• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funderingar kring köp av beg. klocka

CROE

Omega
2-Faktor
God dag!

Jag har tankar att introducera mig själv till klockvärlden genom att köpa en ordentlig klocka, som skall bäras i många år framöver. Först och främst måste jag bestämma vilken summa som är rimlig, i form av en procentsats från besparingarna (likviditet). Det lutar för tillfället åt en klocka för runt 15%, är detta för mycket tycker ni?

Huvudfrågan är dock följande: hur mycket är det värt att köpa från en urmakare gentemot en privatperson? Kikat på en Rolex Submariner som både finns begagnad hos urmakare och privatperson(er). Är en rabatt på 10% värd genom att köpa hos en privatperson? Min lokala urmakare försökte övertala mig att det är helt klart mer värt att köpa hos honom. Där ger han mig ett intyg, med ett värde (som kan sättas 10-15% över priset, för försäkring etc), samt garanti och extra krimskrams.

Cashen spelar ändå roll, speciellt med studier framför sig.

Om någon har någon matnyttig länk som tar hand om försäkringsfrågor kring klockor får denne gärna länka.

Tack på förhand!
Vänliga hälsningar,
CROE
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hej och välkommen till KS!
Nästan helt omöjligt att råda dig till köp baserat på en procentsats av dina besparingar.
Hur mycket vill du spendera?
Vad är viktigt för dig (dressat, sport, datum, läder/stål-amrband o s v).

I övrigt…varför skall urmakaren sätta ett uppblåst värde på klocka du vill köpa, och varför fråga om försäkringskontakter i samma andetag?
Du får ursäkta, men det verkar nästan som om du planerar att låta klockan "försvinna" och håva in 10%-15% mer än du planerar att betala...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Bättre att tala kronor, än procent av besparing.

Du kommer få olika svar beroende på hur stor summa du har sparat. Jag hade t.ex inte lagt ens 10% på en klocka om mina besparingar bara var några tusenlappar :)
 

CROE

Omega
2-Faktor
Hej och välkommen till KS!
Nästan helt omöjligt att råda dig till köp baserat på en procentsats av dina besparingar.
Hur mycket vill du spendera?
Vad är viktigt för dig (dressat, sport, datum, läder/stål-amrband o s v).

I övrigt…varför skall urmakaren sätta ett uppblåst värde på klocka du vill köpa, och varför fråga om försäkringskontakter i samma andetag?
Du får ursäkta, men det verkar nästan som om du planerar att låta klockan "försvinna" och håva in 10%-15% mer än du planerar att betala...

Tackar så hjärtligt.

Nja, jag antar att de flesta har en tanke kring vad som de anser är rimligt kring klockköp av ens likviditet.

Som sagt, tankarna går kring 15% drygt, och då är det en Submariner som är intressant för tillfället. En vardagsklocka alltså, som också klär sig bra i läderband vid tillfällen.

Detta var vad urmakaren sa ren spontant, tyckte det lät som en bra grej om klockan skulle bli stulen. Frågan kring försäkring uppkom då jag inte har en minsta koll vad som gäller, då jag ej har tecknat försäkring någon gång.

Haha! :) Då har du missuppfattat det hela, sådant fuffens håller jag inte på med. ;-)

Bättre att tala kronor, än procent av besparing.

Du kommer få olika svar beroende på hur stor summa du har sparat. Jag hade t.ex inte lagt ens 10% på en klocka om mina besparingar bara var några tusenlappar :)


Detta håller jag dock inte med om, men det är femsiffrigt. *EDIT: sexsiffrigt*

Så pass, men 10% är ju alltid 10%. ;-)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tackar så hjärtligt.

Nja, jag antar att de flesta har en tanke kring vad som de anser är rimligt kring klockköp av ens likviditet.

Som sagt, tankarna går kring 15% drygt, och då är det en Submariner som är intressant.

Detta var vad urmakaren sa ren spontant, tyckte det lät som en bra grej om klockan skulle bli stulen. Frågan kring försäkring uppkom då jag inte har en minsta koll vad som gäller, då jag ej har tecknat försäkring någon gång.

