• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funderingar kring mitt klockköp (Oris)

670

Breitling
Hejsan!

Jag har under en längre tid velat att köpa en ny klocka, då jag har "växt" ur min Certina DS podium Titan. Hade sneglat på märken som Tag Heur och Omega och insåg att klocka i prisklassen 10-15 kkr skulle jag aldrig få som är automatisk och med titanlänk. Tills jag såg i affären denna raritet: Oris BC3 Air Racing Limited Edition och slog till.
Oris.JPG


Nu har jag nyttjat min klocka i några veckor och flertal funderingar har uppdagats som jag skulle vilja ha svar från klockälskare här på forumet.

1. Då jag har gått från ett kvartsverk till ett automatiskt verk har jag noterat att den håller faktiskt tiden sämre, enligt instruktionsboken har uret en tolerans på -5/+20 s 24 h. Vilket i "praktiken" har resulterat att på 4 dagar visar uret +45 sekunder. Hur ska man förhålla sig till det ?

2. Hur bär man en dyrare klocka ur sett ur ett slitage synpunkt. Min Certina DS podium nyttjade jag den som en alldaglig klocka varje dag, den överlevde till och med militärtjänstgöringen (1 år) utan vidare större skråmor.

3. Hur är andrahandsvärdet för Oris och framförallt på limiterade klockor ?

4. Titan blir lätt repigt har jag fått erfara, kan man polera upp ytliga repor som inte sitter allt för djupt ?

Tack på förhand
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Som svar till 1 och 2.

1. Kvartsklockor kommer alltid vara bättre på att hålla tiden än mekaniska klockor, man får acceptera det. Har du lite fly får du kanske en klocka som enbart går 1-2 sek för fort eller långsamt per dygn vilket gör att den bara drar sig någon minut per månad. Jag kan bara tala för mig själv men en av anledningarna till att jag har mekaniska klockor är att jag är fascinerad av att en helt mekanisk konstruktion faktiskt ändå klarar att hålla tiden så bra (jag är intresserad av mekaniken). Då de klockorna jag använder går lite för fort justerar jag bara tiden på dem då ock då (normalt när det börjar närma sig att de går 2-3 minuter före). Sällan ett problem att jag inte kan hålla tiden på sekunden i mitt vardagliga liv.

2. Här finns olika filosofier, klockan bör du kunna ha alltid utan några problem. Akta dig bara för att tappa den i marken och undvik att till exempel köra motorcross eller spela golf med den på då vibrationerna kan sabba den. Själv har jag själv för tillfället en automatisk klocka jag använder till vardags och en beater (offerklocka, även denna automatisk) som jag visserligen bär till vardags ibland men framförallt har som en klocka jag inte är så jätterädd om och inte gråter över om den skulle gå sönder pga överdrivet våld (ingen av de klockor jag använder regelbundet är särskilt dyra, offerklockan kostade en 1000-lapp, har egentligen inte haft en dyr klocka på 10 år). För båda klockorna så skiter jag i om de blir lite repiga det ger karaktär men min vardagsklocka är jag lite mer rädd om då den är lite kinkig att få tag på och därmed vill jag hellst inte att den går sönder i urverket.
 

meo_swe

Audemars
Hejsan!

Jag har under en längre tid velat att köpa en ny klocka, då jag har "växt" ur min Certina DS podium Titan. Hade sneglat på märken som Tag Heur och Omega och insåg att klocka i prisklassen 10-15 kkr skulle jag aldrig få som är automatisk och med titanlänk. Tills jag såg i affären denna raritet: Oris BC3 Air Racing Limited Edition och slog till.
Oris.JPG


Nu har jag nyttjat min klocka i några veckor och flertal funderingar har uppdagats som jag skulle vilja ha svar från klockälskare här på forumet.

1. Då jag har gått från ett kvartsverk till ett automatiskt verk har jag noterat att den håller faktiskt tiden sämre, enligt instruktionsboken har uret en tolerans på -5/+20 s 24 h. Vilket i "praktiken" har resulterat att på 4 dagar visar uret +45 sekunder. Hur ska man förhålla sig till det ?

2. Hur bär man en dyrare klocka ur sett ur ett slitage synpunkt. Min Certina DS podium nyttjade jag den som en alldaglig klocka varje dag, den överlevde till och med militärtjänstgöringen (1 år) utan vidare större skråmor.

3. Hur är andrahandsvärdet för Oris och framförallt på limiterade klockor ?

4. Titan blir lätt repigt har jag fått erfara, kan man polera upp ytliga repor som inte sitter allt för djupt ?

Tack på förhand

1.Det är fullt normalt. Automatiska klockor går (nästan) alltid "sämre" än kvartsare. Det ger lite själ i klockan imo.

