• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gångavvikelse vs specifikation

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju en hel del snack om olika urverks specifikationer när det gäller tidhållning. Jag har alltid hävdat att ett bra urverk har förutsättningar för att hålla tiden väl även om det råkar vara dåligt inställt.

Känn på denna:
Specifikationen (SBGM001) säger +5/-3spd. Köpte den i fredags och har jämfört med atomur varje dygn. Sedan dess, alltså 7 dygn har klockan dragit sig EN sekund totalt. Och då snackar jag INTE +5 någon dag och -5 en annan, utan den har legat i princip på 0 hela tiden. Min förra höll konstant +4spd.
image.jpg



Eller denna gamla goingen från 1973. (KS5626)
image.jpg


Den drar sig under en sekund/dygn. Hur sjukt är inte det? Tror den är specad +10/-5 eller liknande.

Så, glöm inte: Specifikationerna säger inte allt. :D
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Sant det du säger.
Mätte upp min sub, och idag har den på 3 veckor gått +2 sekunder. Inte mätt varje dag iofs men tar aldrig av mig den. Så anser att det är bra. Ska väl gå inom COSC -4/+6, som är såna siffror jag hade stört mig på iaf..
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Min Mako är spec +25/-15 går i snitt cirka 20 sekunder snabbt per vecka vid daglig användning (tar av mig klockan på natten) vilket innebär ett snitt på cirka +3spd.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ska väl tillägga att anledningen till att jag tjatar om min Mako är att jag själv är lite förbluffad över att min billigaste klocka är min mest exakta klocka :p

Ibland har man flyt (skall man vara ärlig är det bara turnär det gäller en klocka som Makon) :p
 

paradis

Audemars
Den är så vacker ,ock som du säger att den går så exakt , perfekt klocka........:) Vackraste SEIKO av dom alla.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Well, jämför det med 6R15 i min Sumo. Den går lätt +25 -15 beroende på hur klockan hålls. När den hamnar i timegraphern är det snudd på att man börjar skratta. Alltså allt annat än det Yonsson beskriver. Jag måste säga att jag tycker det är sjukt kass. Men ändå är det en av favoriterna.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Well, jämför det med 6R15 i min Sumo. Den går lätt +25 -15 beroende på hur klockan hålls. När den hamnar i timegraphern är det snudd på att man börjar skratta. Alltså allt annat än det Yonsson beskriver. Jag måste säga att jag tycker det är sjukt kass. Men ändå är det en av favoriterna.
Fast fixa positioner i timegraphern är väl irrelevant. Hur mycket fel går den efter du använt den i typ en vecka?
 

Bosse

Friends of KS
Vi kan ju ta dessa också:

Rpah0sL.jpg


+1.5 sek/månad

Och denna

HRLMLwH.jpg


-1s efter 3 dager och +1s efter 5 dager (2 olika veckor) och jag tar av klockan när jag sover.
(arkivbilder, minst sagt hopplöst väder för fotografering)

//Bosse
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men kvarts och SD är fusk i sammanhanget Bosse
Håller dock med dig om att specifikationerna även där ljuger. 9F har ju +-10spy och de jag ägt har hållit +-3spy.
Samma med SD. Specar +-1spd och +-15spm, men håller vanligtvis +-3spm verkar det som.
 

Bosse

Friends of KS
Men kvarts och SD är fusk i sammanhanget Bosse
Håller dock med dig om att specifikationerna även där ljuger. 9F har ju +-10spy och de jag ägt har hållit +-3spy.
Samma med SD. Specar +-1spd och +-15spm, men håller vanligtvis +-3spm verkar det som.


Quartz fusk? mnja, frågan var väll spec/verklighet? men ok då 9F är kanske fusk då inte mycket (om något) som slår det?
SD är ett gränsfall i denna tråd, men specifikation +/- 15 sek månad och mina ligger +1.5s och 3s så mycket bättre det är klart.

Men vinnaren i detta är MM300 helt utan konkurrens den mest precisa fullt mekaniska klocka jag har eller har haft.

//Bosse
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Fast fixa positioner i timegraphern är väl irrelevant. Hur mycket fel går den efter du använt den i typ en vecka?