Haha! :) Då har du missuppfattat det hela, sådant fuffens håller jag inte på med. ;-)




Detta håller jag dock inte med om, men det är femsiffrigt.

Så pass, men 10% är ju alltid 10%. ;-)

Du får ingen Submariner för 15% av ett femsiffrigt belopp, dessvärre. :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tackar så hjärtligt.

Nja, jag antar att de flesta har en tanke kring vad som de anser är rimligt kring klockköp av ens likviditet.

Som sagt, tankarna går kring 15% drygt, och då är det en Submariner som är intressant.

Detta var vad urmakaren sa ren spontant, tyckte det lät som en bra grej om klockan skulle bli stulen. Frågan kring försäkring uppkom då jag inte har en minsta koll vad som gäller, då jag ej har tecknat försäkring någon gång.

Haha! :) Då har du missuppfattat det hela, sådant fuffens håller jag inte på med. ;-)




Detta håller jag dock inte med om, men det är femsiffrigt.

Så pass, men 10% är ju alltid 10%. ;-)


Låter bra, och ursäkta ,missuppfattningen!:)

Med en sub har du, enligt min mening, en bra alloroundklocka som funkar till det mesta.
De flesta klockor tappar i värde, men med en Rolex Sub har du i alla fall minimerat värdeminskningen så mycket som möjligt.
 

CROE

Omega
2-Faktor
Du får ingen Submariner för 15% av ett femsiffrigt belopp, dessvärre. :)
Oj, menade naturligtvis sexsiffrigt! :)

Låter bra, och ursäkta ,missuppfattningen!:)

Med en sub har du, enligt min mening, en bra alloroundklocka som funkar till det mesta.
De flesta klockor tappar i värde, men med en Rolex Sub har du i alla fall minimerat värdeminskningen så mycket som möjligt.

Haha, alltid bra att vara skeptisk! ;-)

Exakt det jag kommit fram till, en låg värdeminskning och en bra allround-klocka. Detta skulle i så fall bli mitt första riktiga klockköp, och då verkar Sub'en som en utmärkt startklocka.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Sub'en är en bra klocka men förstaklocka?
Och om du ska studera blir det kanske svårt att få loss pengar till dess underhåll.
 

CROE

Omega
2-Faktor
Sub'en är en bra klocka men förstaklocka?
Och om du ska studera blir det kanske svårt att få loss pengar till dess underhåll.


Vad kan jag räkna med att underhållet ligger på? Årligen? Av vad jag förstått ska klockan servas var femte år, och kostar någon tusenlapp.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Du går miste om väldigt mycket roligt inför ett köp om du ska hålla på och räkna in på decimaler. Gör det lätt för dig, släng upp en budget och gå efter de tillgängliga alternativen :)
 

CROE

Omega
2-Faktor
Fan va en del ska va omständiga!
Procent hit o dit, varför detta jävla hymlande?
Säg hur mycket du vill dega och du kommer att få många bra svar/alternativ.
J

Din frustration är befogad :)

Du går miste om väldigt mycket roligt inför ett köp om du ska hålla på och räkna in på decimaler. Gör det lätt för dig, släng upp en budget och gå efter de tillgängliga alternativen :)

Exakt detta har jag gjort, vad som återstår är funderingar kring alternativen. :)

När jag köpte min klocka la jag ca. 50% av alla pengar jag hade just då

Se där, ja! Var det värt det - såhär i efterhand? Vilken klocka köpte du?

Serviceintervall på en Rolex är 3-5 år. Du får nog räkna på en servicekostnad på runt 1,2% av dina besparingar.

Tackar för svaret. Jag hade räknat med 5 år och 3-5k i servicekostnad.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kul att du är villig och köpa kanske klockvärldens coolaste klassiker! Men håller med om att det skulle vara enklare ifall du slängde upp din budget istället. Lättare att komma med förslag ifall vi får veta vad du är villig och betala.

Finns många varianter av submariner, och 15% av det likvida du har så får du nog börja kolla på Datejust istället. Snackar vi submariner, så bör du nog lägga någonstans mellan 23-26% av din sexsiffriga budget.