2. Jag använder nästan alla mina klockor till allt. Sedan ser de ut däretfer. Jag äger ingen Rolex, men skulle jag göra det skulle de också hänga med på jobbet, skjuta, spränga, rulla runt på fyllan etc. jag resonerar som så att köper man något dyrt ska det fan kunna användas också. Det kallas Patina på gamla klockor, och kan i vissa fall ge klockan ett större värde än annars. Detta med klockor är underligt.

De sista två överlåter jag till smarare folk. Och sist Grattis till en sjysst dinka!
 

meo_swe

Audemars
Hejsan!

Jag har under en längre tid velat att köpa en ny klocka, då jag har "växt" ur min Certina DS podium Titan. Hade sneglat på märken som Tag Heur och Omega och insåg att klocka i prisklassen 10-15 kkr skulle jag aldrig få som är automatisk och med titanlänk. Tills jag såg i affären denna raritet: Oris BC3 Air Racing Limited Edition och slog till.
Oris.JPG


Nu har jag nyttjat min klocka i några veckor och flertal funderingar har uppdagats som jag skulle vilja ha svar från klockälskare här på forumet.

1. Då jag har gått från ett kvartsverk till ett automatiskt verk har jag noterat att den håller faktiskt tiden sämre, enligt instruktionsboken har uret en tolerans på -5/+20 s 24 h. Vilket i "praktiken" har resulterat att på 4 dagar visar uret +45 sekunder. Hur ska man förhålla sig till det ?

2. Hur bär man en dyrare klocka ur sett ur ett slitage synpunkt. Min Certina DS podium nyttjade jag den som en alldaglig klocka varje dag, den överlevde till och med militärtjänstgöringen (1 år) utan vidare större skråmor.

3. Hur är andrahandsvärdet för Oris och framförallt på limiterade klockor ?

4. Titan blir lätt repigt har jag fått erfara, kan man polera upp ytliga repor som inte sitter allt för djupt ?

Tack på förhand

1.Det är fullt normalt. Automatiska klockor går (nästan) alltid "sämre" än kvartsare. Det ger lite själ i klockan imo.

2. Jag använder nästan alla mina klockor till allt. Sedan ser de ut däretfer. Jag äger ingen Rolex, men skulle jag göra det skulle de också hänga med på jobbet, skjuta, spränga, rulla runt på fyllan etc. jag resonerar som så att köper man något dyrt ska det fan kunna användas också. Det kallas Patina på gamla klockor, och kan i vissa fall ge klockan ett större värde än annars. Detta med klockor är underligt.

De sista två överlåter jag till smartare folk. Och sist Grattis till en sjysst dinka!
 

Ricrob

Patek
Oris är aldrig fel, grattis!

3. Oris andrahandsvärde är typ som de "flesta" andra märken i den klassen. Av de Oris jag har haft så har de legat runt 50% av nypriset efter 2-5 år.

4. Titan går att polera men oxiderar ögonblickligen, så efter blankpolering kan det mörkna och bli lite fläckigt i värsta fall. Borstning däremot brukar bli snyggt. Det är enl uppgift ganska svårt att polera titan snyggt, så låt inte vilken plattnacke som helst gå på den när det är dags.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Grattis till en fin klocka!

Vill du att den skall hålla tiden bättre kan du lämna in den till en urmakare som kan justera detta.

Jag skulle använda den varje dag, lite smårepor har ingen dött av. Vid en framtida service kan du låta polera den.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Min erfarenhet och känsla är att limiterade modeller sällan "håller värdet" bättre än icke-limiterade. Om det inte handlar om en extremt begränsad upplaga av något som råkar få högt samlarvärde. Den generella regeln "50% av nypriset efter ett par-fem års användning utan service" gäller därmed även för limiterade utgåvor. Men, som sagt. Det har ju helt enkelt att göra med tillgång och efterfrågan. Precis som vanligt. :)

Grymt snygg klocka för övrigt!
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Har fått berättat för mig att titan "självläker" lättare hairlines osv. Stämmer detta?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Grattis till ny klocka. Oris gör bra och snygga klockor.

Korta svar på dina frågor.

1) känns helt ok, dessa ur håller tiden sämre än Quartz. Lämna in och få den ruckad om du vill men den ligger ju inom gränsvärden på ditt ur.

2) en klocka skall användas, bär själv rolex, citizen aqualand, oris, casio osv, alla används på samma sätt, dvs på jobbet och så. Skall jag skruva på båtmotorn tex, ja då tar jag av klockan, oavsett vilken jag har på mig.

3) tror de verken håller bättre eller sämre än andra, kanske mer lättsåld dock:)

4) pass

Vänligen
Compiss
 

hållundan

Breitling
Börjar med att be om ursäkt för eventuella upprepningar och smått korkade frågeställningar i denna tråd. Skyller fullt ut på att jag är ett glin i denna sfären, och i synnerhet gällande Oris.

