• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funderingar och köpestankar Sjöö Sandström UTC Extreme

Daion

Panerai
2-Faktor
Hej på er alla!
Till att börja med i min första (fråge)tråd här på forumet vill jag tacka för det vänliga välkomnande jag fick! Trevligt! :)
Ja, alltså, jag är i tankarna att köpa min första dyrare klocka (i mina ögon sett) vilken jag ska ha som allroundklocka som får hänga med överallt oavsett om det är skjorta eller huvtröja som gäller för dagen. Jag har klurat och kikat (endast på nätet) och åter klurat men faller hela tiden tillbaka på Sjöö Sandström UTC Extreme. Har ju aldrig sett eller haft chansen att prova någon i verkligheten och har inte funnit någon butik i Uppsala där jag kunnat kika på någon och har i dagsläget svårt att ta mig längre sträckor pga en ryggskada men av bilder att döma så faller den mig helt i smaken. En väldigt snygg skapelse tycker jag! Så modellen är jag rätt säker på att jag vill ha men det är en del saker jag fortfarande inte riktigt kan reda ut och tänkte då höra om någon/några av er därute har tankar/åsikter och fakta att vilja dela med mig i mina funderingar vad gäller mitt klockköp. :)

Det första jag funderar på är om jag ska välja en Black edition? Kan inte riktigt bestämma mig för om den svarta är rätta vägen att gå... Har ju oxå sett den galet snygga klockan som ägdes av Dalomo och sedermera såldes till Hellebring (bilden nedan). Har kikat på denna klockan många ggr under alla mina kvällars surfande här på forumet. För att få lite hjälp i denna fråga vad gäller valet undrar jag därför om ni tycker att den ena (utgångspunkt Hellebrings klocka) eller andra (en Black edition) passar bättre eller sämre som allroundklocka i olika situationer och kläder? Antingen om man ser på saken rent estetiskt eller praktiskt? Tänker mig för övrigt att ha den mest med gummiband då jag tycker det ser väldigt snyggt ut. Alla åsikter välkomnas varmt!

Hoppas det är okej jag lånade bilden.
namnl%C3%B6s-png.87486


En annan fråga vad gäller klockmodellen i fråga är om där är några skillnader på de olika årsmodellerna rent tekniskt och kvalitetsmässigt? Om det är något år som är ett bättre val?

En till fundering som jag inte lyckas komma till bukt med (trots en massa letande på nätet) är vad det är för skillnader mellan en SS UTC Extreme I och II?

Slutligen en fundering vad gäller visarna på olika årsmodeller. Kan inte riktigt komma fram till vilken jag gillar bäst. Här följer två lånade bilder på Black edition med olika visare bland annat. Vad tycker ni, hur resonerar ni? Vilken av dem skulle ni föredra?

Stort tack för att du orkade läsa genom allt och om du har lust att svara så ser jag gladeligen fram emot input vad gäller denna klockmodell eller tankar och ideér kring mitt klockköp.

utc%20extreme%20black%20new%20500.png
bild-1.jpg
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Välkommen!
Mycket häftig modell. Du kanske ska åka förbi Sthlm ngn helg o testa lite?
Tackar tackar! Jo, det skulle varit kul att kunnat testa och kikat på en i verkligheten och så, men tyvärr är jag inte så rörlig just nu då jag skadat ryggen och är mer åt det immobila hållet för att uttrycka det milt. Kryckor och en massa elände för att ta sig in till stan och handla mat. Men några längre utfärder är inte realistiska i dagsläget. Men för att pigga upp mig tänkte jag att jag kanske skulle köpa den där "drömklockan" som jag suktar efter iaf. :)
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Tackar tackar! Jo, det skulle varit kul att kunnat testa och kikat på en i verkligheten och så, men tyvärr är jag inte så rörlig just nu då jag skadat ryggen och är mer åt det immobila hållet för att uttrycka det milt. Kryckor och en massa elände för att ta sig in till stan och handla mat. Men några längre utfärder är inte realistiska i dagsläget. Men för att pigga upp mig tänkte jag att jag kanske skulle köpa den där "drömklockan" som jag suktar efter iaf. :)
Det gör du helt rätt i. @Sjöö Sandström eller ngn annan kunnig medlem kanske kan svara på dina frågor kring modellen.
 