Vad det gäller att serva en klocka så tycker jag det är lite överdramatiskt, folk snackar om vart 4-5 år, jag servar klockan först när den börjar gå riktigt dåligt. Dålig gångreserv och att den drar sig eller börja gå snabbt flera sekunder per dygn. Då kan du serva din klocka.

Säger bara, Lycka till ;)
 

CROE

Omega
2-Faktor
Kul att du är villig och köpa kanske klockvärldens coolaste klassiker! Men håller med om att det skulle vara enklare ifall du slängde upp din budget istället. Lättare att komma med förslag ifall vi får veta vad du är villig och betala.

Finns många varianter av submariner, och 15% av det likvida du har så får du nog börja kolla på Datejust istället. Snackar vi submariner, så bör du nog lägga någonstans mellan 23-26% av din sexsiffriga budget.

Vad det gäller att serva en klocka så tycker jag det är lite överdramatiskt, folk snackar om vart 4-5 år, jag servar klockan först när den börjar gå riktigt dåligt. Dålig gångreserv och att den drar sig eller börja gå snabbt per dygn. Då kan du serva din klocka.

Säger bara, Lycka till ;)


Tack för ett bra inlägg! :)

Just nu funderar jag på att slå till stort: https://klocksnack.se/threads/fsot-rolex-submariner-114060.19726/
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tack för ett bra inlägg! :)

Just nu funderar jag på att slå till stort: https://klocksnack.se/threads/fsot-rolex-submariner-114060.19726/



Det är LUNCH!

Jätte trevlig klocka men inte min kopp av Te! Jag tycker dom nya klockorna i Rolex familjen saknar något, jag är väl inte den jätte stora vintage nörden som prompt absolut måste köra en 5513, 5512 osv. Tycker att den klocka som är bra i pris är föregångaren till den du länkade till. Med andra ord 14060, den ligger hyfsat bra i pris, 25-26k fullset, för det är lite kul kuriosa när man köper klocka. Jag tycker själv att en toolwatch skall ha lugholes, det slutade dom med 2003 har jag för mig, någon får gärna rätta mig i det fallet.

Men med den budgeten du visar så skulle jag nog gå på en 16610 med tritium tavla, alltså en klocka där det står swiss-T<25, den börjar få tarvlig patina på tavla, visare osv, då behöver du slanta upp ca 30-35 och ha 10k kvar av din klockbudget. Jag älskar bubblan, och är förespråkare av den, jag gillar 16610 före 14040 just på grund av bubblan, sen skall som sagt en toolwatch ha lugholes. Det är inte lätt och välja klocka, men med vad du visar för budget så blir det enklare, skulle jag vara dig så skulle jag även väga in en 16710, mycket klocka för pengarna, och är så lätt att förändra och skapa sig en helt ny klocka med att bara byta insert.
 

hellbit

Cartier
Tror inte heller att så många tänker att en viss procentsats av ens sparade medel kan gå till olika saker.
Vissa lägger kanske 80% på en bil medans andra lägger 80% på en klocka. Det beror ju också på hur mycket man har sparat. Har man 50 miljoner så kanske man inte lägger 7,5 miljoner på en klocka. Har man 10 000kr kanske man inte lägger 1500 kr på en klocka.
har du 35-50 kkr att lägga så är ju en SUB ett trevligt alternativ:)
 

CROE

Omega
2-Faktor
Det är LUNCH!

Jätte trevlig klocka men inte min kopp av Te! Jag tycker dom nya klockorna i Rolex familjen saknar något, jag är väl inte den jätte stora vintage nörden som prompt absolut måste köra en 5513, 5512 osv. Tycker att den klocka som är bra i pris är föregångaren till den du länkade till. Med andra ord 14060, den ligger hyfsat bra i pris, 25-26k fullset, för det är lite kul kuriosa när man köper klocka. Jag tycker själv att en toolwatch skall ha lugholes, det slutade dom med 2003 har jag för mig, någon får gärna rätta mig i det fallet.