Är rätt sugen på en Oris Divers Date, men har inte riktigt fått grepp om helhetsintrycket på denna modell. Har hört mig för ytterst lite i GBG-området, men har inte hittat någon handlare som har denna klocka hemma, och är lite skraj för att beställa på nätet, "bara sådär". Såg den i en monter på Münchens flygplats för någon vecka sedan, men fick inte tid och möjlighet att klämma och känna. Någon som har lite tips och erfarenheter om Divers Date i synnerhet och Oris i allmänhet? Är det ett välrenommerat märke, t.ex.?

Sist men inte minst, spec.läsningen av Divers Date och "case-mått" på 44mm "känns som att den är rätt bra size", men vid första titten i montern tyckte jag att den såg liten ut. Har klämt och känt lite på en Planet Ocean XL på 45,5mm, och den känns ju gigantisk i mental jämförelse. Finns det möjligtvis någon som har en bra bild med påklädd Divers Date? Har googlat, men är inte helt övertygad om vad jag hittat.

Tackar på förhand för svar.
 

TKVF

Panerai
Börjar med att be om ursäkt för eventuella upprepningar och smått korkade frågeställningar i denna tråd. Skyller fullt ut på att jag är ett glin i denna sfären, och i synnerhet gällande Oris.

Är rätt sugen på en Oris Divers Date, men har inte riktigt fått grepp om helhetsintrycket på denna modell. Har hört mig för ytterst lite i GBG-området, men har inte hittat någon handlare som har denna klocka hemma, och är lite skraj för att beställa på nätet, "bara sådär". Såg den i en monter på Münchens flygplats för någon vecka sedan, men fick inte tid och möjlighet att klämma och känna. Någon som har lite tips och erfarenheter om Divers Date i synnerhet och Oris i allmänhet? Är det ett välrenommerat märke, t.ex.?

Sist men inte minst, spec.läsningen av Divers Date och "case-mått" på 44mm "känns som att den är rätt bra size", men vid första titten i montern tyckte jag att den såg liten ut. Har klämt och känt lite på en Planet Ocean XL på 45,5mm, och den känns ju gigantisk i mental jämförelse. Finns det möjligtvis någon som har en bra bild med påklädd Divers Date? Har googlat, men är inte helt övertygad om vad jag hittat.

Tackar på förhand för svar.

Magnussons i Göteborg kan ha den inne, vet inte exakt, men mest troligt är att den finns där. Ring å kolla med dom.

Storleken säger inte så väldigt mycket om hur stor klockan ser ut och hur stor den känns. Det är lite mer subjektivt, och man vänjer sig efter ett tag med storleken. Kommer ni ihåg när en TV var 32 tum stor?!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vad gäller titan har jag hållit på med lite hojdelar som vi gjort i titan. Det var ett elände att polera, men när det väl var blankt så tyckte jag att färgen och ytan blev bra. Lite som orodierat vitguld.

Jag gillar ytan på borstad titan, farsan har en titanklocka som hängt med på diverse jobb, och den borstade ytan har hållit sig väldigt lik trots rätt mycket stryk.

Vi säljer en del titanringar, och de har sina för- och nackdelar, de med skarpa kanter repar lätt porslin, och de är nästan omöjliga att ändra i storlek. Ytan brukar dock hålla sig lik över tid.

Tillförde jag egentligen någonting med det här inlägget? Ursäkta, om så inte var fallet.
 
När det gäller Oris storlek så upplevde iaf jag att deras 44mm inte alls känns stor på armen i jämförelse med mindre klockor av andra märken. Om det sedan är "bra" eller "dåligt" skiljer säkert från person till person.
Hur som så var jag jäkligt nöjd med min 44mm titan dive, mycket "bang for the buck"
 

naggge

Panerai
Börjar med att be om ursäkt för eventuella upprepningar och smått korkade frågeställningar i denna tråd. Skyller fullt ut på att jag är ett glin i denna sfären, och i synnerhet gällande Oris.

Är rätt sugen på en Oris Divers Date, men har inte riktigt fått grepp om helhetsintrycket på denna modell. Har hört mig för ytterst lite i GBG-området, men har inte hittat någon handlare som har denna klocka hemma, och är lite skraj för att beställa på nätet, "bara sådär". Såg den i en monter på Münchens flygplats för någon vecka sedan, men fick inte tid och möjlighet att klämma och känna. Någon som har lite tips och erfarenheter om Divers Date i synnerhet och Oris i allmänhet? Är det ett välrenommerat märke, t.ex.?