Greven

Audemars
Tackar tackar! Jo, det skulle varit kul att kunnat testa och kikat på en i verkligheten och så, men tyvärr är jag inte så rörlig just nu då jag skadat ryggen och är mer åt det immobila hållet för att uttrycka det milt. Kryckor och en massa elände för att ta sig in till stan och handla mat. Men några längre utfärder är inte realistiska i dagsläget. Men för att pigga upp mig tänkte jag att jag kanske skulle köpa den där "drömklockan" som jag suktar efter iaf. :)
Kan inte mycket om Sjöö Sandström men estetiskt är Black Edition med svarta visare grymt snygg!

Hoppas ryggen blir bättre med tankarna på ditt kommande klockinköp. Ser fram emot en paketöppning!

Krya på dig och lycka till!
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Jag har en UTC Extreme som jag köpte för inte så länge sedan, jag är stört nöjd då den sitter hur bra som helst på mig trots sin lite saftiga höjd.
Angående de olika modellerna så har jag inte så mycket att bidra med, den svarta är riktigt fet! Skulle gärna ha en sådan att varva med. Har inte klockan på mig men bidrar med en äldre bild!
image.jpg
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Den UTC Extreme Black Gold I som jag har, är jag extremt nöjd med. Skilnaden mot en Gold II är bla att 2:an har svart ring med guldskruvar samt svarta tryckknappar och krona.
image.jpg

Hur I och II skiljer sig på andra modeller än Black Gold (som inte görs längre), vet jag inte.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Den UTC Extreme Black Gold I som jag har, är jag extremt nöjd med. Skilnaden mot en Gold II är bla att 2:an har svart ring med guldskruvar samt svarta tryckknappar och krona.
image.jpg

Hur I och II skiljer sig på andra modeller än Black Gold (som inte görs längre), vet jag inte.

Men va fan... nu vill jag ha en sån... Hur läcker som helst.
 

ludde28

Omega
Köpte till sonen utc extreme white diamond för nnåt år sen.
Det jag var lite orolig över var att kronan stack långt ut utan att vara skyddat.
Peppar peppar har kronan klarat sonens användandet.
Jag tycker att den vita modellen passar klockan mer än den svarta, MEN hittar du white diamont, slå till.
Den färgen slår allt :)
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Stort tack till alla er som svarat! :)

Det gör du helt rätt i. @Sjöö Sandström eller ngn annan kunnig medlem kanske kan svara på dina frågor kring modellen.
Ja, vi får väl se om den dyker upp. Jag hoppas att den gör det inom inte alltför lång tid.

Kan inte mycket om Sjöö Sandström men estetiskt är Black Edition med svarta visare grymt snygg!

Hoppas ryggen blir bättre med tankarna på ditt kommande klockinköp. Ser fram emot en paketöppning!

Krya på dig och lycka till!
Tack för din input, jag känner oxå att den modellen är väldigt snygg. Tror att jag gillar den mer än den andra Black Edition med "metallvisare" som jag förstått är den senare modellen. Tack så mycket! Jo, jag får väl kanske försöka mig på en paketöppningstråd när jag väl hittat klockan jag söker.

Jag har en UTC Extreme som jag köpte för inte så länge sedan, jag är stört nöjd då den sitter hur bra som helst på mig trots sin lite saftiga höjd.
Angående de olika modellerna så har jag inte så mycket att bidra med, den svarta är riktigt fet! Skulle gärna ha en sådan att varva med. Har inte klockan på mig men bidrar med en äldre bild!
image.jpg
Kul att du köpt en sådan och att du är så nöjd. Det låter ju gott och jag tror jag kommer känna precis likadant som du gör om/när jag köper en (får hoppas den sitter okej på min handled bara)! Din SS ser riktigt snygg ut! Härligt!