Men med den budgeten du visar så skulle jag nog gå på en 16610 med tritium tavla, alltså en klocka där det står swiss-T<25, den börjar få tarvlig patina på tavla, visare osv, då behöver du slanta upp ca 30-35 och ha 10k kvar av din klockbudget. Jag älskar bubblan, och är förespråkare av den, jag gillar 16610 före 14040 just på grund av bubblan, sen skall som sagt en toolwatch ha lugholes. Det är inte lätt och välja klocka, men med vad du visar för budget så blir det enklare, skulle jag vara dig så skulle jag även väga in en 16710, mycket klocka för pengarna, och är så lätt att förändra och skapa sig en helt ny klocka med att bara byta insert.

Kikade faktiskt på 16610 först, men min lokala urmakare som hade 3 exemplar inne ville ha 38k styck. Lägger jag då till någon tusenlapp får jag istället en '13 med massa nyheter. Den keramiska ringen, micro-adjustment bandet och nya bredden är riktigt bra imo. Testade båda i butik och båda var helt klart grymma. Hade däremot hellre haft en äldre om jag fått den billigare, tycker det är sexigare med en äldre klocka. Angående lugholes är jag inte så petig, föredrar med, men det är ingen avgörande faktor imo.

Vad är det för bubbla du syftar på? Date glaset...?

Och vad är egentligen skillnaden på 16710 och 16610? Vad jag ser är det en ytterligare visare samt annan ring.
 

CROE

Omega
2-Faktor
ok sexsiffrigt belopp och 15% då antar jagatt du har 999 000kr i besparingar och således kan lägga ca 150 kkr på en klocka.
Det finns ju massor för detta priset:)

Hehe ;-)

Tror inte heller att så många tänker att en viss procentsats av ens sparade medel kan gå till olika saker.
Vissa lägger kanske 80% på en bil medans andra lägger 80% på en klocka. Det beror ju också på hur mycket man har sparat. Har man 50 miljoner så kanske man inte lägger 7,5 miljoner på en klocka. Har man 10 000kr kanske man inte lägger 1500 kr på en klocka.
har du 35-50 kkr att lägga så är ju en SUB ett trevligt alternativ:)

Det var då satan vad ni snöar in er på detta. ;-) Tråden handlade inte om summor främst, utan att handla från urmakare respektive privatperson. Den frågan är inte behandlad än, nåväl.
 

hellbit

Cartier
Hehe ;-)



Det var då satan vad ni snöar in er på detta. ;-) Tråden handlade inte om summor främst, utan att handla från urmakare respektive privatperson. Den frågan är inte behandlad än, nåväl.

Haha ja men det var ju en udda framställning:) då måste vi få ha lite kul åt det:) Lycka till med letandet.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kikade faktiskt på 16610 först, men min lokala urmakare som hade 3 exemplar inne ville ha 38k styck. Lägger jag då till någon tusenlapp får jag istället en '13 med massa nyheter. Den keramiska ringen, micro-adjustment bandet och nya bredden är riktigt bra imo. Testade båda i butik och båda var helt klart grymma. Hade däremot hellre haft en äldre om jag fått den billigare, tycker det är sexigare med en äldre klocka. Angående lugholes är jag inte så petig, föredrar med, men det är ingen avgörande faktor imo.

Vad är det för bubbla du syftar på? Date glaset...?

Och vad är egentligen skillnaden på 16710 och 16610? Vad jag ser är det en ytterligare visare samt annan ring.



Bubblan = datmbubblan vissa stör sig på den över datumet jag gillar det som fan, 16710 visar dubbla tider, du kan med andra ord ha två tider samtidigt, sveriges och i det landet du befinner dig i om du är i utlandet.

Beträffande priserna på 16610 klockorna som din urmakare har så går det att få tag i billigare, vet du ifall klockorna är servade?! Om dom är det så har du sparat in 5-6k är ca pris för en service på Rolex.
 

Mattias79

Cartier
Vad det gäller att serva en klocka så tycker jag det är lite överdramatiskt, folk snackar om vart 4-5 år, jag servar klockan först när den börjar gå riktigt dåligt. Dålig gångreserv och att den drar sig eller börja gå snabbt flera sekunder per dygn. Då kan du serva din klocka.

Nja, enligt urmakare så är problemet att oljorna blir dåliga och att det leder till slitningar på materialet. Klockan kan alltså rent teoretiskt fortsätta att fungera hyfsat men till en hög slitningsgrad. Sen om det är ett säljargument för service eller sanningen, det vet jag inte.
 

