• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funderingar kring guldklocka Omega Constellation från 60talet

TLåbbman

Omega
Jag har en gammal omega constellation. Tämligen sliten, går knappt så behöver lagas/servas rejält. Den är i solid guld tror jag, men nån som vet vilken ref, eller vad man kan söka på för att hitta ungefärligt marknadspris på chrono24 och dylikt. Jag undrar vad kan den vara värd ungefär.
1. I befintligt skick? vs
2. Servad/lagad?
- är det värt pengarna det kostar att laga den, dvs får man tillbaks dem om man säljer den (inte för att jag tänkt det men ändå).

Blir det avsevärt billigare att laga hos en icke-AD? Jag funderar på att gå till typ farfars klocka eller tydligt (urmakare på söder).
3. Vart är bäst att gå med en sånhär "klenod"?

image2.jpeg
image1.jpeg
image0.jpeg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Fin klocka, absolut värt en service. Öppnar du klocka får du ref på den, men är nästan säker på att det är solitt guld.

Varför bry sig om huruvida du får tillbaka pengarna vid försäljning om den ändå inte ska säljas?

Bättre att laga hos fristående uris än AD skulle jag tro, tror inte AD lagerhåller delar till så gamla verk. :)
 

TLåbbman

Omega
Tjae, jag tror ändå aldrig jag kommer använda den. Så har egentligen inget behov av att laga den, så om det inte är "värt" att laga den kan den likväl ligga i min byrå trasig, som att ligga i min byrå fungerande. Men det vore ju lite roligare om den funkade faktiskt.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Tjae, jag tror ändå aldrig jag kommer använda den. Så har egentligen inget behov av att laga den, så om det inte är "värt" att laga den kan den likväl ligga i min byrå trasig, som att ligga i min byrå fungerande. Men det vore ju lite roligare om den funkade faktiskt.
Jovars, men om du inte ska varken bära eller sälja känns det väl meningslöst att lägga pengar på service, med det tankesättet får du ju inget monetärt värde ur servicen ändå. Anyways, each to his own.

Tycker du det emotionella värdet av att en klocka du ändå ”aldrig kommer att använda” fungerar där den ligger i byrålådan, utan att ändå gå, överstiger de tusenlappar som går till en service är det väl bara att serva.

I mitt tycke; du använda, serva. Ska den bara ligga i en låda kan den ju lika gärna vara ofungerande.
 

TLåbbman

Omega
Ja, huruvida jag servar den beror på hur dyrt det blir, om jag tycker det är värt det trots att jag "aldrig" kommer använda den. Det vore ju lite trevligare om den var mer hel, ren och funktionsduglig när man tar fram o tittar lite på den vart tredje år eller så =)

En annan fråga i tråden: - var får man tag på ett enkelt snyggt 18mm läderarmband med guldspänne (guldfärgat). De sidor jag hittar när jag googlar har nästan inga armband med guldspännen.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Ja, huruvida jag servar den beror på hur dyrt det blir, om jag tycker det är värt det trots att jag "aldrig" kommer använda den. Det vore ju lite trevligare om den var mer hel, ren och funktionsduglig när man tar fram o tittar lite på den vart tredje år eller så =)

En annan fråga i tråden: - var får man tag på ett enkelt snyggt 18mm läderarmband med guldspänne (guldfärgat). De sidor jag hittar när jag googlar har nästan inga armband med guldspännen.

Du kan ju kolla utbudet av Hirsch-band på https://www.klockia.se/hirsch-klock...MI5qm3qN3K7AIVxAh7Ch1xIQGvEAAYASAAEgLHHPD_BwE t ex. Där väljer du färg på spänne i rullisten när du valt band.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja, huruvida jag servar den beror på hur dyrt det blir, om jag tycker det är värt det trots att jag "aldrig" kommer använda den. Det vore ju lite trevligare om den var mer hel, ren och funktionsduglig när man tar fram o tittar lite på den vart tredje år eller så =)

En annan fråga i tråden: - var får man tag på ett enkelt snyggt 18mm läderarmband med guldspänne (guldfärgat). De sidor jag hittar när jag googlar har nästan inga armband med guldspännen.
I princip alla butiker där du kan köpa armband erbjuder möjligheten att byta spänne mellan stål/guld, bara att säga vad man vill ha :)
Din referens till "aldrig kommer använda den" känns lite märklig i förhållande till att du startat en tråd där du egentligen bara pratar pengar... Om du bara ville veta vad en service kan kosta borde du frågat det istället. Lycka till med klockan :)
 

DrKlocka

Audemars
Fin klocka, absolut värt en service. Öppnar du klocka får du ref på den, men är nästan säker på att det är solitt guld.

Varför bry sig om huruvida du får tillbaka pengarna vid försäljning om den ändå inte ska säljas?

Bättre att laga hos fristående uris än AD skulle jag tro, tror inte AD lagerhåller delar till så gamla verk. :)
Det är skillnad på AD och auktoriserat servicecenter för Omega. Och de flesta delar finns i nyproduktion till 560-serien.

En service kostar runt 5000 inkl nytt glas, krona, fjäder och delar med två års garanti. Vad kostar det hos en fristående utan byte av slitagedelar och sämre garanti, någon tusenlapp mindre?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Det är skillnad på AD och auktoriserat servicecenter för Omega. Och de flesta delar finns i nyproduktion till 560-serien.

En service kostar runt 5000 inkl nytt glas, krona, fjäder och delar med två års garanti. Vad kostar det hos en fristående utan byte av slitagedelar och sämre garanti, någon tusenlapp mindre?
Fel av mig, då. :)
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Nej då, inte så jag menade. Men många tror att auktoriserat för att serva är samma som ad=authorised dealer. Finns många mindre verkstäder som är "omega authorised" som är betydligt billigare och mer flexibla än de stora namnen.
Jaja, så långt visste jag. Det var det jag menade med fristående - läste det som att du menade AD. :D Tidlösa är väl auktoriserade bla?
 

DrKlocka

Audemars
Jaja, så långt visste jag. Det var det jag menade med fristående - läste det som att du menade AD. :D Tidlösa är väl auktoriserade bla?
Ja. Menade inte att tillrätta visa dig eller någon, uppstår ofta förvirring med AD, service och hemska priser. Finns rätt många auktoriserade som kan beställa delar osv, men alla skyltar inte med det. Omega är bra på nyproduktion av gamla delar, bra priser också!
 
Topp