Den vita med svarta pushers är optimal! Har ingen sån men daskar in en bild på mitt senaste köp...
image.jpeg
Snygg Skydiver du har där! Den modellen var konkurrent i mitt funderande om vilken klocka jag annars skulle köpa om jag inte bestämde mig för en Extreme. Men skulle ju gärna ha båda modellerna men det tillåter inte ekonomin. Men, vem vet, kanske i framtiden. Detta med klockor verkar ju helt klart vara ett beroende som bara växer ju mer tid man spenderar här i forumet. :)

Den UTC Extreme Black Gold I som jag har, är jag extremt nöjd med. Skilnaden mot en Gold II är bla att 2:an har svart ring med guldskruvar samt svarta tryckknappar och krona.
image.jpg

Hur I och II skiljer sig på andra modeller än Black Gold (som inte görs längre), vet jag inte.
Väldigt spännande och snygg modell du har där. Har inte sett någon Black Gold på någon säljessida. Var det länge sedan den slutade säljas?

Men va fan... nu vill jag ha en sån... Hur läcker som helst.
Klart du ska köpa en om det går att finna. Snygg som bara den!

Stort tack för tipset! Jo, den där ser ju riktigt fin ut men är inte riktigt hemma på hur detta med auktioner funkar dock. Men riktigt riktigt snygg är den!

Köpte till sonen utc extreme white diamond för nnåt år sen.
Det jag var lite orolig över var att kronan stack långt ut utan att vara skyddat.
Peppar peppar har kronan klarat sonens användandet.
Jag tycker att den vita modellen passar klockan mer än den svarta, MEN hittar du white diamont, slå till.
Den färgen slår allt :)
Väldigt snygg denna White Diamond oxå! Visst är det den limiterade modellen med blå detaljer som exempelvis sekundvisaren? Hittar jag en sådan till vettig peng skulle jag gärna vilja köpa, det kan jag säga. :) Tycker du att det känns det som att kronan sitter utsatt och lätt kan skadas?
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
UTC Extreme Black Gold I är sällsynta, enligt uppgift gjordes bara 20 st. Krons hade en för något år sedan, men den är borta nu.
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
Jag köpte en utc black Diamond för att ha som vardags klocka.. Detta visade sig vara ett dåligt val, klockan är grym men dings är där för evigt... Se bifogad bild för exempel, svårt att visa tydligt på bild men kolla bezel vid kronan
 

Bilagor

  • 1446184689705-1693778946.jpg
    1446184689705-1693778946.jpg
    43.9 KB · Visningar: 225
  • 1446184817834-2024107105.jpg
    1446184817834-2024107105.jpg
    49.4 KB · Visningar: 216

ludde28

Omega
Tittar du närmare på kronan så är halsen ganska lång. Dessutom är den som gjort för att saker ska fastna mellan skuvare kronan och boet då halsen är smalare. Jag hade gärna sett nått slagt kronskydd där. Men som sagt sonens klocka/krona har klarat sig hitintills. Men han är medveten om min fundering.
Ja, white diamond tillverkades i 50ex.
@ Picke79: Hmmmm, det har jag inte tänkt på. Tack att du delar med dig. Ska tänka på det om jag ska skaffa nån svart klocka i framtiden.
Nu är det väl bara ta fram en svart tuschpenna ;)
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Den jag hade är riktigt fin. Gillade verkligen kontrasterna i det vita mot det svarta, fint skimmer på tavlan, tuff. Den är relativt stor 44mm och ganska hög.

Dock tyckte jag inte att den höll för mig som klocka till allt. Jag hade den mer som helgklocka. Mest för att jag personligen gillar klockor som går under manschetten i jobbet.

Annars grym klocka! :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Ett ypperligt val!
Själv sitter jag på en Skydiver och är otroligt nöjd. Kul med svenskt!

Ända varningens finger jag vill höja är att den är stor.
44mm i klockans värld är ganska mycket och det märks att man har den på armen. Black edition kommer på gummiband vilket gör den lättare, men vänstern får lite extra träning.

