börjades tillverkningen av dessa just runt 90. Negativt? Är klockor som bilar/mc där de ibland har lite barnsjukdomar i början?

Nejdå, inga konstigheter alls.

Vilka andra modeller liknar denna och hamnar ungefär på denna prislapp? Jag vill inte ha datum på klockan vilket kan låta märkligt för många, men jag tycker den är så mycket mer stilren utan!

Tyvärr, enda sportmodellen som saknar datum förutom 14060 är Explorer I (ref 14270) - åsså Daytona, men den antar jag är utanför resonemanget.

Det pratas mycket om plexi och inlägg osv osv. Vad är att föredra och söka efter?

Det behöver du inte heller bry dig om, bara safirglas vid den här tiden. Angående inlägg gillar vissa slitet och gammalt, andra nytt och fräscht - en ren smaksak.
 

Joper

Breitling
Nä de möter inte riktigt kriterierna! Åfan, så jag har i princip bara 14060 att välja på? Om man går lite längre bak i tiden, skjuter priserna iväg direkt eller är det görbart? Fast en årsklocka hade ju suttit fint.... :)
 

morrism

Audemars
Joper skrev:
Nä de möter inte riktigt kriterierna! Åfan, så jag har i princip bara 14060 att välja på? Om man går lite längre bak i tiden, skjuter priserna iväg direkt eller är det görbart? Fast en årsklocka hade ju suttit fint.... :)

Rolex 16600 saknar bubbla

667846d1333254169-if-you-could-only-own-one-rolex-seadweller-16600.jpg
 

morrism

Audemars
Joper skrev:
Nä de möter inte riktigt kriterierna! Åfan, så jag har i princip bara 14060 att välja på? Om man går lite längre bak i tiden, skjuter priserna iväg direkt eller är det görbart? Fast en årsklocka hade ju suttit fint.... :)

Vad är det du försöker hitta längre bak i tiden?
 

Joper

Breitling
Har inget emot bubblan, tycker den är rätt snygg ärligt talat! Mest datumfunktionen som "stör" mig lite i huvudtaget.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Fortfarande bara Submariner utan datum och Explorer I som är alternativ (ja, jag räknar bort Daytona och Milgauss...) även i forntiden.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Skippa årsklockan och köp det du helst vill ha istället. Iofs kul med årsklocka men inte om du tycker det är snyggare med plexi egentligen.
 
Topp