• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gångmekanism av tekniklego

frere

Audemars
2-Faktor
Med en femåring och en treåring i huset bygger man rätt mycket lego. Man blir faktiskt rätt bra på det, nästan lika bra som man var i elvaårsåldern. Häromveckan hittades en väska med gammalt tekniklego från tidigt nittiotal hemma hos barnens farmor och farfar. Barnen tröttnade rätt snabbt, men i deras pappas huvud väcktes en tanke som visade sig omöjlig att bli av med...

Det måste väl gå att bygga ett urverk av lego?

Här är mitt tredje försök till en gångmekanism. Den första gick inte alls. Den andra gick, men snabbt, ryckigt och slängigt. Jag tog hjälp av youtube där bland annat användaren ben de waal har lagt upp en hel del gångmekanismer i lego. Lånade en genial lösning med två "escapement wheels" (heter det regulator på svenska?), vilket medförde en betydligt jämnare gång. Sannolikt var det friktionen och kanske även elasticiteten i plasten som ställde till det för mig tidigare. Här är resultatet:
50E2F023-9AC1-4DB4-9C4B-50750E855E15_zpshdqjqwyk.jpg

De två kugghjulen, med fyra pinnar i varje, är ställda 45 grader mot varandra. Det till höger i bild drivs av en sakta fallande tyngd. Om pendeln står stilla är hjulen låsta. Ger man den lite fart kommer den att släppa förbi en pinne, slå över till andra sidan och istället låsa det andra hjulet, innan den slår över igen.

EE0213C2-DE34-420E-AD0E-104D8ED20C0E_zpsbj6yeiv2.jpg
Det krävs en rätt lång pendel för att få en jämn och harmonisk gång. Jag har experimenterat med längden och har den nu på c:a 60 cm. Konstruerade därför manicken för att kunna hänga i en bokhylla.

20A91C47-0185-4999-A8B9-3BDBB50A1185_zpsq3xif0yp.jpg

Tyngden som driver alltihop hänger i den tunna vita tråden. Den tickar på fint tills tyngden når golvet efter åtta-tio minuter. Den skulle säkert gå att växla ned om man vill ha en längre gångtid.

28B5A695-2CC4-4199-AAE3-3AEE593EB783_zps0rrinf1d.jpg

Pendeln har också en rejäl tyngd, ursprungligen från ett lastskepp som min son brukar köra i badkaret...

OK, teoripasset avklarat. Dags för film!

Nu är barnen sjukt trötta på mig och vill ha tillbaka sitt lego, skruva ner ljudet...

Tack för intresset, nu kraschar vi den här och bygger en helikopter istället!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kul att nörderierna gillas!
Briljant. Bara resten av verket kvar då. Ett lagom vinterprojekt. :)
Tanken finns där... Har lite fel bph för att kunna åstadkomma någon vettig tidshållning med den här som bas, men om jag kan bygga en bättre och få till utväxling 1:60 borde åtminstone minut- och sekundvisare gå att fixa...
shit va coolt, jag byggde en i trä i somras :)
Minns den, imponerande bygge. Trä är ju minst sagt svårare att justera än lego, gissar att du fick skissa och räkna en del snarare än att prova dig fram?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Kul att nörderierna gillas!

Tanken finns där... Har lite fel bph för att kunna åstadkomma någon vettig tidshållning med den här som bas, men om jag kan bygga en bättre och få till utväxling 1:60 borde åtminstone minut- och sekundvisare gå att fixa...

Minns den, imponerande bygge. Trä är ju minst sagt svårare att justera än lego, gissar att du fick skissa och räkna en del snarare än att prova dig fram?


nä jag köpte en färdig ritning av Dolf Perenti... sågade till den med figursågen, ploppade i lite extra pytte-kullager - o så var det bara att starta! :D
 

frere

Audemars
2-Faktor
Många likasinnade här verkar det som! Kan det vara så att legonördar växer upp till klocknördar?

Har just insett att den här biten lanserats under min frånvaro från legovärlden:
motor.jpg

En pull-back motor från en stor racerbil. Ser ut som en potentiell barrel inkl huvudfjäder i mina ögon... Man kanske skulle lägga ut en WTB-annons?
 

Mattias79

Cartier
Haha! I love it!! Det krävs en alldeles särskild typ av Gubbe för att snöa in på sånt där. Jag har ingen aning om var du jobbar eller hur mycket du tjänar - men du är garanterat underbetald.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Haha! I love it!! Det krävs en alldeles särskild typ av Gubbe för att snöa in på sånt där. Jag har ingen aning om var du jobbar eller hur mycket du tjänar - men du är garanterat underbetald.
;) Folk brukar annars förutsätta att man är överbetald och understimulerad när man blir påkommen som klockintresserad...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Fantastiskt. Mycket snyggt jobbat frere

Jag älskar lego, har vääääldigt mycket sen yngre ålder som står hos föräldrarna...

Tar isär och bygger denna ett par gånger om året med. Den är skala 1/10 så den är ca 55-60cm lång.
Foto 2014-01-01 22 54 40.jpg
 
Topp