Det beror tyvärr på hur jag använt den. Det är det som är så beigt. Har jag haft den på armen så kan det vara så att den tappat 5-6 sekunder på en dag. Men sedan lägger jag den på glaset över natten så har den jagat ikapp de förlorade sekunderna. Så om man håller på att "balansera" fram och tillbaka så kan man säkert hålla den i schack. Men vafan. Det ska ju inte behövas. Jämför med min IWC 3717. Efter veckor i windern så går den fortfarande hyggligt rätt. Sumon i jämförelse har under samma tid i samma winder tappat flera minuter. Och det är det som är problemet; den går så väldigt ostadigt, vilket är det som syns i timegraphern. Den påverkas väldigt mycket av att den byter läge, innan den stabiliserar sig och hittar sin ungefärliga lunk.
Min uppfattning om specifikationen är att den innebär att klockan just svänger runt inom det uppsatta spannet. Jag trodde tidigare att den var taskigt ruckad och därigenom kunde diffa inom -15 och +25 sekunder per dygn. Men i min värld säger specen att hur väl den än ruckas så kommer den lik förbannat att gå som en oxe pissar, som min gamla morfar skulle ha sagt. Översatt betyder det att det som kunde vara rakt och stabilt är som en orm.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det beror tyvärr på hur jag använt den. Det är det som är så beigt. Har jag haft den på armen så kan det vara så att den tappat 5-6 sekunder på en dag. Men sedan lägger jag den på glaset över natten så har den jagat ikapp de förlorade sekunderna. Så om man håller på att "balansera" fram och tillbaka så kan man säkert hålla den i schack. Men vafan. Det ska ju inte behövas. Jämför med min IWC 3717. Efter veckor i windern så går den fortfarande hyggligt rätt. Sumon i jämförelse har under samma tid i samma winder tappat flera minuter. Och det är det som är problemet; den går så väldigt ostadigt, vilket är det som syns i timegraphern. Den påverkas väldigt mycket av att den byter läge, innan den stabiliserar sig och hittar sin ungefärliga lunk.
Min uppfattning om specifikationen är att den innebär att klockan just svänger runt inom det uppsatta spannet. Jag trodde tidigare att den var taskigt ruckad och därigenom kunde diffa inom -15 och +25 sekunder per dygn. Men i min värld säger specen att hur väl den än ruckas så kommer den lik förbannat att gå som en oxe pissar, som min gamla morfar skulle ha sagt. Översatt betyder det att det som kunde vara rakt och stabilt är som en orm.
Trist :(

Alla mina klockor som jag har en ungefärlig uppfattning om gångavvikelse på är iaf konsekventa. Går en av dem t exför fort varierar den bara en aning i hur mycket för fort den går beroende på om jag lägger den tavla upp, krona upp, krona ner etc under natten.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Den är inte mer än ett par år max, så att serva den känns lite märkligt. Men kanske är det ett ex som går ovanligt ostadigt. Kanske skulle skaffa ett annat verk till den.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det beror tyvärr på hur jag använt den. Det är det som är så beigt. Har jag haft den på armen så kan det vara så att den tappat 5-6 sekunder på en dag. Men sedan lägger jag den på glaset över natten så har den jagat ikapp de förlorade sekunderna. Så om man håller på att "balansera" fram och tillbaka så kan man säkert hålla den i schack. Men vafan. Det ska ju inte behövas. Jämför med min IWC 3717. Efter veckor i windern så går den fortfarande hyggligt rätt. Sumon i jämförelse har under samma tid i samma winder tappat flera minuter. Och det är det som är problemet; den går så väldigt ostadigt, vilket är det som syns i timegraphern. Den påverkas väldigt mycket av att den byter läge, innan den stabiliserar sig och hittar sin ungefärliga lunk.
Min uppfattning om specifikationen är att den innebär att klockan just svänger runt inom det uppsatta spannet. Jag trodde tidigare att den var taskigt ruckad och därigenom kunde diffa inom -15 och +25 sekunder per dygn. Men i min värld säger specen att hur väl den än ruckas så kommer den lik förbannat att gå som en oxe pissar, som min gamla morfar skulle ha sagt. Översatt betyder det att det som kunde vara rakt och stabilt är som en orm.
Det är ju ett ganska basalt urverk i sumon, men jo, ruckar du den bra så kommer den med största sannolikhet hålla tiden mycket bättre. Det finns en anledning till att NE15 är poppis hos mikrotillverkarna.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag antar att specifikationen är vad tillverkaren kan garantera. På grund av variationer i material och tillverkningsprocess så kommer två olika klockor dra sig olika. Har du tur så får du ett prima ex som har alla marginaler på sin sida och inte drar sig alls. Har du otur så får du en som haft väldig otur med marginalerna och ligger nära spec-gränsen...
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Fast jag kan inte se någon tydlig koppling mellan ruckningen och gångstabiliteten egentligen. Den är rätt svårruckad eftersom den saknar skruv, men det är inte sekunderna per dag som är problemet. Problemet är kurvan. Den är inte rak utan kröker alltid av.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag antar att specifikationen är vad tillverkaren kan garantera. På grund av variationer i material och tillverkningsprocess så kommer två olika klockor dra sig olika. Har du tur så får du ett prima ex som har alla marginaler på sin sida och inte drar sig alls. Har du otur så får du en som haft väldig otur med marginalerna och ligger nära spec-gränsen...


