• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funderingar inför service, input önskas

denjohan

Rolex
Pledge Member
Min nyinskaffade Zodiac Super Sea Wolf ska på spa/service hos allas vår @McGyver i veckan som kommer. Och nu har jag lite funderingar kring hur hårt jag ska låta gå åt den. Boetten är bra, den ska förbli orörd. Vridringen likaså, den bucklan som är i den ger charmig patina. Sen är det tavla och visare. Tavlan är egentligen bra, sånär som på att det fastnat en del lumesläpp på den. Jag tänker en rengöring, inget mer. Men vad ska man göra med visarna? De är i rätt risigt skick, med såväl lume- som färgsläpp. Ska jag bara få dessa rengjorda? Relume, men inget mer? Eller ska färgburken fram?
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Och så bild:

image.jpeg
 
Kul, min är där på service just nu :)
Om man följer utvecklingen så börjar de faktiskt röra sig uppåt prismässigt, fina ex ligger ofta på det dubbla mot bara nåt år sedan så jag skulle rekommendera att behålla orginaldelarna och snygga till det som går?
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Kul, min är där på service just nu :)
Om man följer utvecklingen så börjar de faktiskt röra sig uppåt prismässigt, fina ex ligger ofta på det dubbla mot bara nåt år sedan så jag skulle rekommendera att behålla orginaldelarna och snygga till det som går?
Ja, byta ut originaldelarna är det inte fråga om. Frågan är just hur mycket man törs piffa på det som sitter där. Alltför risiga originaldelar är ju inte så kul det heller.
 
Ja, byta ut originaldelarna är det inte fråga om. Frågan är just hur mycket man törs piffa på det som sitter där. Alltför risiga originaldelar är ju inte så kul det heller.
Vi kommer ju aldrig prata Rolex pengar men jag tror att så länge det är orginaldelarna så är det väll ok att lägga på färg och lume osv om det görs bra, men jag tror de kommer kosta en bra slant om 10 år och utbudet är ju inte enormt verkar det som, så fixa men försiktigt om man vill sälja/tjäna på lång sikt :)
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Vi kommer ju aldrig prata Rolex pengar men jag tror att så länge det är orginaldelarna så är det väll ok att lägga på färg och lume osv om det görs bra, men jag tror de kommer kosta en bra slant om 10 år och utbudet är ju inte enormt verkar det som, så fixa men försiktigt om man vill sälja/tjäna på lång sikt :)
Det lutar alltmer åt att jag lämnar det hel till @McGyver goda omdöme.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Vi kommer ju aldrig prata Rolex pengar men jag tror att så länge det är orginaldelarna så är det väll ok att lägga på färg och lume osv om det görs bra, men jag tror de kommer kosta en bra slant om 10 år och utbudet är ju inte enormt verkar det som, så fixa men försiktigt om man vill sälja/tjäna på lång sikt :)
Och min grundinställning är ju att det ska röras så lite som möjligt. Boett, vridring och tavla ska som sagt lämnas mer eller mindre helt orörda, sånär som på en tvätt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Relume med "död smutsig vintagefierad lumepasta" på minutvisaren så den matchar sekund och timvisarna är mitt förslag. Ingen färg eller annat tok... :)
 

6r15c

Omega
Ett kanske "onödigt" tipps är att försöka att handha samt sätta klockan med glaset nedåt dvs upp och ner.

I och med det är ett automatiskt urverk (laddar upp fjädern medan man rör på klockan) så vill man ju inte att minutvisaren börjar gå en stund och krockar/kilar in sig mot den lösa visaren. :)

+ Att alla lösa partiklar inte kontaminerar urverket när de ramlar förbi urtavlan via datumfönstret.
Lycka till med renoveringen på denna tuffa klockan! :)
 
Topp