• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funderingar kring Tissots klassiska T 12 kronograf med Lemaniaverk

drClasse

Omega
Hejsan!

Sedan några veckor är jag ägare till en vintage Tissot kronograf från omkring 1971. Den har originallänken kvar, en fin patina och är inte uppolerad. Jag såg faktiskt denna klocka som ung där den fanns i flera klockaffärer här i Stockholm. Jag har haft en Heuer med snarlikt Lemaniaurverk som jag tyvärr inte har kvar. Minns att ena pushern en gång slutade fungera, den var ganska dyr att reparera. Den nyförvärvade klockan går och håller tiden rätt bra fastän den inte är servad. Kronografen fungerar delvis då den startar och stoppar och visaren på den högra lilla urtavlan rör sig. Men timräknaren fungerar dessvärre inte och då jag tagit bort boettlocket för att justera gången har jag passat på att titta på hur kronograffunktionen är beskaffad. Dessvärre ser jag inte mekanismen till timräknaren. På bilden är det högra lilla mässingskugghjulet det som driver minuträknaren och det i mitten den långa sekundvisaren. Någon här som kan förklara detta?

Tiss.jpg
Tis.jpg
 

rogart-63

Patek
Hejsan!

Sedan några veckor är jag ägare till en vintage Tissot kronograf från omkring 1971. Den har originallänken kvar, en fin patina och är inte uppolerad. Jag såg faktiskt denna klocka som ung där den fanns i flera klockaffärer här i Stockholm. Jag har haft en Heuer med snarlikt Lemaniaurverk som jag tyvärr inte har kvar. Minns att ena pushern en gång slutade fungera, den var ganska dyr att reparera. Den nyförvärvade klockan går och håller tiden rätt bra fastän den inte är servad. Kronografen fungerar delvis då den startar och stoppar och visaren på den högra lilla urtavlan rör sig. Men timräknaren fungerar dessvärre inte och då jag tagit bort boettlocket för att justera gången har jag passat på att titta på hur kronograffunktionen är beskaffad. Dessvärre ser jag inte mekanismen till timräknaren. På bilden är det högra lilla mässingskugghjulet det som driver minuträknaren och det i mitten den långa sekundvisaren. Någon här som kan förklara detta?

Tiss.jpg
Tis.jpg
Klassiska Omega verket. Eller Lemania 1873 . Timräknarfunktionen sitter på tavelsidan tror jag. Inte mekat nåt direkt med dessa . Men borde finnas en manual på Omega verken.
file:///C:/Users/Administrat%C3%B6r/Downloads/203_Omega860,861,910,930.pdf
 
Ja precis som ovannämd säger så används detta verk även till Omega och då är det Speedmaster verket,fast en äldre variant då. Kanske är snarlikt till Omega kal. 861. Timräknare sitter också som han trodde under tavlan och därför går den inte att se.

Härlig klocka måste jag säga! Lite smått avis är man. Har du några andra frågor om verket så kan du fråga eller skicka ett pm går också bra 👍
 

drClasse

Omega
Nu har jag haft klockan nästan två månader. Jag har finjusterat armen på orokloven mot -1 och nu håller den tiden bra. Naturligtvis borde man reparera timräknaren men att låta ta ur verket, demontera visare och urtavlan för att reparera den får skjutas på framtiden.
 
Topp