Jag är typ 2m och ingen tanig grabb men den är i övre gränsen på mig (handled 19cm) Om du kan bära upp den, hell to the yeah! Fast jag skulle rekommendera att man prova först :)

Lycka till och hoppas det blir bra!
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
@ Picke79: Hmmmm, det har jag inte tänkt på. Tack att du delar med dig. Ska tänka på det om jag ska skaffa nån svart klocka i framtiden.
Nu är det väl bara ta fram en svart tuschpenna ;)
Jag har övervägt svart färg/penna. Men har ej testat än. det är inget som stör mig jätte mycket, men blir det fler/större märken så får jag hitta en lösning.

Någon som vet hur de sköter det vid service? Gör de ny DLC eller hur fungerar det. Rena metall klockor putsas ju
 

Cybergurra

Breitling
Bra val, gillar själv Sjöö Sandströms kollektion av dykare och dressare.
Tycker du ska slänga ett öga på Landsort också som är en grymt stadig dykare som tål ganska mycket, men är det UTC Extreme som gäller och du har speciella önskemål angående detaljer i guld eller vilken sorts visare som skall sitta i så ta och maila lite med Sjöö Sandström, har sett en specialare på UTC Extreme II med guldskruvar som var riktigt tjusig, så det kan finnas en möjlighet för dig att personifiera den lite.
 
Hej på er alla!
Till att börja med i min första (fråge)tråd här på forumet vill jag tacka för det vänliga välkomnande jag fick! Trevligt! :)
Ja, alltså, jag är i tankarna att köpa min första dyrare klocka (i mina ögon sett) vilken jag ska ha som allroundklocka som får hänga med överallt oavsett om det är skjorta eller huvtröja som gäller för dagen. Jag har klurat och kikat (endast på nätet) och åter klurat men faller hela tiden tillbaka på Sjöö Sandström UTC Extreme. Har ju aldrig sett eller haft chansen att prova någon i verkligheten och har inte funnit någon butik i Uppsala där jag kunnat kika på någon och har i dagsläget svårt att ta mig längre sträckor pga en ryggskada men av bilder att döma så faller den mig helt i smaken. En väldigt snygg skapelse tycker jag! Så modellen är jag rätt säker på att jag vill ha men det är en del saker jag fortfarande inte riktigt kan reda ut och tänkte då höra om någon/några av er därute har tankar/åsikter och fakta att vilja dela med mig i mina funderingar vad gäller mitt klockköp. :)

Det första jag funderar på är om jag ska välja en Black edition? Kan inte riktigt bestämma mig för om den svarta är rätta vägen att gå... Har ju oxå sett den galet snygga klockan som ägdes av Dalomo och sedermera såldes till Hellebring (bilden nedan). Har kikat på denna klockan många ggr under alla mina kvällars surfande här på forumet. För att få lite hjälp i denna fråga vad gäller valet undrar jag därför om ni tycker att den ena (utgångspunkt Hellebrings klocka) eller andra (en Black edition) passar bättre eller sämre som allroundklocka i olika situationer och kläder? Antingen om man ser på saken rent estetiskt eller praktiskt? Tänker mig för övrigt att ha den mest med gummiband då jag tycker det ser väldigt snyggt ut. Alla åsikter välkomnas varmt!

Hoppas det är okej jag lånade bilden.
namnl%C3%B6s-png.87486


En annan fråga vad gäller klockmodellen i fråga är om där är några skillnader på de olika årsmodellerna rent tekniskt och kvalitetsmässigt? Om det är något år som är ett bättre val?

En till fundering som jag inte lyckas komma till bukt med (trots en massa letande på nätet) är vad det är för skillnader mellan en SS UTC Extreme I och II?

Slutligen en fundering vad gäller visarna på olika årsmodeller. Kan inte riktigt komma fram till vilken jag gillar bäst. Här följer två lånade bilder på Black edition med olika visare bland annat. Vad tycker ni, hur resonerar ni? Vilken av dem skulle ni föredra?

