• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gångreserv Daytona - garantiärende

E.Z.

Cartier
Hej,

Upplevde att min Daytona från oktober 2015 inte höll gångreserven så var inne på Bergströms Ur i Gbg med den. Två veckor senare får jag tillbaka klockan med svar att de mätt upp den och att gångreserven på 72h hålls. Varpå jag frågar vad de gjort - och får besked att de mätt upp den men inget mer. Alltså inte ens öppnat locket och kollat verket.

Blir lite irriterad då Bergströms då inte ens undersökt om det kan vara något fel på urverket. På en klocka de själv sålde för över 100k för mindre än ett år sedan.

Min fråga till forumet är således - vad tycker ni man kan förvänta sig att Bergströms gör i detta garantifall? Är det inte rimligt att de lägger 5-10min och gör en koll på urverket?

Med vänlig hälsning
E.Z.
 

E.Z.

Cartier
Vad har gångreserven varit när du mätt upp den då?

Har du bara upplevt den eller mätt upp den? Vad fick du för resultat då?

Men de måste ju allt konstatera ett problem först för att åtgärda det? Du kanske inte hade den fullt uppdragen?

Jag fick fram cirka 50 timmar innan jag lämnade in den. Poängen är inte vad som är rätt eller fel - utan att en kund upplever ett problem så kollar Bergströms inte upp om kundens problem stämmer. De hade klockan i två veckor, skickade den till Malmö, men kollade inte ens under huven.

Tänk följande analogi: du har köpt en ny Porsche som ska göra 0-100 på 4sek. Men du får bara till 0-100 på 6sek. DU åker till Porsche med den, som då inte ens lyfter på motorhuven och kollar utan mekanikern går ut och kör med den, löser 4sek och meddelar dig att tryck hårdare på gasen nästa gång.
 

Hugii

Audemars
Jag fick fram cirka 50 timmar innan jag lämnade in den. Poängen är inte vad som är rätt eller fel - utan att en kund upplever ett problem så kollar Bergströms inte upp om kundens problem stämmer. De hade klockan i två veckor, skickade den till Malmö, men kollade inte ens under huven.

Tänk följande analogi: du har köpt en ny Porsche som ska göra 0-100 på 4sek. Men du får bara till 0-100 på 6sek. DU åker till Porsche med den, som då inte ens lyfter på motorhuven och kollar utan mekanikern går ut och kör med den, löser 4sek och meddelar dig att tryck hårdare på gasen nästa gång.
Märkligt resonemang. Så du menar att läkare ska operera varje gång du klagar? :)

klart att de vet vad de gör och de har kanske mätt upp den flera gånger.
Du får nu helt enkelt dra upp den ordentligt och sen lägga i lågan.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jag fick fram cirka 50 timmar innan jag lämnade in den. Poängen är inte vad som är rätt eller fel - utan att en kund upplever ett problem så kollar Bergströms inte upp om kundens problem stämmer. De hade klockan i två veckor, skickade den till Malmö, men kollade inte ens under huven.

Tänk följande analogi: du har köpt en ny Porsche som ska göra 0-100 på 4sek. Men du får bara till 0-100 på 6sek. DU åker till Porsche med den, som då inte ens lyfter på motorhuven och kollar utan mekanikern går ut och kör med den, löser 4sek och meddelar dig att tryck hårdare på gasen nästa gång.

Ööööhhhh... Ja, kan mekanikern köra Porschen på 4 SEK, så är det ju inget fel på motorn/bilen... Varför då laga nåt som inte är trasigt?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tänk följande analogi: du har köpt en ny Porsche som ska göra 0-100 på 4sek. Men du får bara till 0-100 på 6sek. DU åker till Porsche med den, som då inte ens lyfter på motorhuven och kollar utan mekanikern går ut och kör med den, löser 4sek och meddelar dig att tryck hårdare på gasen nästa gång.
Det där låter iofs fullt rimligt :D
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Jag fick fram cirka 50 timmar innan jag lämnade in den. Poängen är inte vad som är rätt eller fel - utan att en kund upplever ett problem så kollar Bergströms inte upp om kundens problem stämmer. De hade klockan i två veckor, skickade den till Malmö, men kollade inte ens under huven.