Precis. Det är nog där jag är tror jag. Men kan man göra nåt åt det?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis. Det är nog där jag är tror jag. Men kan man göra nåt åt det?
Byta urverk. ;)
Ingen aning faktiskt. Borde ju gå att justera bort det värsta. Drar den upp som den ska så ska det ju vara någorlunda stabil. Men som sagt, det är ett ganska basic urverk som bygger på 7s26 från början. De sista jag haft 6R15C har gått bättre än de tidigare jag haft.
 

Aron

Omega
Jaha då ska vi se... När behövde man ställa datumet senast?
Måste vart nov-dec?
Sedan dess har min Rolex sea dweller avvikt ca 15 sekunder, tycker det är helt ok :) (har haft den på armen 24/7 )
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jaha då ska vi se... När behövde man ställa datumet senast?
Måste vart nov-dec?
Sedan dess har min Rolex sea dweller avvikt ca 15 sekunder, tycker det är helt ok :) (har haft den på armen 24/7 )
Stört bra! Någon ruckningsmästare som vet om man utgår ifrån att alla bär klockan på vänster handled när man ruckar en klocka på fabriken eller om man helt enkelt bara försöker få ett medelvärde så nära 0 som möjligt?
 

Aron

Omega
Stört bra! Någon ruckningsmästare som vet om man utgår ifrån att alla bär klockan på vänster handled när man ruckar en klocka på fabriken eller om man helt enkelt bara försöker få ett medelvärde så nära 0 som möjligt?

Har min klocka på vänster, och är vänsterhänt... Om det nu är väsentligt :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Kollade runt lite och det är nog så att det sitter i balansen tror jag. Så länge man vet att man kan gå tillbaka till ursprungsläget finns det ju i inte så mycket att förlora. Får väl prova helt enkelt.
 

Bosse

Friends of KS
Det beror tyvärr på hur jag använt den. Det är det som är så beigt. Har jag haft den på armen så kan det vara så att den tappat 5-6 sekunder på en dag. Men sedan lägger jag den på glaset över natten så har den jagat ikapp de förlorade sekunderna. Så om man håller på att "balansera" fram och tillbaka så kan man säkert hålla den i schack. Men vafan. Det ska ju inte behövas. Jämför med min IWC 3717. Efter veckor i windern så går den fortfarande hyggligt rätt. Sumon i jämförelse har under samma tid i samma winder tappat flera minuter. Och det är det som är problemet; den går så väldigt ostadigt, vilket är det som syns i timegraphern. Den påverkas väldigt mycket av att den byter läge, innan den stabiliserar sig och hittar sin ungefärliga lunk.
Min uppfattning om specifikationen är att den innebär att klockan just svänger runt inom det uppsatta spannet. Jag trodde tidigare att den var taskigt ruckad och därigenom kunde diffa inom -15 och +25 sekunder per dygn. Men i min värld säger specen att hur väl den än ruckas så kommer den lik förbannat att gå som en oxe pissar, som min gamla morfar skulle ha sagt. Översatt betyder det att det som kunde vara rakt och stabilt är som en orm.[/

Tråkigt att din Sumo beter sig så, generellt så är den bistra sanning att en ting man betalar för är jämnhet så bättre värk=mindre variation=högre pris, åt andra sidan så låter det på din beskrivning som något är fel, den är sämre än mina "sämsta" (läs mest variation) som är 7s26 värk i ett par Monster/007. Ett par 6r15 jag har haft var klart bättre men fortfarande tydig variation beroende på position och användning. Mina GS/Rolex eller en IWC är (var) i en annan klass liksom priset.
//Bosse
 
Topp