Stort tack för att du orkade läsa genom allt och om du har lust att svara så ser jag gladeligen fram emot input vad gäller denna klockmodell eller tankar och ideér kring mitt klockköp.

utc%20extreme%20black%20new%20500.png
bild-1.jpg


Hej och sorry för att vi är lite sena på bollen! Kul att du fastnat för UTC Extreme. :)
Att välja klocka är ju ofta en fråga om personligt tycke och smak, men några av frågorna du har kan vi försöka besvara direkt:

En annan fråga vad gäller klockmodellen i fråga är om där är några skillnader på de olika årsmodellerna rent tekniskt och kvalitetsmässigt? Om det är något år som är ett bättre val?
Nej, det är ingen skillnad i teknik mellan de olika årsmodellerna. :)

En till fundering som jag inte lyckas komma till bukt med (trots en massa letande på nätet) är vad det är för skillnader mellan en SS UTC Extreme I och II?
Extreme I har stålknappar och Extreme II har svarta knappar och svarta skruvar i bezel.

Hoppas att det var ungefär det du ville ha svar på. Om du har ytterligare frågor och funderingar är det bara att hojta till så ska vi försöka hjälpa dig! :)
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Hej på er alla och jättestort tack för alla svar, tankar, fakta, funderingar och tips! Det uppskattas oerhört mycket! :)

Jag köpte en utc black Diamond för att ha som vardags klocka.. Detta visade sig vara ett dåligt val, klockan är grym men dings är där för evigt... Se bifogad bild för exempel, svårt att visa tydligt på bild men kolla bezel vid kronan
Aha, okej, så en viss försiktighet kanske krävs om man som jag vill ha den jämt då. Kanske är det ett bättre alternativ att gå på den andra klockan som var/är mitt alternativ, dvs Skydivern. Det var mellan dessa allting startade, glllade dem direkt jag såg dem. Tack för bilden!

Tittar du närmare på kronan så är halsen ganska lång. Dessutom är den som gjort för att saker ska fastna mellan skuvare kronan och boet då halsen är smalare. Jag hade gärna sett nått slagt kronskydd där. Men som sagt sonens klocka/krona har klarat sig hitintills. Men han är medveten om min fundering.
Ja, white diamond tillverkades i 50ex.
@ Picke79: Hmmmm, det har jag inte tänkt på. Tack att du delar med dig. Ska tänka på det om jag ska skaffa nån svart klocka i framtiden.
Nu är det väl bara ta fram en svart tuschpenna ;)
Aha, just det, då är jag med på noterna. Har inte riktigt tänkt på det innan men nu när du nämner det så. Men den har alltså hållit för din son hittills och det bådar för bra kvalitet då, det låter bra. Nu när jag oxå är medveten om detta så kanske jag har det med mig i tanken när jag är ute på äventyr med klockan i framtiden. :)

Den jag hade är riktigt fin. Gillade verkligen kontrasterna i det vita mot det svarta, fint skimmer på tavlan, tuff. Den är relativt stor 44mm och ganska hög.

Dock tyckte jag inte att den höll för mig som klocka till allt. Jag hade den mer som helgklocka. Mest för att jag personligen gillar klockor som går under manschetten i jobbet.

Annars grym klocka! :)
Ja, den modellen som du hade är väldigt snygg och jag är splittrad i valet mellan en sådan eller en svart kan jag säga (eller ev. en Skydiver). I slutändan kanske det blir en av varje om man får drömma lite. Det är detta med storleken och höjden som jag oxå klurar lite på. Tänk om den inte sitter bra på handleden eller att den inte känns bra. Har letat butik i Uppsala häromdagen men ingen har någon att visa.

Ett ypperligt val!
Själv sitter jag på en Skydiver och är otroligt nöjd. Kul med svenskt!

Ända varningens finger jag vill höja är att den är stor.
44mm i klockans värld är ganska mycket och det märks att man har den på armen. Black edition kommer på gummiband vilket gör den lättare, men vänstern får lite extra träning.

