• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

fy f.. swatch!

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Kolla länken som jag nyss hittade på tz-uk:
a trip inside the system51


Fy swatch, fy!

Kanske har florerat lite olika rykten. Det som är revolutionerande är ju att klockan sätts ihop helt automatiskt. Samt endast består av 51 delar istället för över 200. En del i att få så underhållsfritt de önskar är ju att eliminera delar som kräver smörjning. Därav säkerligen en stor del plast istället för metall och olja.
I deras press release tycker jag inte de lovar annat än de säljer.
Endast 1 skruv för att hålla fast rotorn resten är svetsat. De är ju också vad vi ser i demonteringen, eller?

Dagens plast går inte att jämföra med för 25år sedan då det hänt otroligt mycket de senaste åren...

Edit: har en själv. Otroligt häftig i all sin enkelhet. Lyxur? Absolut inte
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Var väl ganska väntat!
Tycker det är mer anmärkningsvärt att japanerna lyckas prissätta sina billigare stålautomater, med urverk som faktiskt går att serva, till halva det där priset.
Tycker sistem51 är rätt coolt. Med lite utveckling blir det nig bra.
 

POO

Panerai
Var väl ganska väntat!
Tycker det är mer anmärkningsvärt att japanerna lyckas prissätta sina billigare stålautomater, med urverk som faktiskt går att serva, till halva det där priset.
Tycker sistem51 är rätt coolt. Med lite utveckling blir det nig bra.


Der är väl inte riktigt sant, ingen japanare kostar en femhundring på jämförbart försäljnimgsställe .
 

David

Bödeln
... annan klocka som överhuvudtaget är värd att äga.
Jag har fortfarande inte fått grepp om vem det är tänkt att den ska tilltala. Det verkar som om de enda som köper den är nyfikna hobbyurmakare. Köpare som vill ha en ful plastklocka vill inte betala en tusenlapp, och struntar i vad det är för verk i den. Köpare som är intresserade av urverk vill inte ha en ful plastklocka.
 

par

Patek
2-Faktor
Jag har fortfarande inte fått grepp om vem det är tänkt att den ska tilltala. Det verkar som om de enda som köper den är nyfikna hobbyurmakare. Köpare som vill ha en ful plastklocka vill inte betala en tusenlapp, och struntar i vad det är för verk i den. Köpare som är intresserade av urverk vill inte ha en ful plastklocka.

Men du förstår inte grejen. Jag tycker frere beskrev det bäst här

Swatch Sistem51...

Edit: Kopierar in texten


Just detta med avsaknaden av känsla gör copernicus-hyllningen på tavlan så lysande! Nån som orkar med lite yvigt hanterad vetenskapshistoria på eftermiddagen? Astronomen Copernicus fick i början av 1500-talet i uppdrag av kyrkan att undersöka varför det blev sådana avvikelser i den officiella, julianska kalendern. Året blev liksom inte lagom långt och årstiderna försköts om man inte gjorde korrigeringar. Copernicus räknade ut att felen berodde på att jorden snurrade runt solen och inte tvärtom. Modellen var självklar och förklarade sammanhangen på ett betydligt lättare sätt än vad som lät sig göras utifrån kyrkans gamla aristoteliska världsbild.
Kyrkan hade kraftiga emotionella argument att ställa emot Copernicus rationella upptäckter och självklart gick det inte att ge ut något sådant i skrift. Vanligt folk hade nog inte heller blivit imponerade av detta utplånande av en fin gammal sanning som både bibeln och de gamla grekerna hade omhuldat. Kort sagt, det här var en världsbild utan den rätta känslan.
Även om swatch förstås överskattar sin betydelse är det kul att de drar parallellen mellan Copernicus och den här klockan. Jag gillar idén om en klocka som är så syntetisk, känslobefriad och billig som möjligt. Bara för att urmakeriets Aristoteles (Breguet) tyckte att ett urverk skulle byggas på ett visst vis är det inte säkert att det är det bästa. Inte ens om nutidens katolska kyrka (i form av Rolex och ETA) fortfarande föredrar de utstakade linjerna och vanliga människor fortfarande gillar känslor. Vare sig det handlar om bibeln eller myten om den distingerade urmakarmästaren med luppen.
Jag tror inte att man är ute efter att skilja sig från quartz i första hand. Snarare "Här kommer världens mest rationella och serieproducerade automatklocka! Om du inte gillar den, köp Breguet - det äger vi också!"
 

par

Patek
2-Faktor
Förklarar fortfarande inte vem den är tänkt att tilltala, utöver nyfikna hobbyurmakare.

Charm måste inte kosta pengar! Den är inte perfektion men trevlig på sitt sätt. Sistem51 ger mig mycket mer än många andra halv-billiga klockor och just därför gillar jag den. Får många som uppmärksammar den dessutom och gillar den.
 

David

Bödeln
Charm måste inte kosta pengar! Den är inte perfektion men trevlig på sitt sätt. Sistem51 ger mig mycket mer än många andra halv-billiga klockor och just därför gillar jag den. Får många som uppmärksammar den dessutom och gillar den.
Den är charmig för att den är kaxig och går emot allt som schweizisk tradition står för?

Ful eller ej är förstås en ren smaksak, men jag tycker ändå Sistem51 faller på att den kostar ungefär lika mycket som en Seiko i stål med ett traditionellt automatiskt urverk som går att serva. Rimligt för en robottillverkad slit-och-släng-klocka är en tredjedel av det, på sin höjd.
 

par

Patek
2-Faktor
Den är charmig för att den är kaxig och går emot allt som schweizisk tradition står för?

Ful eller ej är förstås en ren smaksak, men jag tycker ändå Sistem51 faller på att den kostar ungefär lika mycket som en Seiko i stål med ett traditionellt automatiskt urverk som går att serva. Rimligt för en robottillverkad slit-och-släng-klocka är en tredjedel av det, på sin höjd.

Givetvis är endel av charmen designen men också mycket att den är motsatset till typiskt schweiziskt.
Tillverkningskostnaden är ofta inte relaterad priset på många produkter
 

par

Patek
2-Faktor
Naturligtvis, men har inte Swatch marknadsfört priset som en av de största fördelarna?

Kanske inte konkret billig. Mer att den har en enkel konstruktion. Swatch hävdar ju att den ska klara uppåt 50 år utan service. En Seiko för 1000kr slängs nog (tyvärr) efter 10 år snarare än servas? Jag tror dessutom inte att de är konkurrenter, du köper inte en sistem51 istället för en skx007.
 
Topp