Sist men inte minst, spec.läsningen av Divers Date och "case-mått" på 44mm "känns som att den är rätt bra size", men vid första titten i montern tyckte jag att den såg liten ut. Har klämt och känt lite på en Planet Ocean XL på 45,5mm, och den känns ju gigantisk i mental jämförelse. Finns det möjligtvis någon som har en bra bild med påklädd Divers Date? Har googlat, men är inte helt övertygad om vad jag hittat.

Tackar på förhand för svar.



Som TKVF är inne på så är Magnussons återförsäljare. Kolla med dem.

Har haft ett antal Oris Divers date och har varit väldigt nöjd med dem. Mer klocka för pengarna är svårt att få enligt mig. Tycker du är på helt rätt spår!

Angående storleken så är de lite i största laget för mig men funkar i och med att de smalnar av upptill. Bjuder på lite bilder på några av dem jag har haft.
70.jpg

50.jpg

190.jpg

230.jpg
 

hållundan

Breitling
Magnussons i Göteborg kan ha den inne, vet inte exakt, men mest troligt är att den finns där. Ring å kolla med dom.

Storleken säger inte så väldigt mycket om hur stor klockan ser ut och hur stor den känns. Det är lite mer subjektivt, och man vänjer sig efter ett tag med storleken. Kommer ni ihåg när en TV var 32 tum stor?!
Tackar för input! Får dra en runda till Magnussons och höra efter helt enkelt.

Och helt enig med subjektiviteten gällande storleken där jämförelsen med TV-size är klockren (höhö). En 46" LED känns ju i sammanhanget rätt liten...
 

hållundan

Breitling
Vad gäller titan har jag hållit på med lite hojdelar som vi gjort i titan. Det var ett elände att polera, men när det väl var blankt så tyckte jag att färgen och ytan blev bra. Lite som orodierat vitguld.

Jag gillar ytan på borstad titan, farsan har en titanklocka som hängt med på diverse jobb, och den borstade ytan har hållit sig väldigt lik trots rätt mycket stryk.

Vi säljer en del titanringar, och de har sina för- och nackdelar, de med skarpa kanter repar lätt porslin, och de är nästan omöjliga att ändra i storlek. Ytan brukar dock hålla sig lik över tid.

Tillförde jag egentligen någonting med det här inlägget? Ursäkta, om så inte var fallet.
Tycker helt klart att det tillförde till diskussionen, i synnerhet när det gäller nörderiet. ;)

Titan är fräckt!
 

hållundan

Breitling
När det gäller Oris storlek så upplevde iaf jag att deras 44mm inte alls känns stor på armen i jämförelse med mindre klockor av andra märken. Om det sedan är "bra" eller "dåligt" skiljer säkert från person till person.
Hur som så var jag jäkligt nöjd med min 44mm titan dive, mycket "bang for the buck"

Stort tack för feedback! Precis den typen av input jag är ute efter. Och bang for the buck känns jädrigt bra för en " förstagångsköpare" som jag.
 

hållundan

Breitling
Som TKVF är inne på så är Magnussons återförsäljare. Kolla med dem.

Har haft ett antal Oris Divers date och har varit väldigt nöjd med dem. Mer klocka för pengarna är svårt att få enligt mig. Tycker du är på helt rätt spår!

Angående storleken så är de lite i största laget för mig men funkar i och med att de smalnar av upptill. Bjuder på lite bilder på några av dem jag har haft.
Kanonbra info! Tackar för bra bilder, och jag blir mer och mer övertygad om att det är rätt ur för mig just nu. Snyggt!

Edit: det är ingen autofunktion som mergar svaren märker jag. Får jobba mer med quote helt klart. Sorry för många inlägg/svar på rad.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Kanonbra info! Tackar för bra bilder, och jag blir mer och mer övertygad om att det är rätt ur för mig just nu. Snyggt!

Edit: det är ingen autofunktion som mergar svaren märker jag. Får jobba mer med quote helt klart. Sorry för många inlägg/svar på rad.


Du kan quota flera i samma inlägg, nu vet du det till nästa gång :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Att de upplevs mindre beror också delvis på att själva huset är smalare upptill. Med andra tavlan i sig är inte så stor som man skulle kunna tro med tanke på att huset 44mm. Tror att vridningen är 41mm.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag har en stål Oris Divers Date och gillar den som fan. Tycker den bär mindre än sina 44mm men är väl avvägd. Magnussons hade en divers date i en monter så sent som i lördags.

v3DpTns.jpg




 

hållundan

Breitling
Jag har en stål Oris Divers Date och gillar den som fan. Tycker den bär mindre än sina 44mm men är väl avvägd. Magnussons hade en divers date i en monter så sent som i lördags.

Grymt! Tackar för fina bilder och tjusigt med färsk info om tillgängligheten. Ska masa mig iväg till Magnussons så snart som möjligt för att skaffa mig en egen uppfattning om den.
 
Topp