• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funderingar på nivåer av service

jas79

Basic
Hej,

Jag har funderat lite på service av några halvgamla klockor jag har liggandes. Vad innefattar egentligen en service av en mekanisk klocka, antingen manuell eller automat. Om man frågar runt lite, eller läser på olika forum finns det en mängd åsikter och ambitionsnivåer. Allt från att bara öppna boetten och blåsa bort eventuellt damm, till att plocka ner urverket i minsta lilla beståndsdel, noggrant rengöra alla delar, och byta ut allt som inte är i absolut nyskick. Därefter montering, smörjning, justering och noggrann kontroll av gången.

Finns det några vedertagna fasta nivåer, exempelvis:

Ruckning, justering
Basservice, smörjning
Helrenovering, komplett genomgång

Vad ska man beställa när man går till sin lokala urmakare? Man vill ju få rätt jobb utfört, till rätt kostnad. Vad är rimliga priser för olika nivåer av service hos en lokal urmakare, inte någon av de exklusiva på "fina gatan"? Både för manuella och automatiska urverk.

Jag inbjuder härmed till diskussion, och hoppas på bra åsikter från er med mer erfarenhet än vad jag har.
 
Ruckning är definitivt en "nivå". Det räcker med att öppna baksidan. (På vissa urverk kan man behöva ta bort automatiken också.) Brukar kosta några hundralappar. (De enda jag har anlitat är Tidlösa Ur, de tar 400.) Ruckning kan behövas även på ur som inte är speciellt slitna.

Nästa nivå är service där man demonterar och rengör urverket. Man måste göra det för att kunna smörja, och man vill ändå få bort alla gamla rester av olja och mikropartiklar från slitage, så någon "enklare service" finns knappast. Priserna kan variera rätt mycket beroende på typ av urverk, fabrikat, vilka ev. bytesdelar som ingår, osv. Från 4-6 tusen får man nog räkna med, men det kan nog kosta 10 också. (Tidlösa igen, tar 5500, och då ingår vissa vanliga slitagedelar; men man måste förstås begära pris för det specifika ur man har, och försäkra sig om att de kan göra det. Jag har dock aldrig servat där själv, priset är från deras websida.)

Någon ytterligare nivå tycker inte jag finns. En seriös urmakare byter bara delar som behöver bytas, så en service är en service. Är det ett totalt vrak så blir det väl i princip en "helrenovering" i någon mening, om det är väldigt mycket som behöver bytas. En del verkar erbjuda polering av boett också och det kan man väl välja bort, men annars görs det som behöver göras.
 
Ruckning är definitivt en "nivå". Det räcker med att öppna baksidan. (På vissa urverk kan man behöva ta bort automatiken också.) Brukar kosta några hundralappar. (De enda jag har anlitat är Tidlösa Ur, de tar 400.) Ruckning kan behövas även på ur som inte är speciellt slitna.

Nästa nivå är service där man demonterar och rengör urverket. Man måste göra det för att kunna smörja, och man vill ändå få bort alla gamla rester av olja och mikropartiklar från slitage, så någon "enklare service" finns knappast. Priserna kan variera rätt mycket beroende på typ av urverk, fabrikat, vilka ev. bytesdelar som ingår, osv. Från 4-6 tusen får man nog räkna med, men det kan nog kosta 10 också. (Tidlösa igen, tar 5500, och då ingår vissa vanliga slitagedelar; men man måste förstås begära pris för det specifika ur man har, och försäkra sig om att de kan göra det. Jag har dock aldrig servat där själv, priset är från deras websida.)

Någon ytterligare nivå tycker inte jag finns. En seriös urmakare byter bara delar som behöver bytas, så en service är en service. Är det ett totalt vrak så blir det väl i princip en "helrenovering" i någon mening, om det är väldigt mycket som behöver bytas. En del verkar erbjuda polering av boett också och det kan man väl välja bort, men annars görs det som behöver göras.
Tack för informationen! Det var sån här information jag var ute efter. Någon annan som också har något att bidra med?
 
Det här kan kanske vara intressant i sammanhanget...

Många undrar ofta hur en service kan kosta så mycket. Jag brukar jämföra med annat hantverksarbete (vad kostar en rörmokare, elektriker, osv per timme?), men vad gör de vid en service och hur lång tid tar det? Det kryllar av videor på detta, men det här är en jag snubblade över nyligen. Väldigt detaljerade och väl filmade (man får t.o.m. produktnummer på alla prylar! :) ) Här är fyra videor där han servar en Junghans Max Bill med ETA2824-2. De är lite intressanta för att det händer en liten olycka också...
The Watch Doctor - Junghans Max Bill service
Notera att det är delvis klippt och uppsnabbat, så i realtid tar det nog betydligt längre tid än videotiden.
Man kan också se att det är totalt omöjligt att göra något i ett urverk (t.ex. smörja) utan att plocka isär det, ifall man trodde det. Urverk är kompakta konstruktioner....
 
Jag ser ibland i annonser att man skriver ”nysmord och ruckad”, men det gör mig alltid lite skeptisk. Har inte träffat någon urmakare som inte då också gjort en ”helservice”. Plockar man ändå ner verket vore det dumt att inte rengöra alla delar. Smuts, vilket också sliter, får man ju inte bort genom att bara smörja.

Däremot skulle man kunna addera en servicenivå, att skicka klockan till Schweiz och få en s.k fabriksservice. Inte alltid så eftertraktat pga högt pris och mer eller mindre intakta delar som byts per default, t ex visare och annat (visserligen till original, men många vill bevara vintage).
 
Jag ser ibland i annonser att man skriver ”nysmord och ruckad”, men det gör mig alltid lite skeptisk. Har inte träffat någon urmakare som inte då också gjort en ”helservice”. Plockar man ändå ner verket vore det dumt att inte rengöra alla delar. Smuts, vilket också sliter, får man ju inte bort genom att bara smörja.

Däremot skulle man kunna addera en servicenivå, att skicka klockan till Schweiz och få en s.k fabriksservice. Inte alltid så eftertraktat pga högt pris och mer eller mindre intakta delar som byts per default, t ex visare och annat (visserligen till original, men många vill bevara vintage).
Ja, annonser som innehåller "nysmord och ruckad" får iaf mig att snabbt som attan titta efter något annat. Dessa finns oftast på Tradera o brukar ganska suspekta försäljare.
 
Tillbaka
Topp