• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gäller garantin vid köp av privatperson?

mouqvist

Rolex
Ok, på rekommendation av Spencer66 (och då jag inte har annat att göra än hänga på diskussionsdelen de närmaste två veckorna!) startar jag en tråd med denna luriga fråga: gäller garantin om man köper en klocka av en privatperson?
 

mace

Cartier
2-Faktor
Svaret jag fick när jag mejlade patek:

"The warranty is represented by the certificate of origin that you receive when you buy a Patek Philippe timepiece. The original invoice can also serves you as a guarantee if you do not have this certificate in your possession and the guarantee runs from the date of first sale. It is related to the watch and not to the owner of the watch."
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Här på forumet drev ett antal individer stenhårt att garanti går vidare på tredjeman. Gör det inte det så är det ju en direkt risk att handla av gråhandlare om inte ens namn skrevs in vid köp.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Svaret jag fick när jag mejlade patek:

"The warranty is represented by the certificate of origin that you receive when you buy a Patek Philippe timepiece. The original invoice can also serves you as a guarantee if you do not have this certificate in your possession and the guarantee runs from the date of first sale. It is related to the watch and not to the owner of the watch."

Detta är ju tydligen upp till företagen vad det verkar? Alltså bör man isåfall kolla upp med respektive tillverkare innan.
 

Apansson

Torpare
Du behöver ju inte ha annat än själva certifikatet när du lämnar in klocka för garantiärende (det har inte jag behövt i alla fall), och på det står inget namn. Urmakare fakturerar ju tillverkare av uret i fråga för arbetet nedlagt ändå antar jag? Här pratar jag om Omega, btw.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag har lämnat in en omega speedmaster som jag var tredje ägaren till på garanti rep och det var inga problem. Jag har även lämnat in en rolex sub som jag var andra ägaren till på garanti rep och det var inte heller några bekymmer.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag har lämnat in en omega speedmaster som jag var tredje ägaren till på garanti rep och det var inga problem. Jag har även lämnat in en rolex sub som jag var andra ägaren till på garanti rep och det var inte heller några bekymmer.

Fast det kan ju vara deras välvilja bara, skulle vara intressant att se hur alla de stora tillverkarna resonerar.
 

Lunkan

Cartier
AP och Hublot fungerar på samma sätt, finns det garantitid kvar är det bara att skicka in, om än sjuuuukt lång väntetid... Har svårt att se att det skulle vara andra villkor på andra märken, bör vara samma för alla.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Ingen aning, men uppenbarligen verkar det styras av företagens välvilja alternativt vad de skriver i garantin, för lagstöd verkar det ju inte finnas.

Borde vara tillverkaren själv som bestämmer hur garantin ska vara utformad om jag förstår Konsumentverket rätt:

Fråga:
Jag har köpt en begagnad teve av en privatperson. Med teven fick jag ett garantibevis. Gäller garantin som följer med en vara som är köpt i andra hand?

Svar:
Nej, det gör den inte. En garanti gäller mellan säljaren och den ursprungliga ägaren av varan, om det inte framgår något annat av villkoren för garantin.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Ingen aning, men uppenbarligen verkar det styras av företagens välvilja alternativt vad de skriver i garantin, för lagstöd verkar det ju inte finnas.

Surt att en sådan viktig och oftast dyr fråga skall vara så oklar. Men det är väl som alltid bäst att handla av AD. Eller ge sig in i vintageträsket där garantin ändå gått ut sedan länge.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Ni får skilja på säljgaranti och tillverkargaranti. Den första är upp till säljaren att bestäm villkoren den senare följer alltid med produkten även om någon annan en ursprungsköparen har övertagit varan.
Sedan så finns konsumentköplagen på som ger rätt att reklamera ursprungsfel i upp till tre år (alltså dolda fel som inte rimligen har upptäckts tidigare) Men den gäller bara ursprungsköparen.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Puonti ovan besvarar
På komplett.se som säljer datorer och liknande. Skriver följande
9. Garanti

9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Innebörden är i första hand reparation om din produkt går sönder. Går produkten inte att reparera byts den mot en likvärdig produkt. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett. Garantin överlåts till en eventuell andra hands köpare vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand kan få produkten reparerad hos oss.

Så det verkar som att det är som puonti säger men att vissa företag ändå är schyssta.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ni får skilja på säljgaranti och tillverkargaranti. Den första är upp till säljaren att bestäm villkoren den senare följer alltid med produkten även om någon annan en ursprungsköparen har övertagit varan.
Sedan så finns konsumentköplagen på som ger rätt att reklamera ursprungsfel i upp till tre år (alltså dolda fel som inte rimligen har upptäckts tidigare) Men den gäller bara ursprungsköparen.

Vad baserar du det på för lagstöd? Måste ju vara ett frivilligt åtagande för tillverkare då det inte finns krav på garanti.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
På komplett.se som säljer datorer och liknande. Skriver följande
9. Garanti

9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Innebörden är i första hand reparation om din produkt går sönder. Går produkten inte att reparera byts den mot en likvärdig produkt. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett. Garantin överlåts till en eventuell andra hands köpare vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand kan få produkten reparerad hos oss.

Så det verkar som att det är som puonti säger men att vissa företag ändå är schyssta.

Är väl en konkurrensfråga misstänker jag.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Vad baserar du det på för lagstöd? Måste ju vara ett frivilligt åtagande för tillverkare då det inte finns krav på garanti.

