• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

(Fyra) (Fem) (Sex) (Sju) (Åtta) (Nio) Tio år senare - En klockresa (uppdaterad 23-07-29)

laketwig

Patek
2-Faktor
OBS! Femårsuppdatering i post #75!

OBS! Sexårsuppdatering i post #113!

OBS! Sjuårsuppdatering i post #147!

OBS! Åttaårsuppdatering i post #162!

OBS! Nioårsuppdatering i post #174!

OBS! Tioårsuppdatering som separat post i slutet av tråden!


Lite sommarläsning i hängmattan kanske ...? ;)

Idag är det på dagen fyra år sedan jag registrerade mig på detta beroendeframkallande forum. Oändliga är dom timmar jag spendrat här, både på fritiden och (host host) på jobbet. Närmare tre tusen inlägg, ett antal paketöppningar och en bunt recensioner senare sitter jag nu och undrar hur fan det här gick till. Jag som under 15 år var en helnöjd OWG med min Breitling Aerospace ... :banghead:

Det hela började våren 2013. Jag hade som sagt haft den här på armen i över 15 år:
Breitling 2017-06-21.jpg



Min äldsta son hade tidigare fått Certinas variant på Aerospace i present när han tog studenten. Nu hade han börjat intressera sig för automatiska ur och köpte en billig Orient. Den blev inte långlivad och i sitt letande efter en ersättare drog han in mig i jakten. Efter lite ytterligare irrfärder plockade han hem en begagnad IWC Mark XVI och lät serva den. Han tyckte den var för lite stor med sina 39mm (!?!) så jag tog över den, något jag aldrig ångrat:
IWC M 2016-09-11.jpg



Rotade i mina lådor och hittade en oanvänd Vostok Amphibia som jag hade fått head only av en rysk delegation som besökte mitt jobb 1995. På med ett nato och helt plötsligt hade jag tre klockor att variera med:
Vostok på arm.jpg



Vid den här tiden och på min sons inrådan reggade jag mig på Klocksnack, dvs 2013-07-29. Där öppnade sig en enorm kunskapskälla för en nyfiken amatör. Dessutom hade jag just upptäckt c24 med flera sajter. Var på jakt efter en dykare vilket saknades i klocklådan. Var svårt sugen på en röd Black Bay men det var lite mycket pengar så nära inpå köpet av Mark XVI. Köpte istället en Glycine Combat Sub Golden Eye:
Glycine på arm 2.jpg



Då det var lite leveranstid på den hann jag snöa in på IWC och hittade en mycket fin Spitfire-kronograf i Belgien. Mitt första och enda köp via c24 såhär långt:
IWC S 2015-09-05.jpg



Nu började det bli lite fullt i lådan, så både Vostoken och Glycinen åkte ut, den senare på grund av dålig läsbarhet (noll antireflexbehandling). Tillbaka till tre klockor att variera med men fortfarande ingen dykare.

Hade vid flera tillfällen funderat på en Sinn 104 St Sa, så när det dök upp ett fint exemplar på K&S klippte jag till:
Sinn-fredag 2.jpg



Första batchen kom bara på läder, men jag köpte till länken lite senare. Lädret sitter nu på min Aerospace:
Sinn 2014-07-20.jpg



Detta var dock inte en dykare heller utan en flygare med nedräkning på vridringen, så jakten gick vidare i början på 2014. Alla ska ju tydligen äga en SKX007 någon gång så lika bra att få det avklarat tidigt på året:
Seiko i sol.jpg



Nja, den höll inte tiden något vidare och hade en skräplänk, så den åkte ut snabbt till förmån för en Sumo:
Seiko Sumo.jpg



Betydligt bättre men lite väl stort med sina 44mm, så den åkte också ut rätt snabbt. Min drömdykare var en äldre Sea-Dweller då den hade datum men ingen bubbla. Sen ville slumpen att ett av dom första exemplaren av den nya Sea-Dwellern bjöds ut till försäljning på K&S under våren. Priset var, med den referensram jag hade då, hårresande. Gissa om jag idag är glad över att jag bet ihop och slantade upp:
Rolex 2016-06-05.jpg



Flyttade fokus från dykare till klockor med flera tidszoner. Letade väl lite halvslött efter en GMT under sommaren, men kunde inte bestämma mig riktigt för vad jag ville ha. Var dessutom rätt nöjd med samlingen. Tog nya GMT-tag i början på hösten och fick hem en Glycine Airman Base 22 GMT som smakprov:
Airman 2014-09-13.jpg



Rackarns trevlig klocka för i sammanhanget små pengar. Hade även kvar min Sinn 104’a som nu riskerade att mest bli liggandes. Såldes och jag saknar den och dess fina länk bara ibland.