Tänk följande analogi: du har köpt en ny Porsche som ska göra 0-100 på 4sek. Men du får bara till 0-100 på 6sek. DU åker till Porsche med den, som då inte ens lyfter på motorhuven och kollar utan mekanikern går ut och kör med den, löser 4sek och meddelar dig att tryck hårdare på gasen nästa gång.

Är benägen att hålla med @Hugii . Jag begriper inte riktigt hur du resonerar.
Du upplever att gångreserven inte håller vad den lovar när du mäter den. Bergströms mäter den och då håller den vad den lovar, varför ska de öppna den? För att ta reda på vad de redan vet i.e att gångreserven är OK?
 

Aer0

Breitling
Två veckor senare får jag tillbaka klockan med svar att de mätt upp den och att gångreserven på 72h hålls.
Är det inte rimligt att de lägger 5-10min och gör en koll
Känns som att dom ändå iaf lagt 72 timmar på den o det är ju mer än 10 minuter...

Sorry kunde inte låta bli :p

Förstår din frustration men kan hålla med om att varför öppna ngt o kolla när man inte har konstaterat ngt fel. 2v kan ju vara för att dom vill göra test av gångreserv mer än en ggn för att säkerställa att det stämmer.
Att du bara får upp mot de 50h du anger kan ju mycket väl vara som så att den inte varit "fulladdad" då du lagt den för att gå på reserven. Kör den i en Winder om möjligt eller vrid upp så att den är maxad när den skall vila för att testa. Kanske så att du rör din arm/handled på ett sätt som inte tillgodoser full laddning just när du lägger av dig klockan.
 

DrDre

Patek
Jag fick fram cirka 50 timmar innan jag lämnade in den. Poängen är inte vad som är rätt eller fel - utan att en kund upplever ett problem så kollar Bergströms inte upp om kundens problem stämmer. De hade klockan i två veckor, skickade den till Malmö, men kollade inte ens under huven.
.

Tror inte att det handlar så mkt om "upplevt" problem. Problemet, dvs faktisk gångavvikelse, är inte en fråga upp att uppleva, tolka etc, utan ngt man mäter i timmar. Når den upp till det angivna antalet timmar så är det inte ngt problem, gör den inte det, så är det ett problem som bör åtgärdas.

Gångreserver kan du testa gnm att vrida upp den, använda den eller i en winder.
 

E.Z.

Cartier
Är benägen att hålla med @Hugii . Jag begriper inte riktigt hur du resonerar.
Du upplever att gångreserven inte håller vad den lovar när du mäter den. Bergströms mäter den och då håller den vad den lovar, varför ska de öppna den? För att ta reda på vad de redan vet i.e att gångreserven är OK?

Tror inte att det handlar så mkt om "upplevt" problem. Problemet, dvs faktisk gångavvikelse, är inte en fråga upp att uppleva, tolka etc, utan ngt man mäter i timmar. Når den upp till det angivna antalet timmar så är det inte ngt problem, gör den inte det, så är det ett problem som bör åtgärdas.

Gångreserver kan du testa gnm att vrida upp den, använda den eller i en winder.

Verkar som de flesta har andra förväntningar i detta fall än vad jag har. Vilket delvis är den input jag bad om så tackar för era synpunkter.
 

Smulan

Rolex
Apropå gångreserv så mätte jag upp min PAM088 till 48 timmar. Enlig spec ska den vara 42. Såg dock inget skumt alls i urverket?
 

noeLLY

Cartier
Jag förstår va du menar men man kan inte öppna upp en klocka bara sådär och börja gräva! Gångreserven testar man först! Hade den varit otillbörlig hade man nog börjat rota i urverket först därefter mvh
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Jag håller faktiskt med om att dom borde titta lite mer på klockan än att kolla gångreserven. Är inte urmakare med vet att vissa problem som finns kan "komma och gå". Det värsta jag vet är läkare, mekaniker, urmakare och andra specialister som söker efter första rimliga chans att avfärda ett problem och där ett problem hade kunnat upptäckas om det funnits mer engagemang.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det kan väl faktiskt vara så att man kört klockan i en Timegrapher också för att se om den har några direkta påvisbara fel? Det är det första jag skulle göra om jag fick problemet i mitt knä ..
 