Det är ett frivilligt åtagande från tillverkaren men har det lämnat en med produkten så följer den med. Tillverkaren säljer oftast via mellanhänder så då skulle garantin bli förbrukad innan varan finns i butik om det inte var så. Nu var det ganska många år sedan jag tog några universitets kurser i juridik så kan tyvärr inte svara på vilken paragraf men det är i huvuddrag vad föreläsaren sa. En till sak med garanti utfärdad av producenten är att den går att åberopa även om butiken som sålde vara inte finns kvar.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Angående inlägget ovan så när jag börjar fundera på det har jag för mig att det var så att säljgaranti är ett avtal mellan två parter medan när producenten ger en garanti så är det från en part till framtida köpare, alltså inte en bestämd motpart. Därför begränsas inte producentens åtagande vid senare försäljning.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det är ett frivilligt åtagande från tillverkaren men har det lämnat en med produkten så följer den med. Tillverkaren säljer oftast via mellanhänder så då skulle garantin bli förbrukad innan varan finns i butik om det inte var så. Nu var det ganska många år sedan jag tog några universitets kurser i juridik så kan tyvärr inte svara på vilken paragraf men det är i huvuddrag vad föreläsaren sa. En till sak med garanti utfärdad av producenten är att den går att åberopa även om butiken som sålde vara inte finns kvar.

Det stämmer bra dock tror jag garanti och dess utformning är ett frivilligt åtagande.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det stämmer bra dock tror jag garanti och dess utformning är ett frivilligt åtagande.

Det är helt riktigt, det är frivilligt. Men har de väl lämnat en som följer med från fabrik till en obestämd köpare så följer den med produkten.
Skillnaden är butiksgarantier som är ett avtal mellan två bestämda parter.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Garanti: Frivilligt åtagande från antingen producent, säljare, eller båda. Huruvida det följer med varan eller stannar hos första köparen regleras i avtalet vid köpet.

Reklamationsrätt: Regleras i konsumentköplagen och följer med första köparen. Som kund kan du reklamera en vara pga ursprungsfel i upp till 3 år (efter de 6 första månaderna ligger bevisbördan på dig) oavsett om det finns garanti eller inte.

Med andra ord, köper du en 1 år gammal klocka på K&S så kan du nog få garantiärenden utförda hos de flesta ("snälla") märken. Men du har ingen laglig rätt att reklamera klockan.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Garanti: Frivilligt åtagande från antingen producent, säljare, eller båda. Huruvida det följer med varan eller stannar hos första köparen regleras i avtalet vid köpet.
.

Producent garanti regleras inte i avtal vid köp (alla köp är rent tekniskt ett avtal, möjligen ett muntligt sådant enligt avtalslagen) Så det är inte upp till om märket är "snälla" eller inte utan vad som står i deras garanti avtal.
Dock kan producenten villkors att garantin bara gäller den första köparen. Men det måste stå i garantivillkoren annars så följer garantin med till eventuell nästa köpare.
Se följande exempel:
Tudor i det här fallet har som villkor att klockan ska vara köpt hos en auktoriserad återförsäljare med korrekt ifyllt garantikort. Där finns inte något villkor om att det måste vara den första köparen. Alltså följer garantin med. Alternativt se länken under bilden.
bild.jpg


I det här fallet så är det producent garanti för en Xbox. Under punkt "C" så står det klart och tydligt att garantin är personlig.
http://support.xbox.com/sv-SE/xbox-360/repair/xbox-360-warranty

Jag var lite snabb att skriva tidigare inlägg, producentgarantin följer inte alltid med. Det regleras av tillverkarens villkor. Tydligen ganska ovanligt men förekommer märkte jag när jag läste på lite om det. Men finns inte ett sånt villkor så följer den med och producentgarantier för klockor är så gott som alltid utan det villkoret.
För att svara på TS fråga. Läs villkoren för producentgarantin, står inget om det så följer garantin med. Den garantin butiken ger är alltid personlig eftersom det är att avtal mellan köpare och säljare (teoretiskt skulle det kunna avtalas att den ska följa med till senare köpare men då måste det stå i avtalet) till skillnad mot tillverkaren som ensidigt utfärdar ett åtagande, alltså inte ett avtal mellan två parter.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Garanti: Frivilligt åtagande från antingen producent, säljare, eller båda. Huruvida det följer med varan eller stannar hos första köparen regleras i avtalet vid köpet.

Reklamationsrätt: Regleras i konsumentköplagen och följer med första köparen. Som kund kan du reklamera en vara pga ursprungsfel i upp till 3 år (efter de 6 första månaderna ligger bevisbördan på dig) oavsett om det finns garanti eller inte.

Med andra ord, köper du en 1 år gammal klocka på K&S så kan du nog få garantiärenden utförda hos de flesta ("snälla") märken. Men du har ingen laglig rätt att reklamera klockan.


Reklamationsrätten beror på om du köper av en privatperson eller näringsidkare.

Näringsidkare = konsumentköplagen = 3 år reklamationsrätt oavsett om klockan är ny eller begagnad eller om den t.ex. sålts "i befintligt skick". En begagnad vara kan dock naturligtvis ha brister som inte anses som "fel" i lagens mening och har säljaren t.ex. upplyst om en defekt så kan man inte klaga på just den defekten.

Köper man av en privatperson (köplagen) är det vad man avtalat som gäller och en säljare kan i princip friskriva sig från ansvar genom att sälja klockan "i befintligt skick". Oavsett vad man avtalat kan en klocka ändå vara felaktig om den inte är som säljaren har sagt, om säljaren inte upplyst om fel av mer allvarlig karaktär som han kände till eller om den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta med hänsyn till pris och andra omständigheter. Vid privatköp har dock en köpare undersökningsplikt och kan inte åberopa fel som han måste antas ha känt till vid köpet eller borde ha upptäckt vid en undersökning.
 
Jag har lämnat in klockor till Swatchgroup för "garantiärenden" och dom har alltid bara frågat efter det lilla kreditkortsstora kortet där det står inköpsdatum och inköpsställe, vem jag är ger dom fan i.
 
Topp