Jag är typ 2m och ingen tanig grabb men den är i övre gränsen på mig (handled 19cm) Om du kan bära upp den, hell to the yeah! Fast jag skulle rekommendera att man prova först :)

Lycka till och hoppas det blir bra!
Härligt med en Skydiver. Riktigt snygg klocka! Jag är verkligen splittrad i valet mellan en Skydiver och Extreme kan jag säga. Ju mer jag tittar och läser desto mer osäker blir jag på vilken jag ska välja. Och sen detta med storleken på dem är jag oxå fundersam över då jag inte alls är någon bitig figur.

Tveka inte! Den klockan är grym! Svart är snyggast! Den i guld och svart är perfektion! Inte lätt att hitta en begagnad dock.
Nej, den är galet snygg. Håller absolut med dig! Och den med guld var ju något alldeles extra men någon sådan lära jag nog inte finna.

Bra val, gillar själv Sjöö Sandströms kollektion av dykare och dressare.
Tycker du ska slänga ett öga på Landsort också som är en grymt stadig dykare som tål ganska mycket, men är det UTC Extreme som gäller och du har speciella önskemål angående detaljer i guld eller vilken sorts visare som skall sitta i så ta och maila lite med Sjöö Sandström, har sett en specialare på UTC Extreme II med guldskruvar som var riktigt tjusig, så det kan finnas en möjlighet för dig att personifiera den lite.
Tack! Jo, Landsort är ju oxå trevlig men jag faller alltid tillbaka på Extreme och Skydiver. Kanske blir det till att maila och fråga lite om hur man kan göra för att få en lite egen touch på sin blivande klocka. Har inte bestämt om det ska bli en ny eller en begagnad heller.

Black edition är galet tung:) darth vader känsla över den
He he, jag håller med, men om man vill vara på goda sidan då? :)

Hej och sorry för att vi är lite sena på bollen! Kul att du fastnat för UTC Extreme. :)
Att välja klocka är ju ofta en fråga om personligt tycke och smak, men några av frågorna du har kan vi försöka besvara direkt:

En annan fråga vad gäller klockmodellen i fråga är om där är några skillnader på de olika årsmodellerna rent tekniskt och kvalitetsmässigt? Om det är något år som är ett bättre val?
Nej, det är ingen skillnad i teknik mellan de olika årsmodellerna. :)

En till fundering som jag inte lyckas komma till bukt med (trots en massa letande på nätet) är vad det är för skillnader mellan en SS UTC Extreme I och II?
Extreme I har stålknappar och Extreme II har svarta knappar och svarta skruvar i bezel.

Hoppas att det var ungefär det du ville ha svar på. Om du har ytterligare frågor och funderingar är det bara att hojta till så ska vi försöka hjälpa dig! :)
Ingen som helst fara, inga ursäkter behövs. Jag är så galet glad för all respons och trevliga svar jag får och har fått! :)
Jo, jag har verkligen fastnat för designen och känslan för den modellen och likaså Skydiver som jag finner väldigt snygg! Har svårt att välja mellan dessa om jag ska vara ärlig. Men någon av dem kommer det att bli hoppas jag. Har dock inte haft chansen att kika på någon i verkligheten då ingen av de klockbutiker jag besökte häromdagen i Uppsala hade någon SS överhuvudtaget. Har ni någon i Uppsala som säljer era klockor?
Låter bra att där inte är någon skillnad rent tekniskt mellan årsmodellerna för då behöver jag inte ta med det i mitt funderande. Aha, okej så det är knapparna och skruvarna som är skillnaden mellan Extreme I och II. Stort tack för att jag fick veta detta. Har letat och försökt läst överallt men inte funnit ut vad skillnaden mellan de två kunde vara. Men nu vet jag! :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Får väll annordnar en mini GTG så du får sitta med en Skydiver på armen under en lunch eller så för att på riktigt känna på storleken under mer än 15 sec hos en AD.
Jag kan bistå med en Skydiver, nån med en extrem som är sugen på lunch?

Edit: TS satt inte i Stockholm va kom jag just på...
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Får väll annordnar en mini GTG så du får sitta med en Skydiver på armen under en lunch eller så för att på riktigt känna på storleken under mer än 15 sec hos en AD.
Jag kan bistå med en Skydiver, nån med en extrem som är sugen på lunch?