Under sommarens GMT-rotande återkom jag ofta till en vit Explorer II’a, men lyckades aldrig få prova den nya på arm. Tillfälligheter spelade in igen och i början av december landade den här:
Rolex E 2017-04-30.jpg



Var, helt i onödan, orolig för att den skulle kännas klumpig med sina 42mm. Sitter i alla fall helt perfekt på min 18 cm handled. Med den i lådan hamnade min Airman i bakvatten och såldes. Köpte även till en svart tavla till Exp II’an som jag hade under ett halvår, men kom fram till att den nog ska vara vit:
Rolex E 2015-11-14.jpg



Under mitt rotande efter en GMT missade jag ett par begagnade Sinn 6060 på c24, så när ett fint exemplar dök upp på K&S i början på 2015 tvekade jag inte länge:
6060 - 2015-09-25 (AR 2).jpg



Tyvärr blev min högsta chef så avundsjuk att jag jag var tvungen att sälja den till honom ett halvår senare ... ;)

Jag kunde ju inte avsluta 2015 med bara ett klockköp, så innan året var slut landade en helt ny IWC Ingenieur som jag varit sugen på i flera år. En grym klocka som är på väg att bli en klassiker:
IWC I 2016-08-19.jpg



Under min jakt på dykare hade väl en Omega SMP aldrig varit ett hett alternativ, men efter att ha provat en på en GTG insåg jag vilken trevlig klocka det är. När det sen i början på 2016 dök upp ett mycket fint exemplar på K&S, dessutom i mitt närområde, var det bara att handla:
Omega 2016-05-22.jpg



Nu satt jag och roterade sex automatiska ur. Insåg att det fick räcka med sex om alla ska kunna få den handledstid dom förtjänar. Byter som sagt tidigare klocka varje fredag. Har en på arm, två i winder och kvarvarande tre inlåsta på annat ställe. Byter sen 3-pack var tredje vecka. För att detta ska funka måste med andra ord en lämna om en ny ska inhandlas, dock inte nödvändigtvis i den ordningen.

Bara fyra klockor kvar att ta oss igenom ... :D

Hade efter tre år insett att jag inte var helt nöjd med Spitfiren. Fick den aldrig att sitta perfekt på handleden då den saknar microjustering, vilket är trist då den är lite topptung. Den är ju så fantastisk vacker, så det var med tungt hjärta jag bytte bort den mot en nästan ny S&S Worldtimer:
SS 2016-07-07 (sol).jpg



Tyvärr levde den inte alls upp till den hype som rådde runt den då. Klart besviken så den åkte ut nästan direkt. Om jag förstått det hela rätt är den andra generationen betydligt bättre. Jag hann knappt sälja den innan en ny kandidat dök upp på K&S, nämligen en TAG Heuer Aquaracer med den fantastiska blåa urtavlan:
TAG H 2016-08-04.jpg



Brukar väl få en och annan köpinvit via PM om flera av mina klockor, men sen jag började lägga ut bilder på TAG’en blev det nästan löjligt. Minst en i veckan under en period men jag höll emot, i alla fall fram till början av innevarande år. Den tjatigaste av dom alla ( hej @Fixxxer ... :D ) fick till slut ta över den och dessutom alla köpinviter. TAG H verkar inte stå så högt i kurs på forumet, men just den här modellen är det i alla fall slagsmål om. ;)

Jag hann precis skicka iväg TAG’en innan en ny annons dök upp på K&S som jag inte kunde motstå. Hade länge varit sugen på någon av IWC’s Aquatimers och saknade ju en kronograf sen jag sålde Spitfiren, så den här var en no-brainer ...: :cigar:
IWC A 2017-05-19.jpg



IWC-trippeln återställd så nu borde allt vara lugnt, eller hur? Nja ..., klådan efter nytt finns ju där hela tiden och behöver klias med jämna mellanrum. Hade efter ett besök hos Rob för två år sedan varit sugen på den blåa Yacht-Mastern av senaste modell. När ett fint exemplar på K&S gick ner lite i pris gick den liksom inte att motstå:
Rolex YM 2017-07-03.jpg



Med hänvisning till att sex är max fick Omegan gå, inte utan viss saknad. En mycket fin och prisvärd klocka, men det fick räcka med två dykare.