Dålig gångreserv är inget man kan "öppna klockan och kika" för att hitta ett problem.
Det är en av de fel som inte behöver ha en till synes uppenbar orsak då fjädern levererar en viss kraft. Är den lägre så påverkad allt som oftast amplituden också genom försämrad kraft.
Mitt tips är att mäta upp den 4-5 gånger, dra upp den för hand och dokumentera allt noggrant.
Går den fortfarande fel och du framställer konkret bevis så är det bara för handlaren att serva. Inte mer än så.

Är det under garanti så är det upp till kunden att påvisa att det är fabriksfel på klockan, då det tyvärr är vanligt att folk hävdar mycket och säger att den går dåligt etc. för att få en gratis service.
Nu säger jag absolut inte att detta är fallet, men det är bra att ha i åtanke!
 
Det är ju aldrig bra att öppna boetter i onödan; det ska bara göras när något verkligen behöver åtgärdas och kan inte liknas vid motorhuven på en bil. Vattentätheten kan påverkas, små partiklar kan komma in i urverket etc. Om ett fel inte föreligger, och så tycks ju vara fallet här, så hade det varit direkt olämpligt att öppna klockan.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Hugii

Audemars
Jag håller faktiskt med om att dom borde titta lite mer på klockan än att kolla gångreserven. Är inte urmakare med vet att vissa problem som finns kan "komma och gå". Det värsta jag vet är läkare, mekaniker, urmakare och andra specialister som söker efter första rimliga chans att avfärda ett problem och där ett problem hade kunnat upptäckas om det funnits mer engagemang.
Öööööö........ var det inte just gångreserven som var problemet? Och de har kollat det i 14 dagar, så du kan inte påstå att TS blev avfärdad vid disken.
 

Smulan

Rolex
Det är ju aldrig bra att öppna boetter i onödan; det ska bara göras när något verkligen behöver åtgärdas och kan inte liknas vid motorhuven på en bil. Vattentätheten kan påverkas, små partiklar kan komma in i urverket etc. Om ett fel inte föreligger, och så tycks ju vara fallet här, så hade det varit direkt olämpligt att öppna klockan.

Vänligen
Forumets undersköterska

Det kan jag absolut hålla med om. Speciellt monocoqecase är svåra att få täta för lekmän.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Är det under garanti så är det upp till kunden att påvisa att det är fabriksfel på klockan, då det tyvärr är vanligt att folk hävdar mycket och säger att den går dåligt etc. för att få en gratis service.
Det är precis tvärtom. Inom garantitiden är det säljaren som ska bevisa att felet inte orsakats av köparen.
 
Det är precis tvärtom. Inom garantitiden är det säljaren som ska bevisa att felet inte orsakats av köparen.

Fast, inte riktigt i praktiken under omständigheterna som nämnts. Har butiken inte hittat några fel och kunden fortsätter att trycka på att något är fel så ligger ansvaret hos kunden att bevisa felet. Annars kan vem som helst bara lämna in en klocka en månad innan garantitiden tar slut och säga att den går dåligt och få en gratis service.
Verkligheten är lite annorlunda!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Fast, inte riktigt i praktiken under omständigheterna som nämnts. Har butiken inte hittat några fel och kunden fortsätter att trycka på att något är fel så ligger ansvaret hos kunden att bevisa felet. Annars kan vem som helst bara lämna in en klocka en månad innan garantitiden tar slut och säga att den går dåligt och få en gratis service.
Verkligheten är lite annorlunda!
Självklart. Tänkte på när det verkligen är ett bevisligt fel på en vara under garantitiden. Då är det säljarens problem att bevisa vems felet är.
 
Topp