Edit: TS satt inte i Stockholm va kom jag just på...
Verkligen stort tack för vänligheten! Det värmer! Dock så är det precis så som du kom på... Jag finns i Uppsala och har tyvärr svårt att ta mig någonstans annars hade jag absolut tackat ja, och kommit till Stockholm med ilfart! Än en gång, tack för omtanken! :)

Som jag nämnde tidigare så var jag häromdagen runt på några av stadens butiker och kikade på deras utbud av klockor. Började med ett besök i utkanterna av stan för att se vad som kunde finnas där. Där fanns Klockmaster och jag kikade lite men ingen klocka som föll mig i smaken förutom Victorinox Inox vilken jag gillade. Begav mig sedan vidare in till centrala delarna och började så sakteliga strosa runt. Första butiken jag hamnade på var Bergströms Ur där jag blev mottagen av en väldigt trevlig kvinna som både tog sig tid och visade olika klockor för mig. Jag fick då prova några olika modeller där, Breitling Colt 44 Chronograph, Omega Seamaster, Rolex Submariner 116610l och provade även en Rolex Deepsea Sea-dweller (44mm) (kommer tyvärr inte ihåg referensnummer, kan det ha varit 116660?). Hur gärna jag än skulle vilja att de stora biffiga klockorna skulle sitta bra så gjorde de nog inte riktigt det. Både Sea-Dweller och Seamaster var gigantiska klockor. Tyckte dock att Sub 116610l satt finfint på handleden. Den var förvånansvärt lätt och jag hade förväntat mig att den skulle väga lite mer. Men oj, vad bra den satt! Fina klockor var de allihopa och mottagandet på butiken var kanon!
Efter ca en timme hos Bergströms Ur så fortsatte min färd för att leta efter fler affärer och hittade då Stjärnurmakarna där jag kikade runt och även frågade efter Sjöö Sandström klockor men det var inget de hade och säljaren där trodde inte heller det fanns någon butik i stan som skulle ha några tyvärr. Men jag hade hoppats de skulle ha någon då det på deras hemsida står att SS är ett av de varumärken som de har. Men tyvärr inte. I utbudet hos Stjärnurmakarna fann jag inte direkt någon klocka som jag verkligen fastnade för, förutom återigen, Inox som var den mest intressanta klockan i butiken enligt mitt tycke (vilken jag även provade och tyckte satt bra). Gick vidare och befann mig till slut i en av galleriorna där det åter fanns en Klockmaster butik. Sedan kunde jag inte finna någon mer klockaffär att besöka så då blev det ett spontanbesök på en utav musikaffärerna och kollade lite på gitarrer för att sedan styra fötterna tillbaka till bilen. Fick se en del klockor och träffa några trevliga personer vilket inte var så tokigt men tyvärr inga SS klockor kunde jag finna. Fick ju dock en hint om storlekar och hur några klockor satt på min handled. Känns ändå svårt att bedöma huruvida en Skydiver eller Extreme skulle kännas för stor eller ej. Klurigt det här. :)
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Hej och sorry för att vi är lite sena på bollen! Kul att du fastnat för UTC Extreme. :)
Att välja klocka är ju ofta en fråga om personligt tycke och smak, men några av frågorna du har kan vi försöka besvara direkt:

En annan fråga vad gäller klockmodellen i fråga är om där är några skillnader på de olika årsmodellerna rent tekniskt och kvalitetsmässigt? Om det är något år som är ett bättre val?
Nej, det är ingen skillnad i teknik mellan de olika årsmodellerna. :)

En till fundering som jag inte lyckas komma till bukt med (trots en massa letande på nätet) är vad det är för skillnader mellan en SS UTC Extreme I och II?
Extreme I har stålknappar och Extreme II har svarta knappar och svarta skruvar i bezel.

Hoppas att det var ungefär det du ville ha svar på. Om du har ytterligare frågor och funderingar är det bara att hojta till så ska vi försöka hjälpa dig! :)

Har ni en svart och guld liggande som ni råkar ha glömt bort? Skicka PM i sådana fall :)
 
Topp