Just ja, någonstans längs vägen, oklart när, dök det också upp en trädgårdsbeater i form av en Scurfa Diver One: :)
Scurfa 2017-04-22.jpg



Här är vi nu på min fyraårsdag på KS, med dessa klockor kvar:
Samling 2017-06-16.jpg



Om jag ska försöka sammanfatta dessa fyra år i några reflektioner:
  • KS är ett fantastiskt forum för oss klockdårar. Tack snälla @Ministern , @Denke och @daviden för att vi får leka här. Ni gör ett kanonjobb!
  • Jag kanske har haft tur, men alla personer jag har haft kontakt med i affärer, diverse PM och träffat på GTG’s har varit ypperligt trevliga och pålitliga. Jag trodde aldrig att jag skulle få så många nya kompisar så sent i livet (63+). Intressant också att åldersskillnad inte spelar någon roll när man har ett gemensamt intresse.
  • Via klockintresset har mitt fotointresse fått en nytändning. Att fota klockor är inte helt lätt, inte minst om klockan saknar antireflexbehandling. Varje ny klocka är en ny utmaning och ibland undrar jag om jag skaffar nytt huvudsakligen för att få något nytt att fota ... :)
  • Det har gått åt mera Whisky än planerat @Johnne ... :D
  • Det här är ett intresse som kan binda en hel del kapital, men inte nödvändigtvis kosta en massa. Ligger i dagsläget back några tusenlappar på mina sålda klockor men skulle troligen gå jämt upp eller lite plus om jag sålde alla jag har kvar (fat chance ...).
  • Till slut den klassiska frågan om jag ångrar några affärer? Nope! Visst, jag kunde ha skippat dom två billiga Seiko, men jag lärde mig något av det också. Som med mycket annat i livet är det inte det man gjort man ångrar utan snarare det man inte gjorde. Så är fallet här också, dvs jag missade ett antal klockor under dom här åren som jag borde ha köpt. Skyller på okunskap, snålhet och för sen på avtryckaren.
Jag har ingen aning om vad nästa drag blir, men något säger mig att det inte tar slut här ... ;)

Tack för att du orkade läsa ända hit och ha en fortsatt bra sommar i hängmattan! / laketwig
 
Senast ändrad:

Moody

Rolex
Tack för den mycket trevliga läsningen! Passar även på att tacka för att du alltid är lika trevlig på PM när man kommer med någon dum fråga(oftast om hur man fotar klockor på bästa sätt.):cigar:
 

Allan Ballan

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för du delar med dig av din resa, riktigt roligt att läsa. Tack för du finns här på KS och gör forumet till en trevlig plats. :)
 

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Tack för supertrevlig läsning:)!
Alltid kul att läsa dina inlägg. Har precis hittat den med klockor/skivor. Körde Eric Claptons Live in San Diego, till matlagningen i går. I dag kommer det bli Marillion. Tack!
 

MånsT

Rolex
Mycket trevligt inlägg, kan definitivt känna igen mycket av det du skriver i slutet. Din samling är riktigt fin och bilderna är definitivt bland de bästa på KS, keep it up! :)
 

Kai

Rolex
Tack för en stunds trevlig läsning! Vilka fina klockor du samlat på dig! Detta är verkligen stället för oss klocksjuka!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Lika trevlig läsning som TS är i person, dvs väldigt angenämt! Roligt du delar med dig av resan, mer lär det ju bli :pompus: Och fina bilder :)
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Känns som denna story sammanfattar syftet med KS! Tror många (inklusive undertecknad) känner igen sig med de första stapplande stegen, läsa, lära, uppgradera (och göra lite misstag):(. Kul läsning, Tack!!
 
Topp