• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funkar, funkar inte, funkar? Rolex DJ

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Köpte en Rolex DJ 1603 förra veckan som inte verkar fungera så bra.
När jag har provat den har den stannat efter ca 2 timmar, 40 minuter, 5 timmar, 10 timmar, men nu senast har den hållit tiden ett dygn.

Trodde först att något var trasigt i verket, men eftersom den har blivit bättre och bättre så tror jag mer på att servicen är rejält eftersatt.
Kan det vara så att den har legat still några år och att den har svårt att "komma igång"? Sega oljor, mm?

Kan det räcka med en normal service, eller kan symtomen tyda på allvarligare brister? Rostigt verk, mm?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Och en bild med för litet armband...
image.jpg
 

adress

Friends of KS
Jag tror som du själv skrev - sega oljor. Har legat oanvänd för länge. Urmakararen måste ju ta bort all gammal olja - till att börja med. Skulle förvåna mig - om den inte kräver en riktig service.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tack för er input! Tänkte förstås lämna den till urmakare som steg 2, men det är alltid kul att höra teorier. Har möjlighet att skicka tillbaka klockan om den är alltför dålig.
 

Kairo

Panerai
Tack för er input! Tänkte förstås lämna den till urmakare som steg 2, men det är alltid kul att höra teorier. Har möjlighet att skicka tillbaka klockan om den är alltför dålig.
Hör med säljaren vad denne säger om problemet. Det vore ju konstigt om denne aldrig märkt av problemet? Kanske erbjuder denne sig att betala för eventuell service? Annars skulle jag be en urmakare kika på urverket och se var felet ligger, och beroende på vad denne säger antingen serva klockan alternativt returnera den till säljaren (eftersom du skriver att du har möjlighet att skicka tillbaka den). :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Den är snygg att titta på om inte annat :) Tycker ändå du ska lämna tbks och köpa en som går bra när du får den. Om den inte var sjukt, sjukt billig förstås då kan du ju serva och köra!
Dom där vita tavlorna är väldigt ovanliga, det var därför jag köpte klockan. Om jag kan få kompensation för halva servicekostnaden är jag nöjd. Han sa att den var "recently serviced and 12 mounth warranty." Med tanke på vad en frakt från Italien och "service" kan kosta urmakaren så borde det vara möjligt tycker jag.
 

adress

Friends of KS
Skriv ett mail till RE och ställ frågan / förslaget precis som här. Du kan få ett " troligt svar" och en ungefärlig kostnad. Har " alltid" fungerat för mig. Snabba på svara är dom också.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
opelmantagte12-1.jpg

Hej Bullen,

Jag har en bil som dör efter cirka 5mil, men idag har den gått hela dagen utan problem. Tror ni något är trasigt i den, eller tror ni det räcker med ett oljebyte?
 

adress

Friends of KS
opelmantagte12-1.jpg

Hej Bullen,

Jag har en bil som dör efter cirka 5mil, men idag har den gått hela dagen utan problem. Tror ni något är trasigt i den, eller tror ni det räcker med ett oljebyte?
Det är väl en " Gevalia Lättråst " så det beror väl på bryggaren i så fall.....
Försök att öppna huven på dagens bilar. Snudd på som att komma in i en Rolex - utan rätt verktyg.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
opelmantagte12-1.jpg

Hej Bullen,

Jag har en bil som dör efter cirka 5mil, men idag har den gått hela dagen utan problem. Tror ni något är trasigt i den, eller tror ni det räcker med ett oljebyte?

Det kan ha varit skit i förgasaren om nu Mantan har gått hela dagen. Som 70-talist så drägglade jag efter Manta Gsi, men även Kadett GTE var häftig. Vad hände med Opel? Insignian och Astra är ganska snygga, men dom har totalt tappat sin Image.

Vad gäller DJn så har den nu uppvisat minst 36 timmars driftreserv. Tycker det är märkligt att en klocka går bättre och bättre, men det kanske inte är så konstigt om den legat still ett tag? Ska använda den under dagen och se vad som händer.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Med lite otur har du åkt på en V fasning i boetlocket, då måste baximatorn bytas.....
 
Topp