• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funkar svart klocka med brunt läder??

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Jag tycker det är en bra kombo. Här kommer några av dem jag haft.

/Henrik

20151015_091124_zpstdmilhtz.jpg
SS4.jpg
DSCF4686_zps65600cd2.jpg

1&2 Skitsnyggt!
3 nej!
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
En fråga. Har sett att många inte har samma märke på läderbandet/tyg som man har på sitt ur. Kvalitétsband verkar vara godkänt. Hur är det med stål länkar? Det tycks vara viktigare att hålla det inom samma märke om man nu inte har mesh då en del märken inte har det som original. En tanke bara....
Jag tror att de flesta är mer "noga" med att ha originallänkar än när det kommer till remmar. Dock rätt vanligt med olika sorters mesh som inte är original.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
En fråga. Har sett att många inte har samma märke på läderbandet/tyg som man har på sitt ur. Kvalitétsband verkar vara godkänt. Hur är det med stål länkar? Det tycks vara viktigare att hålla det inom samma märke om man nu inte har mesh då en del märken inte har det som original. En tanke bara....
Riktig iakttagelse. Det handlar nog om märke samt modell. Tar du tex Rolex, Omega, AP mf. så är deras länkar så förknippade med klockan samt att länkarna har en egen design som är stor del av helhetsintrycket. Därav att man sällan skaffar någon annan länk en den som ursprungligen hörde till. När det handlar om andra märken och speciellt vintage är vi klocknördar inte lika renläriga och kan absolut slänga på ett snyggt noname länk, som här på min sjuttiotals Lauridiam;

image.jpeg


Vad gäller läderband så är ju dessa faktiskt förbrukningsvara och att köpa ett tillhörande märkesband från premiumtillverkarna så får man räkna med ett påslag på 2,3,4,5? gånger för att det skall finnas tillverkarens logga på insidan som ändå inte syns. Givetvis är det oftast hög kvalitet på dessa band men tex ofta är det Hirsch eller Rios som tillverkat banden och köper man dess egna band får man samma kvalle till hälften eller än mindre kostnad.

På samma sätt som att bruna skor inte funkar till svarta byxor: nej, det funkar inte.
När det gäller brunt band till svart tavla så är det som sagt självklart att detta fungerar väl. Jag gick in på Uret.se och valde kombinationen och fick hundratals träffar som resultat. Här några exempel från premiumtillverkarna själva;

image.png
image.png
image.png


//Rozzy
 

Rookien

Panerai
Tycker det är snyggt, beroende på material och färgton på bandet.
Blått o svart är en annan combo som vissa inte gillar, jag körde det på min AT när jag hade den:
IMG_0775.jpg
 
Topp