CROE

Omega
2-Faktor
Haha ja men det var ju en udda framställning:) då måste vi få ha lite kul åt det:) Lycka till med letandet.

Point taken :)

Bubblan = datmbubblan vissa stör sig på den över datumet jag gillar det som fan, 16710 visar dubbla tider, du kan med andra ord ha två tider samtidigt, sveriges och i det landet du befinner dig i om du är i utlandet.

Beträffande priserna på 16610 klockorna som din urmakare har så går det att få tag i billigare, vet du ifall klockorna är servade?! Om dom är det så har du sparat in 5-6k är ca pris för en service på Rolex.

Ja, det jag förmodade, och jag håller med dig helt klart.

Är det den enda skillnaden, två tider dvs? Helt klart användbart när jag ska ut o backpacka, men det är ju inte en deal breaker.

http://www.blocket.se/alvsborg/Rolex_Submariner_16610_52364992.htm?ca=16&w=1

Jag förmodar att de är servade, men är dem ändå överprisade?

Vilket hade du valt och varför av följande alternativ?:
En servad från urmakare 16610 '90/'95/'98 för 38k
eller
En 114060 '13 från oktober för 48k från urmakare eller 42k från forumet

16610: Föredrar bubblan och lugholes, samt äldre klockor
114060: Keramisk ring, mer bredd och bättre band
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Point taken :)



Ja, det jag förmodade, och jag håller med dig helt klart.

Är det den enda skillnaden, två tider dvs? Helt klart användbart när jag ska ut o backpacka, men det är ju inte en deal breaker.

http://www.blocket.se/alvsborg/Rolex_Submariner_16610_52364992.htm?ca=16&w=1

Jag förmodar att de är servade, men är dem ändå överprisade?

Vilket hade du valt och varför av följande alternativ?:
En servad från urmakare 16610 '90/'95/'98 för 38k
eller
En 114060 '13 från oktober för 48k från urmakare eller 42k från forumet

16610: Föredrar bubblan och lugholes, samt äldre klockor
114060: Keramisk ring, mer bredd och bättre band



Nja...det är väl olika caliber på verken, sitter väl ett 3135 i 16610:an och ett 3185 i 16710:an, av dom 16610:eek:r du hade att välja på, och det visar sig att alla är fullset, alla är servade, och alla har blivit nästan lika mycket polerade. Om det är så, så skullen jag valt 16610:an från 1990, den har den roliga detaljen öppna 6:eek:r och 9:eek:r, kan vara så att det är någon brytningslinje där dom slutade upp med det också.

Jag hade nog inte betalat 38k, låt säga att du får någon av dom tre ovanstående för det priset skulle jag köpt mig en sådan. Den nyare 114060 tilltalar mig inte alls, men jag hade valt den från forumet för 42k.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Det är LUNCH!

Jätte trevlig klocka men inte min kopp av Te! Jag tycker dom nya klockorna i Rolex familjen saknar något, jag är väl inte den jätte stora vintage nörden som prompt absolut måste köra en 5513, 5512 osv. Tycker att den klocka som är bra i pris är föregångaren till den du länkade till. Med andra ord 14060, den ligger hyfsat bra i pris, 25-26k fullset, för det är lite kul kuriosa när man köper klocka. Jag tycker själv att en toolwatch skall ha lugholes, det slutade dom med 2003 har jag för mig, någon får gärna rätta mig i det fallet.

Men med den budgeten du visar så skulle jag nog gå på en 16610 med tritium tavla, alltså en klocka där det står swiss-T<25, den börjar få tarvlig patina på tavla, visare osv, då behöver du slanta upp ca 30-35 och ha 10k kvar av din klockbudget. Jag älskar bubblan, och är förespråkare av den, jag gillar 16610 före 14040 just på grund av bubblan, sen skall som sagt en toolwatch ha lugholes. Det är inte lätt och välja klocka, men med vad du visar för budget så blir det enklare, skulle jag vara dig så skulle jag även väga in en 16710, mycket klocka för pengarna, och är så lätt att förändra och skapa sig en helt ny klocka med att bara byta insert.

när du hittar en 14060 fullset för 25k så säg gärna till.
 
Topp